Čert nikdy nespí. Ani v energetike. Viacerí odberatelia elektriny či plynu už zažili na vlastnej koži, že boli oklamaní. V tom lepšom prípade prišli len o “nervy“. V nejednom prípade však aj o nemalé finančné prostriedky. Podvodníci sú stále vynaliezaví. Najzraniteľnejšou skupinou sú predovšetkým seniori, čo podvodníci patrične využívajú. Portál vEnergetike.sk spoločne s najväčšími energetickými firmami sa pozrel, aké energetické podvody vás môžu postretnúť a ako sa proti nim brániť.
Pozor na falošných zamestnancov!
Zákazníci sa môžu najčastejšie stretnúť s podvodníkmi, ktorí sa vydávajú za zamestnanca energetickej firmy a požadujú od neho úhradu vymyslenej platby. Západoslovenská energetika (ZSE) sa v poslednom čase stretla s dvoma prípadmi podvodníkov. V prvom prípade sa podvodník vydával za zamestnanca spoločnosti, ktorý prišiel do bytu zákazníka pod zámienkou kontroly faktúr a elektromerov. Po kontrole faktúry zinkasoval 60 eur a ubezpečil zákazníka, že má všetky platby uhradené. „V druhom prípade spočívalo podvodné konanie v tom, že osoba vydávajúca sa za zamestnanca spoločnosti telefonicky kontaktovala zákazníkov s informáciou, že bol u nich zistený neoprávnený odber elektriny a požadovala od nich pod hrozbou odpojenia úhradu dlžnej sumy,“ dodala pre portál vEnergetike.sk hovorkyňa ZSE Michaela Dobošová.
Podvodníci sa v prvom rade snažia od odberateľov energií vylákať peniaze. Niekedy ide o fyzické návštevy podvodníkov priamo v domácnosti, inokedy o podvodne telefonáty. „Stretli sme sa s prípadmi, keď sa podvodník vydával za nášho technika a odberateľovi tvrdil, že manipuloval s elektromerom a došlo k čiernemu odberu. Následne od neho vymáhal okamžitú platbu pokuty v hotovosti, pričom ho zastrašoval odpojením alebo trestným stíhaním,“ uviedol hovorca Stredoslovenskej distribučnej Miroslav Gejdoš.
Nekalé praktiky podomových predajcov
Slovensko sa ani po vyše desiatich rokoch, odkedy sa liberalizoval trh s dodávkami energií, nezbavilo nekalých praktík podomových predajcov. Napríklad štátny Slovenský plynárenský priemysel (SPP) stále eviduje viacero podnetov od svojich zákazníkov, ktorí upozorňujú na nečestný postup niektorých alternatívnych dodávateľov. „Odberatelia prezentáciu ponuky na zmenu dodávateľa energie mnohokrát vnímajú ako neprehľadnú, nezrozumiteľnú alebo následne a až po uzatvorení zmluvy zistia, že pri uzatváraní zmluvy s niektorými alternatívnymi dodávateľmi dostali neúplné, respektíve zavádzajúce informácie. Na našu spoločnosť sa následne obracajú zákazníci s prosbou o pomoc s vyriešením vzniknutých komplikácií a nejasností,“ povedal pre portál vEnergetike.sk hovorca SPP Ondrej Šebesta.
S nekalými praktikami sa niekoľko rokov stretávajú aj energetici z Východoslovenskej energetiky (VSE). “V ostatnom období pozorujeme, že viac ako 20 % z tých zákazníkov, ktorí sa dostali do procesu zmeny dodávateľa, sa cítia byť oklamaní novým dodávateľom, s ktorým uzatvorili zmluvu prevažne formou podomového predaja,“ uviedla špecialistka komunikácie VSE Katarína Šulíková.
