KREMNICA 30. júna (WEBNOVINY) – Záver školského roka v Súkromnom gymnáziu Zefyrína Jiméneza Mallu v Kremnici, ktoré sa zameriava na vzdelávanie nadaných detí z rómskych komunít, spestrila návšteva vicepremiéra pre ľudské práva a národnostné menšiny Rudolfa Chmela. Žiakom odovzdal vysvedčenia a pobavil ich aj hrou na syntetizátore.
Toto gymnázium je podľa Chmela priam vzorové a priekopnícke v takzvanom inkluzívnom vzdelávaní a zaslúži si nielen morálnu podporu. „Vybral som si túto školu (ako cieľ návštevy, pozn. SITA) preto, že program, ktorý plní, to je ten spôsob, ako si má celá spoločnosť predstavovať takzvané inkluzívne vzdelávanie – teda vzdelávanie, kde dochádza k súdržnosti majority s minoritami, kde sa stierajú rozdiely a zároveň špecifiká zostávajú. Práve kombinácia, keď sa využíva rómsky jazyk a rómsky kultúra, je jeden zo spôsobov, ako rómsku identitu kultivovať a dostať ju do širšieho povedomia. Toto je škola, ktorá to robí na prospech majority aj minority,“ povedal Chmel.
Ako uviedla predsedníčka združenia eMKLub Jana Tomová, projekt Cez deti k rodine je zameraný na komplexný prístup k deťom a ich rodinám zo sociálne znevýhodneného, segregovaného prostredia, vychádzajúci zo sociálnej pedagogiky ako vedeckého základu. Učí ich iným vzorcom správania, než sú bežné v prostredí chudoby, z ktorého pochádzajú,
Gymnázium navštevuje 43 žiakov
Osemročné Súkromné gymnázium Zefyrína Jiméneza Mallu v Kremnici vzniklo v roku 2008 a v súčasnosti má 43 žiakov v prime, sekunde a tercii, pričom takmer polovica z nich býva v internáte. Jeho zriaďovateľom je kremnické občianske združenie eMKLub, ktoré už v rámci projektu Cez deti k rodine prevádzkuje aj predškolské zariadenie, základnú školu, základnú umeleckú školu a centrum voľného času. Gymnázium zaradili do tohto projektu na podnet krajského školského úradu po zániku takzvaného Gándhího gymnázia v Lučenci, aby pokračovala starostlivosť o nadané rómske deti. Zamerané je, tak ako zaniknuté Gándhího gymnázium, na cudzie jazyky – angličtinu a nemčinu, vyučujú však aj rómčinu, od druhého ročníka aj predmet história a reálie Rómov. Škola je otvorená nielen Rómom, navštevujú ju aj nerómske deti.
„Mnoho rómskych detí v súčasnosti prichádza na trh práce nevzdelaných, nepripravených. Zo skúseností nášho projektu sa javí, že nepripravenosť je dôsledkom nízkeho nastavenia náročnosti na rómskeho žiaka, ktorý vychádza zo sociálne znevýhodneného, marginalizovaného, silne izolovaného a segregovaného prostredia, pretože žije v osadách. Zámerom inkluzívneho vzdelávania je odstránenie bariér ku kvalitnému vzdelávaniu vo všetkých oblastiach – vo výchove, v kultúre, osvete či bývaní, a to od malého dieťaťa až po mladého dospelého. Nastaviť podmienky tak, aby ukončil minimálne stredné vzdelanie a uplatnil sa na trhu práce a bol ekonomicky prínosným daňovým poplatníkom pre spoločnosť,“ uviedla Tomová. Dodala, že deti prostredníctvom predškolských zariadení, základnej školy, základnej umeleckej školy či centrum voľného času vťahujú do silne motivačného prostredia v oblastiach, ktoré sú pre majoritu bežné.