BRATISLAVA 19. novembra (WEBNOVINY) – Veriteľský výbor schválil predložený záverečný návrh reštrukturalizačného plánu zadlženej stavebnej spoločnosti Doprastav, a.s. a odporučil veriteľom hlasovať za jeho prijatie.
Hlasovanie o prijatí reštrukturalizačného plánu bude vo štvrtok
Spoločnosť Bankruptcy & Recovery Service, k.s., ktorá je reštrukturalizačným správcom, zároveň oznámila v Obchodnom vestníku, že zvoláva schvaľovaciu schôdzu veriteľov na štvrtok 11. decembra. Hlavným programom schôdze je hlasovanie o prijatí reštrukturalizačného plánu Doprastavu.
Veritelia sa vzhľadom na vysoký počet prihlásených pohľadávok budú môcť registrovať v deň schvaľovacej schôdze postupne, a to podľa začiatočného písmena obchodného mena, resp. priezviska v prípade fyzickej osoby. „Na schvaľovacej schôdzi možno hlasovať osobne alebo prostredníctvom zástupcu. Účastníci plánu sa môžu oboznámiť s obsahom reštrukturalizačného plánu osobne v kancelárii správcu,“ informoval reštrukturalizačný správca.
Doprastav je pre finančné problémy v reštruktualizácii od apríla
Doprastav musel do začiatku novembra prepracovať záverečný návrh svojho reštrukturalizačného plánu, ktorý predložil 3. októbra. Stalo sa tak na základe pripomienok dvoch z piatich členov veriteľského výboru – Eximbanky SR a VÚB, a.s. Doprastav pre finančné problémy vstúpil do reštrukturalizácie v apríli. Veritelia spoločnosti prihlásili pohľadávky v celkovom objeme 458,8 milióna eur, z ktorých správca uznal 189,3 milióna eur.
Absolútnu väčšinu neuznaných pohľadávok podľa Doprastavu tvoria pokuty a penále na stavbách v Poľsku. Z celkových uznaných záväzkov tvoria takmer 150 miliónov eur bankové záruky za realizované stavby, možné pohľadávky od členov združení za opravy v záručnej lehote. Záväzky z obchodného styku voči slovenským partnerom sú 23 miliónov eur.
Firma mala problémy na Slovensku aj v Poľsku
Problémy Doprastavu sa začali už v roku 2010 pre zrušenie koncesnej zmluvy na stavbu úsekov diaľnice D1 cez PPP projekt. Firma prišla o preinvestované milióny a musela vyplácať odstupné vyše tisícke prepustených zamestnancov.
Neskôr sa k tomu pridali aj problémy v Poľsku, kde investor výstavby diaľnic odmieta firme zaplatiť práce navyše zhruba za 50 milónov eur. Firmu zasiahli aj nevyplatené zákazky na Slovensku za vyše 40 miliónov eur od skrachovaných investorských spoločností.
Aktuálne pracuje Doprastav na štyroch diaľničných úsekoch
Doprastav spolu s partnermi v združeniach stavia štyri diaľničné úseky na Slovensku. Ide o úseky D1 Fričovce – Svinia za zmluvnú cenu 114,6 milióna eur, D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka za 427,2 milióna eur, D3 Svrčinovec – Skalité za 329,9 milióna eur a R2 Pstruša – Kriváň za 178 miliónov eur. V dvoch prípadoch je lídrom pri výstavbe, v dvoch členom združení.
Spoločnosť Doprastav, a. s. bola založená v decembri 1993. Zaoberá sa výstavbou ciest a diaľnic, mostov, vodohospodárskych diel a ekologických stavieb, ostatných diel inžinierskeho staviteľstva či pozemným staviteľstvom. Firma má základné imanie 34,28 milióna eur. Jej predchodcom bol národný podnik Doprastav, ktorý vznikol v roku 1953 a na štátny podnik sa zmenil v roku 1988.