Projekt ropovodného prepojenia medzi Bratislavou a rakúskym Schwechatom naďalej patrí medzi slovenské priority v oblasti ropného biznisu. Ministerstvo hospodárstva SR (MH) zahrnulo projekt do novej Energetickej politiky SR a s jeho realizáciou stále počíta. „Z hľadiska energetickej bezpečnosti a diverzifikácie v oblasti ropy, má tento projekt strategický význam, čo je súčasťou hodnotenia aj zo strany komisie pre energetiku pri Európskej komisie,“ uviedlo ministerstvo v návrhu energetickej politike.
Ropovod Bratislava-Schwechat Pipeline má prepájať ropovodný systém Družba s rafinériou Schwechat pri Viedni. Realizáciu projektu majú na starosti slovenský prepravca ropy, spoločnosť Transpetrol a rakúska firma OMV. Ropovod by mal stáť 75 až 140 mil. eur. Na financovaní projektu sa majú podieľať obe spomínané spoločnosti. „Prepojenie umožní zásobovať rafinériu Schwechat z ropovodu Družba. Prínosom projektu je zvýšenie významu slovenského úseku ropovodu Družba v rámci paneurópskych ropovodných dopravných ciest a zároveň aj výrazné zlepšenie ekonomickej bilancie spoločnosti Transpetrol. Na druhej strane v prípade prerušenia dodávok ropy ropovodom Družba bude možné novým ropovodom zásobovať aj rafinériu Slovnaft, reverzným tokom ropy z terminálu v Terste,“ myslí si ministerstvo hospodárstva.
Do konca tohto roka sa majú pripraviť potrebné dokumenty, ktoré zabezpečia realizáciu projektu. Známa by mal byť aj trasa, kadiaľ nový ropovod povedie. Práve možné trasy ropovodného prepojenia vyvolali veľkú diskusia, tak na strane ochranárov, ako aj na strane laickej verejnosti. Rezort hospodárstva je však presvedčený, že sa nájde trasa, s ktorou budú nakoniec spokojní všetci. „Je potrebné doriešiť vedenie trasy ropovodu Bratislava – Schwechat tak, aby neboli ohrozené zásoby podzemných vôd Žitného ostrova a negatívne dosahy na životné prostredie,“ uviedol rezort hospodárstva.
Podľa návrhu energetickej politiky je strategickým projektom v oblasti ropy aj rekonštrukcia ropovodu Adria. Spoločnosti Slovnaft, MOL a Transpetrol už pripravujú projekt rekonštrukcie a zvýšenia prepravnej kapacity ropovodu Adria, na trase Šahy – Százhalombatta (Maďarsko) s cieľom zvýšiť využívanie a prepravnú kapacitu ropovodu z 3,5 na 6 mil. ton za rok. Ropovod má byť uvedený do prevádzky v roku 2015.
V súčasnosti dováža Slovensko ropu najmä z Ruska a z Azerbajdžanu na základe medzivládnej dohody. Platnosť tejto dohody skončí v budúcom roku. Prepravná kapacita slovenského úseku ropovodu Družba je 20 mil. ton/rok. Aktuálna preprava ropy spoločnosťou Transpetrol je však na úrovni 10 až 11 mil. ton za rok. Z toho do 6 mil. ton tvoria dodávky pre rafinériu Slovnaft, zvyšok pre rafinérie v Českej republike a malé množstvo iným odberateľom. Znížené využívanie ropovodu bolo spôsobené poklesom prepravy do Českej republiky, kde značná časť dodávok je realizovaná prostredníctvom ropovodu Ingolstadt– Kralupy nad Vltavou – Litvínov.
Energetická politika SR je strategický dokument, ktorý určuje základné ciele a rámce rozvoja energetiky v dlhodobom časovom výhľade do roku 2035. S definitívnou podobou novej energetickej politiky by sa mala vláda SR oboznámiť koncom tohto roka. Dovtedy je ministerstvo hospodárstva pripravené o návrhu energetickej politike diskutovať.