V súčasnosti vodiči, najmä tí trpezlivejší, už prejdú na elektromobile z Bratislavy do Humenného. Závisí to však od kapacity batérie a samotného typu auta.
Elektromobilita patrí určite medzi aktuálne témy. S najväčšou pravdepodobnosťou bude elektroautám patriť budúcnosť. Tie totiž neprodukujú oxid uhličitý, sú tiché a náklady na prejdenie 100 kilometrov sú asi trikrát nižšie ako pri konvenčných pohonoch. Pri dnešných cenách elektriny je to zhruba 2,5 eura na 100 kilometrov. Aj keď najmä vďaka svojej vysokej cene sa predaj elektroáut zatiaľ nerozbehol podľa predstáv, slovenskí energetici patria medzi tých, ktorí tomuto biznisu veria.
Nechceme byť na periférii
„Vidíme v nej budúcnosť, preto sa ju snažíme prinášať na cesty. Predovšetkým v oblasti mestskej mobility má elektrický pohon najväčší potenciál,“ hovorí senior špecialista komunikácie Východoslovenskej energetiky Boris Peško. Podobne to vidia aj energetici zo západného Slovenska. „Ak nechceme byť na periférii rozvinutého sveta a chceme žiť v zdravom prostredí, nemáme alternatívu,“ uviedla hovorkyňa Západoslovenskej energetiky Michaela Dobošová.
Majú za sebou viaceré kroky
Slovenskí energetici sa zaoberajú elektromobilitou už dlhší čas. Východoslovenská energetika vidí svoju úlohu pri podpore elektromobility predovšetkým v oblasti prevádzky nabíjacej infraštruktúry. „Úvodné impulzy jej rozvoja sme položili už pred viac ako piatimi rokmi vybudovaním nabíjacích stojanov v Košiciach, Poprade, Nitre, či Bratislave. Na jej rozvoji sa naďalej podieľame. Naše nabíjacie stanice sú tak v prevádzke už vo viac ako desiatich mestách Slovenska,“ dodal Peško. Západoslovenská energetika sa aktívne zaoberá elektromobilitou zhruba päť rokov, teda od začiatku budovania infraštruktúry nabíjacích staníc na Slovensku. „Spolu so svojimi partnermi neustále budujeme a rozvíjame infraštruktúru nabíjacích staníc pre elektromobily. Ako prví sme v roku 2011 realizovali demonštračný projekt s názvom VIBRATe – Viedeň – Bratislava emobility, kde bola v rámci projektu prevádzkovaná flotila elektromobilov, postavená sieť nabíjacích staníc medzi Bratislavou a Viedňou a vznikla platforma kdenabijat.sk. V medzinárodnom projekte Cotevos sme v rámci konzorcia hľadali možnosti prepojenia existujúcich systémov pre nabíjanie elektromobilov v rámci EÚ,“ vymenovala niektoré realizované kroky Dobošová.
Plánujú ďalšie kroky
Naši energetici majú v otázke rozvoja elektromobility pred sebou dozaista ešte dlhú cestu. Východoslovenskí energetici sa v budúcom období zamerajú na prepojenie predaja nabíjacích staníc koncovým zákazníkom s inými službami, ktoré ako spoločnosť ponúkajú. „Myslíme si, že v záujme zákazníka je nielen vlastníctvo samotnej stanice, ale aj s ňou súvisiace služby ako údržba a manažment stanice,“ doplnil Peško. Západoslovenskí energetici plánujú v blízkosti diaľničných ťahov a rýchlostných ciest do konca roka 2017 postaviť 14 rýchlonabíjacích staníc a do konca roku 2018 ďalších pätnásť. „Aktuálne taktiež rozvíjame nový projekt so zahraničnými partnermi podporovaný priamo z Bruselu. Chceme tiež viac podporiť uplatnenie elektromobility v hromadnej doprave a zintenzívniť spoluprácu s akademickým sektorom,“ dodala Dobošová.
Východoslovenskí energetici za ostatné dva roky zaznamenali enormný percentuálny nárast počtu elektromobilov na Slovensku. Peško však upozorňuje, že v absolútnom vyjadrení sa elektromobily stále počítajú iba na stovky. „Neustály a dynamický rozvoj kapacity batérii a s tým súvisiace predlžovanie dojazdu, klesajúce ceny, podpora zo strany EÚ, či zvýšený počet elektroáut na západnom trhu s ojazdenými vozidlami budú istotne faktory, ktoré ovplyvnia aj automobilový priemysel na Slovensku a svoje miesto zaujme aj elektromobilita,“ konštatoval Peško. „V porovnaní so západnou Európou sme s rozvojom elektromobility pozadu,“ upozornila Dobošová.
