S hlavným ekonómom spoločnosti Slovnaft Marekom Senkovičom sme sa porozprávali aj o tom, ako vidí náš najväčší predajca pohonných látok vývoj ich cien.
Ako bude vyzerať podla vašej spoločnosti trh s pohonnými látkami v tomto roku?
Domnievame sa, že trh s motorovými palivami v tomto roku mierne porastie a to aj v nadväznosti na nízke ceny palív, ktoré pretrvajú aj na rýchlejší rast HDP, ako odhadujú viaceré inštitúcie. Na strane druhej bude platiť to, že trh doma aj v Európe ostane veľmi dobre zásobovaný, keďže v globálnom meradle bude spotreba ropy a ropných produktov narastať zhruba len polovičným tempom, ako bude rásť ponuka.
Aký vývoj cien pohonných látok predpokladáte v krátkodobom a strednodobom horizonte?
Očakávame, že ceny ropy a ropných produktov benzínov či motorovej nafty ostanú veľmi priaznivé. V krátkom horizonte zrejme ešte klesnú, s príchodom jari a leta, teda obdobia vyššej spotreby očakávame stabilizáciu prípadne rast medzinárodných burzových cien, čo prinesie stabilitu, respektíve mierny rast aj na Slovensku. Nečakám však, že v tomto roku by sa ceny na čerpacích staniciach mali vrátiť na úrovne, ktoré boli napríklad pred rokom v čase, keď ropa stála zhruba 110 dolárov za barel.
Aké faktory budú či už negatívne alebo pozitívne ovplyvňovať vývoj cien pohonných látok?
Cenu pohonných látok na slovenských čerpačkách bude ovplyvňovať najmä svetová cena ropy a ropných produktov, spotrebná daň, DPH, či legislatívne požiadavky na biozložky ako aj iné poplatky, ale aj kurz eura voči doláru. Pozitívnym bude, že previs ponuky produktov aj ropy nad dopytom ostane, čo ma pozitívny dopad na spotrebiteľov, negatívnym vplyvom bude to, ak nastane výraznejšie oslabenie eura voči doláru. To by pre Európanov cenu ropy aj produktov zvýšilo.
Aký vývoj cien ropy na svetových trhoch očakáva vaša spoločnosť?
Zdá sa, že priestor pre krátkodobý pokles cien ropy – aj keď už nie drakonický – tu ešte je a to najmä, ak by pokračoval tlak na posilnenie kurzu dolára, vzhľadom na očakávaný rast jeho úročenia. Zo strednodobého hľadiska, však bude musieť prísť obdobie, keď sa globálna ponuka ropy a dopyt po nej zrovná, keď časť ťažiarov prestane ťažiť a v takom čase sa rast cien dostaví. V strednodobom horizonte sa tak cena ropy a jej produktov môže vrátiť na vyššie úrovne.
Ako hodnotí Slovnaft situáciu na trhu s pohonnými latkami v minulom roku?
Na Slovensku sme zaznamenali na jednej strane mierne vyšší predaj palív, ako rok predtým, na strane druhej na európskom trhu, kde predávame vyše 70 % našej produkcie, sme zaznamenali príchod novej konkurencie produktov z nákladovo efektívnych nových rafinérií spustených do prevádzky v ostatných rokoch na Blízkom východe a Ázii. Takže my, podobne ako aj iné európske rafinérie, ostávame v boji s ostrou konkurenciou, ktorá ma viacero nákladových výhod v porovnaní so spoločnosťami na našom kontinente.
Ako ovplyvní, respektíve ovplyvnila situácia na trhu minuloročné a tohtoročné hospodárenie vašej firmy?
Pre našu firmu je dobré, že na domácom trhu došlo k miernemu rastu predaja palív, a súčasne sme na zahraničných trhoch naše pozície nestratili. Našu trhovú pozíciu a príjmy sme tak mohli stabilizovať. Na strane druhej Slovnaft, podobne ako aj iné energeticky náročné spoločnosti na Slovensku, bol zaťažený rastúcimi cenami regulovaných zložiek nakupovaných energií, ďalej sme ako producent ropných produktov zaťažení povinnosťami primiešavať stále vyššie množstvo „nie ropných“ zložiek do palív, ako sú napríklad biozložky a tiež iné regulatívne predpisy v oblasti životného prostredia, práce či bezpečnosti sa sprísnili. Celkovo ani minulý rok ani súčasný rok z pohľadu tvorby zisku nebudú vôbec zaujímavé. Všetok prebytočný prevádzkový príjem sa budeme snažiť reinvestovať do toho, aby sme aktuálne neľahké obdobie prečkali, a potom v priaznivejšom čase, aby sme súčasné investície aj finančne zúročili. Aktuálne dokončujeme jeden z našich najhlavnejších projektov, stavbu novej energeticky úspornej linky na výrobu polytetylénu a pridružených súčastí v hodnote približne 300 miliónov eur, takže s tým máme zatiaľ späté len náklady.