BRATISLAVA 21. októbra (WEBNOVINY) – Súčasná vláda podľa exministra dopravy Ľubomíra Vážneho (Smer-SD) po zastavení prvého balíka PPP projektu doteraz nevysvetlila, ako chce pokračovať vo výstavbe diaľnic. „Prezentované plány zďaleka nenahradia plány, ktoré boli rozbehnuté za vlády Roberta Fica,“ uviedol počas rozpravy k návrhu uznesenia, ktorým má parlament požiadať vládu o podanie správy o výstavbe diaľnic a rýchlostných ciest. Minister dopravy Ján Figeľ podľa poslanca Vážneho zavádza verejnosť, ak tvrdí, že nahradí pozastavenú výstavbu 75-kilometrového úseku diaľnice D1 medzi Martinom a Prešovom. „Náhrada financovania výstavby diaľnic eurofondami je prakticky nerealizovateľná,“ zdôraznil opozičný poslanec. Bude podľa neho zaujímavé, o koľko viac prostriedkov zabezpečí súčasná vláda na financovanie výstavby diaľnic z eurofondov. „Prečo je potrebné zvyšovať cenu diaľničných nálepiek o 40 percent, keď bude na výstavbu diaľnic dosť prostriedkov z Európskej únie,“ spýtal sa Vážny.
Exminister dopravy pripomenul, že vláda Roberta Fica sa v programovom vyhlásení zaviazala postaviť 100 kilometrov diaľnic, pričom sa jej nakoniec podarilo postaviť 140 kilometrov diaľnic. Okrem toho bývalá vláda podľa Vážneho rozostavala a zabezpečila financovanie 83,8 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest. „Za prácou predchádzajúcj vlády stoja reálne odovzdané kilometre,“ povedal. Terajšia vláda pritom podľa neho výstavbu diaľnic na Slovensku zastavila a utlmila. „Rozbehnutý vlak sa dá zastaviť, ale potom sa veľmi ťažko rozbieha,“ zdôraznil. Očakáva, že v rokoch 2011 a 2012 bude výstavba diaľnic na Slovensku výrazne decimovaná. „Chýba mi koncepcia a ťah na bránku,“ povedal poslanec za Smer-SD. Ministerstvo dopravy podľa Vážneho nemá náhradu za zastavený prvý balík PPP projektu. Odmietol, že by bola výstavba diaľnic za premiéra Roberta Fica predražená.
Vláda podľa Fica bez PPP projektov diaľnice nepostaví
Vláda pod vedením Ivety Radičovej nie je podľa expremiéra Roberta Fica schopná postaviť diaľnice bez využitia PPP projektov. „Boli aj chyby. Veľa sme sa však naučili, a tieto skúsenosti by mohli byť teraz použité,“ povedal o PPP projektoch. Poukázal na to, že výstavba diaľnic sa priamo podieľa na tvorbe hrubého domáceho produktu a zamestnanosti. „Tejto vláde chýba vízia. Nevie, čo so Slovenskom,“ povedal podpredseda parlamentu. Podľa Fica je záujmom Slovenska, aby sa čo najrýchlejšie prepojil západ a východ tejto krajiny diaľnicou. „Zastavenie výstavby diaľnic je najväčšia chyba, ktorú táto vláda spravila,“ povedal poslanec Dušan Muňko (Smer-SD).
„Výstavbu diaľnic ste zabrzdili vy,“ odkázal bývalému premiérovi poslanec Július Brocka (KDH). Bývalá vláda totiž podľa neho spojila do jedného balíka PPP projektov päť úsekov, ktoré spolu vôbec nesúviseli. Tento tzv. prvý balík PPP sa nakoniec realizovať nebude. Poslanec Martin Fronc (KDH) na Fica reagoval slovami, že súčasná vláda nie je všeobecne proti PP projektom, je len proti „zlodejským“ PPP projektom. „Boli ste zvyknutí schvaľovať čo najvyššie ponuky,“ reagoval na Fica poslanec Pavol Abrhan (KDH). Pripomenul mu, že jeho sľubom bolo dostavať diaľnicu do Košíc do roku 2010. „Fico zrazu objavil čaro súkromného kapitálu,“ povedal o PPP projektoch poslanec Ľudovít Kaník (SDKÚ-DS). PPP projekty sú podľa neho dobrou vecou, keď sa za nich neskrýva „kšeftárčenie“.
Spoločnosť Slovenské diaľnice mala v rámci prvého balíka PPP na výstavbu piatich úsekov diaľnice D1 medzi Martinom a Prešovom postaviť diaľničné úseky v dĺžke 75 kilometrov a 30 rokov ich prevádzkovať. Minister Figeľ kvôli nezabezpečeniu finančného uzatvorenia projektu sa začiatkom septembra tohto roka rozhodol nepredlžovať termín uzatvorenia prvého balíka PPP. Koncesná zmluva medzi štátom a firmou Slovenské diaľnice tak stratila platnosť.
Členmi koncesionárskej spoločnosti Slovenské diaľnice je šesť firiem, medzi nimi Doprastav, a.s. a Váhostav – SK, a.s. Stavebné náklady projektu predstavujú 2,4 mld. eur. Medzinárodné konzorcium v tendri rezortu dopravy uspelo s ponukou 3,3 mld. eur na projektovanie, výstavbu, prevádzku aj údržbu úsekov diaľnice D1. Neskôr táto suma dodatkami vzrástla na 4 mld. eur. Počas 30 rokov koncesie mal štát koncesionárovi postupne splatiť 9,1 mld. eur. Ministerstvo dopravy pod vedením ministra Figeľa chce v PPP projektoch pokračovať, mali by však byť lacnejšie a výhodné pre štát.
SITA