Podvody v biznis sektore
Energetickým podvodom sa nevyhnú ani veľkí odberatelia energií. Zákazníci z biznis segmentu by si mali dať podľa SPP pozor na spoločnosti bez minulosti, s pochybnými úmyslami. „Vieme o mnohých prípadoch nekalých praktík, ktoré sa nevyskytujú len pri získavaní zákazníkov zo segmentu domácností, ale aj medzi firemnými zákazníkmi. Aj v tomto segmente sa stane, že niektorí dodávatelia napríklad neuvádzajú všetky zložky ceny, dajú nekompletnú cenovú ponuku. Potom je len ťažko možné porovnať jednotlivé ponuky a zákazník môže väčšinou až po vystavení prvej faktúry od nového dodávateľa zistiť, že bude platiť viac, ako predpokladal. Mnohí zákazníci sa tak v uplynulých rokoch „popálili“ prijatím na prvý pohľad dobre vyzerajúcej ponuky, ktorá takou v skutočnosti nebola,“ upozornil Šebesta.
Firemní odberatelia by preto mali podľa neho pri porovnávaní ponúk dbať na to, aby boli vyčíslené všetky zložky dodávky a pýtať sa na všetky podmienky dodávky. „Na základe týchto skúseností, dnes firemní zákazníci omnoho viac vnímajú aj spoľahlivosť dodávateľa, a jeho referencie. Najmä v prípade menších firiem sa stáva, že obchodný zástupca v snahe získať zákazníka “za každú cenu“ vytvorí časový stres, pričom zákazník neosloví svojho súčasného dodávateľa a neporovná si ponuky,“ spresnil Šebesta.
Nelegálne odbery
Stredoslovenskí energetici upozorňujú, že podvodov sa dopúšťajú aj samotní odberatelia. Niektorí z nich sa snažia odoberať elektrinu alebo plyn nelegálne. Pri neoprávnených odberoch je snaha odberateľa využívať elektrinu bez toho, aby prešla meraním, teda, aby za ňu nemusel platiť. Podľa Gejdoša, ľudia vedia byť pri tomto type podvodu neuveriteľne vynaliezaví. „S neoprávnenými odbermi sa stretávame prakticky denne. Zaujímavosťou je, že niekedy objavíme s nelegálnym odberom elektriny aj inú kriminalitu. Napríklad pestovateľov marihuany či farmy na kryptomeny. Už samotný neoprávnený odber je trestný čin krádeže, preto spolupracujeme aj s políciou,“ dodal Gejdoš.
Praví zamestnanci nikdy neberú platby
Ako sa proti podvodom brániť? Energetici zdôrazňujú, že ich zamestnanci v teréne sú vždy označení a vedia sa legitimovať. Ich totožnosť si môžu odberatelia preveriť okrem preukazu aj prostredníctvom zákazníckych liniek. Ďalším dôležitým pravidlom je, že nikdy od nikoho neinkasujú platby v hotovosti. „Všetky platby, ktoré súvisia s dodávkou a distribúciou elektriny a plynu, sa realizujú vo forme faktúr. Zástupcovia našej spoločnosti nikdy nevyžadujú úhradu faktúry alebo iné platby v hotovosti,“ zdôraznila Dobošová zo ZSE. „Ak odberateľovi príde príkaz na úhradu a má podozrenie, že ide o podvod, tiež si to môže overiť na našej zákazníckej linke. Naši zamestnanci sa, pochopiteľne, správajú slušne, nikomu sa nevyhrážajú ani ho nezastrašujú,“ doplnil Gejdoš.
Podľa energetikov je obozretnosť a zdravá nedôverčivosť voči cudzím a podozrivým osobám najlepšou zbraňou. V žiadnom prípade netreba púšťať do svojej domácnosti nikoho cudzieho bez toho, aby sa predstavil a preukázal. „Ak naša spoločnosť plánuje návštevu odberného miesta, upozorní na to dopredu. Ak ide o neplánovanú alebo neohlásenú návštevu, pracovník sa predstaví a preukáže. A takisto netreba zabúdať na zásadu – žiadne platby v hotovosti priamo na mieste,“ konštatoval Gejdoš.
Ak má zákazník podozrenie, že sa stal terčom podvodníkov sa môže obrátiť nielen na svojho dodávateľa prostredníctvom zákazníckej linky, ale aj na samotnú políciu.