BRATISLAVA 9. februára (WEBNOVINY) – Napriek niektorým negatívnym signálom súčasný stav vysokoškolského vzdelávania na Slovensku vykazuje aj mnohé pozitívne príklady. Tvrdia to bývalí i súčasný šéf Akreditačnej komisie. „S poľutovaním konštatujeme, že hoci máme na Slovensku aj kvalitné univerzitné pracoviská so špičkovými odborníkmi, pozornosť verejnosti sa na nich neorientuje a spoločenská, morálna aj hmotná podpora a mediálna pozornosť sa týmto pracovníkom nedostáva, hoci sú rozhodujúci pre rozvoj vedy a vzdelávania Slovenska,“ konštatujú profesori vo výzve akademickej i širšej verejnosti.
Doterajší šéfovia komisie Ján Kačala, Miroslav Urban, Lev Bukovský a Pavol Návrat sa stretli na pozvanie súčasného predsedu Ľubora Fišeru. Výzvu skoncipovali po skúsenostiach z komplexnej akreditácie, ktorú zavŕšili v roku 2009, a vzhľadom na znepokojujúce správy o postupe pri získavaní vysokoškolských diplomov na Trenčianskej univerzite Alexandra Dubčeka v Trenčíne. Predsedovia priznávajú viaceré nedostatky na vysokých školách, no trápi ich, že úspechy slovenského vysokého školstva zostávajú v ich tieni. „Zdôrazňujeme, že máme na Slovensku viacero pracovísk, ba aj fakúlt a dokonca vysokých škôl, ktoré znesú akékoľvek porovnanie z hľadiska medzinárodnej úrovne kvality,“ píše sa ďalej vo výzve.
Predsedovia akreditačných komisií vyzdvihujú pôsobenie mnohých vysokoškolských učiteľov a výskumných pracovníkov, podopreté stálou vedeckou činnosťou a vedeckými výsledkami, ktoré majú ohlas v príslušnej vedeckej komunite doma aj v zahraničí. Viacerí z nich vytvorili a vytvárajú okolo seba vedecké školy, svojich nasledovníkov, ktorých pripravili už počas ich vysokoškolského a doktorandského štúdia.
Predsedovia s poľutovaním konštatujú, že hoci má Slovensko aj kvalitné univerzitné pracoviská so špičkovými odborníkmi, pozornosť verejnosti sa na nich neorientuje a spoločenská, morálna aj hmotná podpora a mediálna pozornosť sa týmto pracovníkom nedostáva, hoci sú rozhodujúci pre rozvoj vedy a vzdelávania Slovenska. Informáciu o špičkových vedeckých pracovníkov osobitne adresujú poslucháčom vysokých škôl ako aj mládeži, ktorá sa na toto štúdium pripravuje. „Kto totiž „baží“ len za diplomom, v dlhodobom výhľade oklame sám seba. Žiaľ, sú na Slovensku aj vysoké školy, ktoré ponúkajú aj ľahké cesty ku vzdelaniu,“ uvádzajú profesori.
Podľa profesorov nie je vždy potrebné chodiť do cudziny za získavaním kvalitného vysokoškolského vzdelania. Odporúčajú, aby si mladí ľudia – záujemcovia o štúdium zistili čo najviac informácií o medzinárodnom uznaní a výsledkoch školy, na ktorej chcú študovať. Orientovať by sa mali podľa toho, ako kvalitu štúdia na týchto školách hodnotia iné, nezávislé inštitúcie a ako sa hodnotí špeciálne uplatnenie ich absolventov v praxi. „Na Slovensku sú totiž študijné programy, kde možno získať porovnateľné alebo aj kvalitnejšie vzdelanie ako na mnohých školách v zahraničí,“ dodávajú predsedovia akreditačných komisií.
Stanovisko profesorov poskytol agentúre SITA súčasný predseda Akreditačnej komisie Ľubor Fišera.
SITA