BRATISLAVA 18. apríla (WEBNOVINY) – Stavebná spoločnosť Váhostav – SK, a. s. podľa predbežnej účtovnej závierky vlani dvojnásobne prehĺbila stratu na 13,5 milióna eur oproti 6,6 milióna eur v roku 2012.
Ako informuje týždenník TREND v najnovšom čísle, obe straty vykryla v účtovníctve z nerozdelených ziskov minulých rokov. V účtovníctve sa to prejavilo znížením vlastného kapitálu na polovicu a v reálnom živote nedostatkom peňazí.
„Firma prehĺbila svoju stratu, čo viedlo k zadĺženiu. Príčinou sú najmä stratové diaľničné zákazky na Turci a Spiši. Váhostav – SK ponúkol nízku cenu, aby zabezpečil svojim ľuďom a strojom prácu, a aby si udržal pozíciu na trhu. Finančne ho to však vycicalo,“ uviedol ekonomický týždenník.
Reštrukturalizáciu neplánuje
Váhostav je podľa TREND-u časovaná bomba, akurát nie je jasné, kedy vybuchne. Hovorca firmy Tomáš Halán opakovane zdôraznil, že Váhostav na rozdiel od Doprastavu reštrukturalizáciu neplánuje, získal nové zákazky a uspokojí všetkých veriteľov.
Pre zhoršenie finančnej situácie musel zasiahnuť Juraj Široký, ktorý má cez svoje firmy v tejto spoločnosti dominantný vplyv. Medzi poskytnutím pôžičky a formou záruky za bankovú pôžičku sa rozhodol pre druhú možnosť.
Objem dlhodobých úverov Váhostavu sa podľa týždenníka ku koncu roka 2013 medziročne zvýšil z 1,1 milióna eur na takmer 7,9 milióna eur. Zároveň sa vzhľadom na straty znížili vlastné zdroje. Úverová zaťaženosť (pomer čistého dlhu k vlastnému imaniu) stúpla zo 126 percent na 244 percent.
Diaľnice za nereálnu cenu
Riaditeľ poradenskej spoločnosti Accace Slovakia Peter Pašek tvrdí, že firma stále nie je predĺžená. „Z účtovného pohľadu spoločnosť stále vykazuje kladnú hodnotu vlastného imania vo výške 16,6 milióna eur,“ uviedol.
Považuje za nepriaznivé, že krátkodobé záväzky spoločnosti v objeme 112,7 milióna eur sú výrazne vyššie ako krátkodobé aktíva vo výške 84,2 milióna eur. „Práve rozdiel medzi týmito dvoma ukazovateľmi stojí za aktuálnymi finančnými problémami spoločnosti, a to v neschopnosti splácať svoje krátkodobé záväzky,“ dodal Pašek.
Konateľ poradenskej spoločnosti Olbia Roman Lokšík upozornil, že Váhostav je zraniteľný aj v ukazovateľoch likvidity. Dôvodom je, že firma sa zaviazala stavať diaľnice za nereálnu cenu a stratu musela kryť z vlastného vrecka. Predpokladá, že veritelia spoločnosti prídu o peniaze. Okrem reštrukturalizácie vidí východiská v speňažení časti dlhodobých aktív, predĺžení splatnosti krátkodobých záväzkov a finančnej injekcii od akcionárov.