Bratislava, 23.5.2017 ( WBN/PR) – Krajiny vyšehradskej štvorky sa stali významnou automobilovou veľmocou v rámci Európy. Dokazujú to aj konkrétne čísla a štatistiky. Len v minulom roku bolo v regióne V4 vyrobených 3 650 931 automobilov, čo je asi jedna štvrtina z celkovej produkcie Európy. Automobilové výroby zamestnávajú v našom regióne vyše 630 000 pracovníkov a priamo či nepriamo ovplyvňujú tvorbu viac ako 1 300 000 pracovných miest. Významný je aj podiel na tvorbe HDP, čo zásadne ovplyvňuje ekonomiky jednotlivých krajín V4. Ako zachovať rastúci trend a podporiť konkurencieschopnosť automobilového priemyslu v krajinách V4, to bola aj hlavná téma medzinárodnej konferencie v Bratislave.
Uvedené štatistiky sú na jednej strane mimoriadne pozitívne, na druhej strane však so sebou prinášajú viaceré výzvy či riziká ako udržať konkurencieschopnosť automobilového priemyslu. Vzhľadom na dlhoročný spoločný politicko-spoločenský vývoj v regióne V4 sú tieto výzvy v rámci vyšehradských krajín takmer identické, pôsobia rovnako a prinášajú podobné problémy. „ Je preto nevyhnutné pomenovať a jasne definovať konkrétne potreby a výzvy„ hovorí Juraj Sinay, prezident Zväzu automobilového priemyslu SR. „ A následne sa na úrovni vrcholových politických predstaviteľov, zástupcov priemyslu, exekutívy pokúsiť hľadať cesty, ako nadviazať vzájomnú komunikáciu a spoluprácu pri kreovaní stanovísk jednotlivých členov zoskupenia V4.“
Taký bol aj jeden z cieľov medzinárodnej automotive konferencie, ktorá sa konala v Bratislave pod záštitou automobilových zväzov krajín V4 – Slovenskej republiky, Českej republiky, Maďarska a Poľska. Partnerom konferencie, ktorá sa venovala aj téme využitia potenciálu stredoeurópskeho regiónu, bola spoločnosť Hyundai Motor Group. Diskusie smerovali k významu regiónu V4 v kontexte interných problémov a vonkajších výziev, pred ktorými automobilový priemysel stojí.
V rámci interných tém všetky krajiny regiónu akútne riešia nedostatok kvalifikovanej pracovnej sily, rozvoj dodávateľských sietí, potrebu rozvoja a podpory aplikovaného výskumu a vývoja. Externé výzvy vznikajú ako výsledok prebiehajúcich procesov často mimo regiónu. Ide o geopolitické zmeny v oblastiach, kam sú výrobky vyvážané, zmluvy o voľnom obchode, zmeny v myslení a nástup novej generácie zákazníkov, objektívne prebiehajúci proces digitalizácie Industry 4.0. „Automobilový priemysel u nás už začal spoluprácu s českou vládou na februárovom Kolokviu o budúcnosti automobilového priemyslu v ČR v Mladej Boleslavi. Odvtedy boli uskutočnené prvé konkrétne kroky, „ hovorí Bohdan Wojnar , prezident Združenia automobilového priemyslu Českej republiky. „ Vytvorila sa špeciálna nadrezortná skupina pod vedením ministra priemyslu a obchodu, ktorá posudzuje dopady v automobilovom priemysle a tému e-mobility, digitalizácie a autonómneho riadenia už podrobne analyzujú jednotlivé pracovné skupiny. Vzniká komplexný materiál pre českú vládu – Memorandum o budúcnosti automobilového priemyslu a akčný plán konkrétnych opatrení.“
Mimoriadne podstatná je aj legislatíva Európskej únie, ktorá požiadavkami na dekarbonizáciu dopravy (sprísňovaním limitov na emisie), zvyšovaním požiadaviek na bezpečnosť, zmenami technickej legislatívy v oblasti schvaľovania vozidiel pre podmienky prevádzky na cestných komunikáciách vyvoláva revolučné zmeny, ktoré ovplyvňujú celý reťazec výroby a distribúcie vozidiel. Krajiny V4 predstavujú v rámci Európy významné politicko-ekonomické zoskupenie, ktorého význam po Brexite ešte vzrastie. Aj keď nemusia mať na všetky otázky jednotný názor, práve automobilový priemysel je silným spojením. Aj preto bude možné pri kreovaní stanovísk zastávať jednotný názor .„Spolupráca medzi krajinami V4 má 700 ročnú históriu a v súčasnosti je ešte viac dôležitejšia ako kedykoľvek predtým. Domnievam sa, že môžeme dosiahnuť významné výsledky, pretože spoločne sme schopní efektívnejšie zastupovať našu pozíciu a záujmy,“ hovorí, Dániel Deli, generálny sekretár Veľkej maďarskej automobilovej koalície.
Zástupcovia automobilových zväzov a asociácií krajín V4 chcú prijatou spoločnou deklaráciou vyzvať vlády na užšiu spoluprácu a podporu priemyslu a navrhujú vytvoriť platformu na pravidelné stretávanie sa na úrovni stredoeurópskeho regiónu.