BRATISLAVA 29. októbra (WBN/PR) – Až 57 percent slovenských domácností pravidelne vyhadzuje potraviny. Najčastejším dôvodom je pritom pokazené jedlo. Podľa prieskumu spoločnosti Tetra Pak sa to predovšetkým týka varených jedál, pečiva, ovocia a zeleniny.
V auguste 2015 pripravila spoločnosť Tetra Pak v spolupráci s agentúrou 2muse prieskum, ktorý sa týkal vzťahu slovenských domácností k plytvaniu potravinami. Otázky boli zamerané na to, s akou frekvenciou sa jedlom plytvá, z akého dôvodu, aký typ potravín ľudia vyhadzujú najčastejšie a či sa snažia plytvanie redukovať.
Prieskum odhalil, že 57 % slovenských domácnosti vyhadzuje potraviny aspoň raz mesačne, pričom až 9 % denne. Hlavným dôvodom pre vyhadzovanie potravín je exspirácia dátumu spotreby a ich pokazenie. Okrem týchto dôvodov až 17 % domácností vyhadzuje aj potraviny, ktoré by ešte mohli skonzumovať. Ide predovšetkým o zvyšky uvarených jedál. Slovenské domácnosti vyhadzujú najmä uvarené jedlo (61 %), pečivo a pekárenské výrobky (48 %), ovocie a zeleninu (47 %) a ďalšie mliečne výrobky a syry (19 %). Menej časté je vyhadzovanie nápojov (9 %), mäsa (7 %) a iných typov potravín, ako sú zaváraniny, zemiaky, polotovary či údeniny (3 %).
Prieskum na Slovensku taktiež ukázal, že až 99% ľudí sa snaží znižovať mieru plytvania potravinami. Prejavuje sa to najmä na nákupnom správaní. Slováci sa snažia nakupovať len to, čo skutočne využijú (80 %) a investujú aj do trvanlivých potravín (36 %). Len malá časť respondentov vníma dôležitosť kvalitného a vhodného obalu potravín. „Na výbere vhodného spôsobu balenia a správneho spôsobu skladovania skutočne záleží. Ak je potravina dobre zabalená, je možné niekoľkonásobne predĺžiť jej životnosť, a to často bez chladenia alebo špeciálneho spôsobu skladovania,“ vysvetľuje Lenka Hálková, marketingová manažérka spoločnosti Tetra Pak. Tá je celosvetovým výrobcom nápojových kartónov, ktoré sú efektívnym spôsobom, ako čo najdlhšie ochrániť kvalitu tekutín.
Viacvrstvové kartónové obaly ochraňujú potraviny nie len pred procesmi, ktoré vedú k ich znehodnoteniu ale aj pred externými faktormi, ktoré môžu viesť k zníženiu kvality potravín. Medzi faktory znižujúce kvalitu potravín patrí kyslík, svetlo, teplo či rôzne pachy a vône externého prostredia. Preto si mliečne výrobky či ovocné nápoje balené do nápojových kartónov uchovávajú svoju kvalitu a nutričné hodnoty po dlhšiu dobu.
Zaujímavé sú aj výsledky z hľadiska demografie. Nehospodárne zaobchádzanie s potravinami sa najviac týka vekovej kategórie od 18 do 30 rokov (88 %) a najmenej vekovej kategórie 61 a viac (46 %).
Podľa štatistík Organizácie pre výživu a poľnohospodárstvo (FAO) OSN sa ročne vyhodí až jedna tretina ročnej produkcie potravín. V Európe vyhodíme až 29 miliónov ton mliečnych produktov, čo predstavuje zhruba 20% ich celkovej produkcie.
O spoločnosti Tetra Pak:
Spoločnosť Tetra Pak je svetovým lídrom v poskytovaní spracovateľských a obalových riešení v potravinárskom priemysle. Spolu so svojimi zákazníkmi a dodávateľmi poskytujeme bezpečné, inovatívne a ekologické výrobky, ktoré každý deň využívajú stovky miliónov ľudí vo viac ako 170 krajinách sveta. S viac ako 23 000 zamestnancami vo vyše 80 krajinách presadzujeme zodpovedný a udržateľný prístup k podnikaniu. Naše motto: „CHRÁNIME DOBRÉTM“ odzrkadľuje našu víziu bezpečných a dostupných potravín, nech je to kdekoľvek.