Nutná podpora od štátu
Ako rýchlo sa bude rozvíjať elektromobilita na Slovensku, bude zrejme závisieť aj od postoja samotného štátu. Kľúčovým faktorom je totiž naďalej vysoká obstarávacia cena elektromobilu. Podľa Peška by rozvoju určite pomohli finančné stimuly pri nákupe elektroáut, podobne ako je to už v súčasnosti v severských krajinách, Nemecku alebo Holandsku. „Za veľmi dôležitý nástroj pre rozvoj považujeme aj povinné vybavenie verejných parkovísk nabíjacími stanicami,“ dodal Peško. Západoslovenská energetika volá po prijatí Národného politického rámca pre rozvoj trhu s alternatívnymi palivami, ktorý vypracovalo ministerstvo hospodárstva. „Tento dokument, jeho schválenie a následná implementácia, otvára možnosti rozvoja e-mobility na Slovensku. Záleží ale predovšetkým na výške finančných prostriedkov, ktoré na túto aktivitu uvoľní ministerstvo financií,“ uviedla Dobošová.
Bratislava – Humenné
V súčasnosti vodiči, najmä tí trpezlivejší, už prejdú na elektromobile z Bratislavy do Humenného. „Závisí to však od kapacity batérie a samotného typu auta. Napríklad s modelom Tesla S vzdialenosť prejdete s jedným polhodinovým nabitím za päť hodín. Ale napríklad s Nissanom Leaf by cesta trvala približne deväť hodín, keďže má batériu s menšou kapacitou a kvôli dobitiu by ste museli absolvovať približne tri polhodinové prestávky na nabitie,“ upozornil Peško. V Západoslovenskej energetike sú presvedčení, že v prípade novších typov elektromobilov trvá cesta z Bratislavy do Humenného rovnako dlho, ako v prípade bežného automobilu. „Vzhľadom na dojazd odporúčame cestu si naplánovať. Prehľadná mapa nabíjacích staníc je na webe KDE NABÍJAŤ,“ uviedla Dobošová.
“Tankovanie“ zatiaľ zadarmo
Na nabíjacích staniciach našich energetických spoločností môžete zatiaľ tankovať zadarmo. „Nateraz nie je stanovený dátum spoplatnenia,“ doplnil Peško. Aj západoslovenskí energetici ponúkajú elektrinu zo svojich nabíjacích staníc zatiaľ zadarmo. Pripravujú službu elektromobility pre individuálnych a firemných zákazníkov. „Služba klientom umožní využívať existujúce a naše nové nabíjacie stanice použitím karty s technológiou RFID. Zároveň zákazníci budú môcť prostredníctvom svojej karty využívať aj službu tzv. roamingu,“ dodala Dobošová. Vďaka roamingovému systému budú môcť zákazníci využívať aj siete nabíjacích staníc iných operátorov, s ktorými bude mať Západoslovenská energetika uzatvorené zmluvy o roamingu. „V súčasnosti už máme uzatvorené zmluvy s roamingovými operátormi zo Slovenska a Rakúska. Rozširovanie roamingového systému o nových partnerov kontinuálne pokračuje,“ konštatovala Dobošová.
Biznis budúcnosti?
Západoslovenskí energetici očakávajú, že v strednodobom horizonte môže začať byť elektromobilita zaujímavá i z finančného hľadiska. „Zatiaľ však ale celý biznis dotujeme. Je to ale do značnej miery i otázka spoločenskej zodpovednosti firiem. Elektromobilita napríklad otvára doposiaľ len tušené možnosti, ako napríklad víziu skladovania elektrickej energie práve v elektromobiloch. A to je vec, o ktorú sa zo svojej podstaty musíme zaujímať,“ dodala Dobošová. Podľa Borisa Peška je sektor dopravy jednou z najdynamickejšie sa meniacich oblastí ekonomiky. „Plánujeme sa mu naďalej venovať ako dôležitej súčasti našich služieb. Bude určite zaujímavé sledovať, akú silnú pozíciu si elektromobilita v konkurencii iných dopravných konceptov vybuduje,“ uzavrel.