V pripomienkovom konaní sú ďalšie cenové vyhlášky ÚRSO.
Úrad pre reguláciu sieťových odvetví (ÚRSO) bude maximálne ceny elektriny, plynu, tepla a vodného a stočného určovať na budúci rok podľa nových pravidiel. Regulátor už dal do pripomienkového konania novely svojich vyhlášok, podľa ktorých sa ustanovuje cenová regulácia v elektroenergetike, teplárenstve a pri dodávke vody verejným vodovodom a za odvádzanie a čistenie odpadovej vody. Vyhlášky, od ktorých si sľubuje regulátor lepšiu cenovú reguláciu umožňujúcu schvaľovať pre chránených odberateľov primerané ceny energií, by mali začať platiť od júla tohto roka. „Potreba vypracovania vyhlášok vyplynula z prijatia Regulačnej politiky na regulačné obdobie rokov 2017 až 2021 a aplikačnej praxe v priebehu rokov 2017 a 2018,“ uviedol regulačný úrad.
Primeraný zisk
Novela vyhlášky, ktorou sa ustanovuje cenová regulácia v elektroenergetike, v prvom rade upravuje spôsob výpočtu povoleného zisku pre regulované subjekty za výkon regulovaných činností. „Pri určovaní primeraného zisku sme vychádzali z filozofie návratnosti vloženého cudzieho a vlastného kapitálu investovaného do regulovanej činnosti,“ uviedol regulátor.
Elektroenergetická novela upravuje výpočet povolených výnosov za prístup do prenosovej sústavy a prenos elektriny, upravuje medziročnú zmenu podielu výnosov z platieb za rezervovanú kapacitu a celkových výnosov za prístup do distribučnej sústavy a distribúciu elektriny, náklady na dodávku elektriny pre odberateľov elektriny v domácnosti a malé podniky. Taktiež upravuje spôsob výpočtu primeraného zisku za dodávku elektriny pre odberateľov elektriny v domácnosti, ako aj podmienky pripojenia do sústavy.
Regulátor mení aj využívanie rezervovaných kapacít odberateľom elektriny pri distribúcii elektriny. Novelou chce taktiež zabrániť duplicitnému účtovaniu prekročenia rezervovanej kapacity. „Upravujeme aj výpočet tarify za straty pri distribúcii elektriny a legislatívno-technické parametre pri vzorci na určenie ceny za prístup do miestnej distribučnej sústavy a distribúcii elektriny,“ spresnil regulátor.
Maximálna cena plynu
Návrh vyhlášky, ktorou sa stanovuje cenová regulácia v tepelnej energetike, reaguje podľa ÚRSO na skúsenosti z minulých cenových konaní. Novela vyhlášky upresňuje niektoré ekonomicky oprávnené náklady. „Nemeníme rozsah, a štruktúru ekonomicky oprávnených nákladov ani spôsob vykonávania cenovej regulácie. Upravujeme najmä výpočet maximálnej ceny plynu pre výpočet ekonomicky oprávnených variabilných nákladov, ktorý lepšie odráža reálnu cenu plynu,“ dodal regulátor.
V teplárenskej vyhláške sa taktiež upravuje vzorec na výpočet maximálnej výšky fixných nákladov bez dopadu na cenu tepla. „Čím sa sleduje motivovať regulované subjekty k priberaniu nových odberateľov s následným zvyšovaním energetickej efektívnosť výroby a distribúcie tepla,“ upozornilo ÚRSO. Návrh vyhlášky osobitne stanovuje primeraný zisk majetkovo prepojeným subjektom, ktorí podnikajú v jednej sústave tepelných zariadení a taktiež upravuje maximálnu výšku nákladov na osobné a mzdové zabezpečenie zamestnancov regulovaných subjektov.
Vodárenská vyhláška
Regulačný úrad ako prvú dal do pripomienkového konania novelu vyhlášky, ktorá stanovuje cenovú reguláciu pri dodávke pitnej vody verejným vodovom (vodné) a za odvádzanie a čistenie odpadovej vody verejnou kanalizáciou (stočné). Po novom by mal výpočet maximálnych cien za vodné a stočné zohľadniť nielen primeranú výšku zisku pre vodárenské spoločnosti, ale aj uplatnenie odpisov majetku používaného na regulovanú činnosť vo výške, ktorá je ekonomicky oprávneným nákladom. Regulačný úrad mení vo vzorci pre výpočet maximálnych cien za výrobu, distribúciu a dodávku pitnej vody najmä parameter NPZ, čo je hodnota zmeny primeraného zisku na objemovú jednotku. „Maximálna výška primeraného zisku zohľadňuje využitie kapacity vodohospodárskeho majetku, ktorý sa používa na regulovanú činnosť,“ uvádza ÚRSO. Okrem toho zmena nastáva v úprave metódy výpočtu faktora investičného rozvoja.
Regulačný úrad je presvedčený, že zmena metódy výpočtu maximálnych cien za energie nie je dôvodom na zmenu podmienok podnikateľského prostredia.