Prinášame vám päť psychologických tipov, ako motivovať zamestnancov k úspore energií na pracovisku.
Poznajú to určite aj mnohí slovenskí zamestnávatelia, aké ťažké je motivovať zamestnancov k zmene akékoľvek ich správania. Uvedené platí aj pre oblasť úspory energií na pracoviskách. Nedávna britská štúdia v tejto súvislosti potvrdila, že ľudia sa všeobecne zdráhajú pristúpiť k zmenám vo svojich návykoch. Aby zamestnávatelia dokázali motivovať k väčšej úspore energií na pracoviskách, je potrebné najprv viac porozumieť ľudskej psychológii.
Čo z toho budeme mať?
Predstavená štúdia pochádza z dielne britskej spoločnosti Carbon Trust a o priblíženie niektorých jej výsledkov sa postarala Michelle Giles, ktorá pôsobí ako produktová manažérka v spoločnosti IMServ. Štúdia napríklad odhalila, že len 22 % oslovených zamestnancov je v skutočnosti spokojných s tým, aké kroky podnikajú pre zníženie spotreby energií na svojich pracoviskách. Giles v tejto súvislosti dopĺňa, že ľudia všeobecne majú problém pristupovať k akýmkoľvek zmenám. Ich pozornosť je podľa nej zameraná najmä na krátkodobé ciele a prospech.
„Neradi meníme naše správanie, a to najmä vtedy, keď v tom nevidíme žiadny priamy prínos pre nás samotných. Ako jednotlivci sme radi, keď sme chcení,“ dodáva ďalej Giles. Zamestnanci sú tak celkovo produktívnejší vtedy, keď je ich posun zaznamenaný a sú povzbudzovaní k väčšej zodpovednosti a lepším výsledkom. Ďalšou motivačnou technikou, ktorú možno podľa jej slov použiť, je vytvorenie súťaže. Ľudia radi súťažia a dosahujú stanovené míľniky. Naše telá pritom produkujú endorfíny a potom sa cítime veľmi príjemne. V konečnom dôsledku je dôležité zohľadniť aj fakt, že vždy chceme byť súčasťou toho „správneho davu“.
Vyššie načrtnuté pozorovania a ich uplatnenie v praxi môže zamestnávateľom pomôcť úspešne zmeniť správanie zamestnancov a aplikovať stanovená energetickú stratégiu vo svojich organizáciách. Giles spolu s tým navrhuje päť nasledujúcich tipov, ktoré môžu pomôcť zamestnávateľom k úspore energií zamestnancami v ich spoločnostiach:
- Autorita
Zaujímavým krokom môže byť napríklad ustanovenie akéhosi ambasádora v rámci danej organizácie, ktorý bude pôsobiť v úlohe garanta „projektu úspory energií“. Mal by to byť človek, ktorého zamestnanci rešpektujú a svojím prístupom k úspore energií bude ostatných inšpirovať.
- Doprajme si čas
Problémom mnohých spoločností, manažérov, ale aj iných ľudí, je ich snaha o dosahovanie okamžitých výsledkov. Nie nadarmo sa tak hovorí, že na všetko dobré sa čaká. Aj zmena v určitom ľudskom správaní si vyžaduje nejaký čas. Po samotnom spustení kampane je preto potrebné dopriať zamestnancom čas, aby sa mohli zapojiť a ukázať výsledky.
- Požiadajme o vstupy
Otvorená komunikácia predstavuje základný pilier akéhokoľvek fungujúceho vzťahu a výnimkou v tomto smere nie je ani ten pracovnoprávny. Je preto dôležité povzbudiť zamestnancov, aby predkladali aj svoje návrhy na zlepšenie celkovej situácie a boli za ne odmenené napríklad v podobe implementácie ich návrhov.
- Zodpovednosť
Nič nefunguje lepšie, ako keď sme za niečo sami zodpovední a stojí nás to peniaze. Jedným z prístupov tak môže byť tiež vytvorenie skupín zamestnancov, ktorí budú zodpovední za úsporu využívanej energie. Možno to spojiť s vyššie spomínanou súťažou, ktorej výsledkom bude finančný alebo iný benefit pre víťaznú skupinu.
- Spätná väzba a odmena
Pre každého zamestnanca je dôležité, že sa o neho zamestnávateľ zaujíma. Je preto v ich záujme poskytovať zamestnancom spätnú väzbu, a to je aj v prípade vyhodnotenia projektu úspory energie. Pochvala a úprimná radosť niekedy urobia viac, ako samotná finančná odmena.
Každý zamestnávateľ, ktorý sa zaujíma o svojich zamestnancov, je zároveň ich lídrom. Jeho úlohou je okrem iného dohliadať na to, aby sa stanovená korporátna politika šírila aj prostredníctvom starších manažérov. Ušetriť na energiách možno aj s pomocou moderných a vyspelých energií, ľudský faktor však na tomto poli stále zohráva významnú rolu. Giles na záver dodáva, že akákoľvek snaha zamestnancov o úsporu energií na pracovisku si tak vyžaduje aj angažovanosť samotných zamestnancov.
Pôvodný článok nájdete na TEJTO STRÁNKE