Tále, 29.3.2017 ( WBN/PR ) – Automobilový priemysel prechádza prelomovým obdobím. Do jeho fungovania vstupujú významné technologické faktory, digitalizácia výroby i logistiky. Nové trendy prinášajú zmeny v infraštruktúre a riadení podnikov, zvýšené požiadavky na investície i výskum. Digitalizácia sa bude týkať aj samotných produktov, prichádzajú autonómne riadené automobily. O týchto témach diskutujú účastníci 3. ročníka medzinárodnej konferencie Newmatec 2017 na Táloch. Na konferencii, ktorá je pod patronátom Zväzu automobilového priemyslu SR je 250 predstaviteľov automobilového priemyslu – zástupcovia slovenských automobiliek, rozhodujúci subdodávatelia i medzinárodní experti.
Všetky diskutované témy spája spoločný základ – využívanie princípov inteligentného priemyslu ako súčasť Stratégie 4.0. „Budúci vývoj v rámci automobilového priemyslu sa bude vyznačovať významnými zmenami v oblasti nových konštrukcii automobilov s vysokým podielom informačných a komunikačných technológii, nových koncepcií pohonov a alternatívnymi zdrojmi energií a predovšetkým novými výrobnými technológiami,„ hovorí Juraj Sinay, prezident ZAP SR. Veľká výzva stojí pred každou firmou v automobilovom priemysle. „Nastáva informačný vek, zmeny sa zrýchľujú a hlavnou úlohou pre každú firmu je, aby sa v týchto podmienkach stala buď architektom revolúcie vo svojom odvetví alebo aby aspoň dokázala udržať krok s meniacim sa trendmi, „ upresňuje Gary Hamel, expert na manažment zo Spojených štátov amerických.
Automobilový priemysel je rozhodujúcim odvetvím ekonomiky na Slovensku, podiel na tvorbe HDP je viac ako 12%. Rozhodujúce preto bude nastaviť prostredie a podmienky podporujúce rozvoj aplikovaného výskumu, vývoja a inovácií. „Budúcnosť patrí tým, ktorí modernizujú. Aj preto v Európskej komisii momentálne pracujeme na príprave nových legislatívnych návrhov v prospech modernizácie európskej mobility a priemyslu, ktoré chceme predstaviť už v priebehu tohto roku. Je dôležité, aby si aj Slovensko vytvorilo jasnú víziu v novej ére automobilového priemyslu, ktorá bude zodpovedať novým moderným trendom. Iba tak dokáže čeliť konkurenčným tlakom,“ hovorí Maroš Šefčovič, podpredseda Európskej komisie zodpovedný za Energetickú úniu.
Pre udržanie konkurencieschopnosti automobilového priemyslu je rozhodujúce:
– nastaviť prostredie a podmienky podporujúce rozvoj aplikovaného výskumu, vývoja a inovácií a uplatniť efektívne nástroje pre motiváciu a rozvoj priemyselného sektora, na podporu výskumu a vzdelávania v spolupráci s priemyselnou praxou.
– vytvoriť pružný trh práce, umožňujúci pohotovo reagovať na zmeny požiadaviek, na počet a kvalifikáciu disponibilných pracovných síl
– zásadne zmeniť vzdelávací systém v Slovenskej republike a zvýšiť počet absolventov technických univerzít
– vytvoriť podmienky a prostredie pre aplikáciu digitalizácie priemyslu a potrebnej infraštruktúry v zmysle princípov Stratégie Priemysel 4.0
– stabilizovať ekonomické a podnikateľské prostredie Slovenskej republiky zmysluplne riadeným rastom miezd, znižovaním cien energií, znižovaním administratívnej záťaže a vytváraním podmienok pre rast a rozvoj ekonomiky SR rovnomerne, s vhodným využitím priemyselných tradícií a potenciálu regiónov.
Preto prijali účastníci konferencie Newmatec 2017 spoločné Memorandum, ktorého cieľom je dôrazne upozorniť verejnosť, odborové organizácie a najmä orgány štátnej a verejnej správy, na aktuálnu situáciu a potreby nielen automobilového priemyslu, ale aj celého priemyslu v Slovenskej republike. Naplnenie uvedených požiadaviek považujú odborníci za kľúčové podmienky pre udržanie konkurencieschopnosti slovenského priemyslu.