BRATISLAVA 3. augusta (WEBNOVINY) – Technológie využívané pri budovaní súčasných rýchlovlakov neumožňujú, aby pravidelne premávali vyššou rýchlosťou než 400 km/h, pretože by sa spôsobený hluk a vibrácie stali neúnosnými. Vákuový vlak sa týmto ťažkostiam dokáže vyhnúť. Dôležité je, že náklady na vybudovanie trate nebudú extrémne vysoké. Vedúci projektu, profesor Shen Zhiyun odhaduje, že by boli len o 10- až 20-tisíc jüanov (1000 až 2000 eur) na kilometer vyššie, než pri budovaní súčasných vysokorýchlostných tratí.
Myšlienka budovania vákuových vlakov nie je prevratná. Ako prvý s ňou už pred sto rokmi prišiel Američan Robert Goddard. Je založená na predstave, že ak budú vysokorýchlostné (alebo magnetické levitačné) vlaky premávať vo vákuových trubiciach, odpadnú všetky problémy s aerodynamickým odporom . Pre extrémne vysoké náklady sa ju však doteraz nikto nepokúsil v praxi realizovať. Aj preto zostávajú mnohí odborníci skeptickí k tvrdeniam, že Číňania objavili spôsob, ako takúto dráhu rýchlo a lacno vybudovať.

Je však pravda, že majú eminentný záujem na budovaní takýchto tratí, veď len nedávno bola otvorená linka spájajúca Šanghaj a Nandžing a okamžite bola podrobená ostrej kritike za vysoké ceny lístkov a podstatne dlhší cestovný čas, než sa očakávalo. V roku 2012 by malo byť možné cestovať rýchlovlakmi z Pekingu do Šanghaja rýchlosťou 380 km/h, pričom by cesta trvala približne 4 hodiny.