Peter, tešíte sa na svoj druhú účasť na prestížnych pretekoch Tour de France, ktoré tento rok navyše oslavujú krásne jubileum – storočnicu od svojho vzniku?
Samozrejme, že sa teším. A veľmi. Tour de France sú mimoriadne sledované preteky. Pre všetkých cyklistov sú absolútnym vrcholom sezóny. Sú to najťažšie cyklistické preteky na svete. Tour majú svoje čaro – a navyše sú to preteky veľmi sledované. Médiami, odborníkmi, trénermi, manažérmi, laikami i fanúšikmi. Mnohým cyklistom úspech na nich môže zmeniť celú športovú kariéru, celý športový život. V tom je ich neuveriteľná dôležitosť.
Kedy ste si vy ako ich priamy účastník uvedomili dôležitosť týchto cyklistických pretekov? Čo bolo podnetom k tomu, aby ste sa zamysleli, v čom je ohromná sila tohto športového podujatia?
Hneď minulý rok. Hneď po skončení 99.ročníka Tour de France som prišiel na štart pretekov v Holandsku, a zrazu to všetko bolo iné. Také všedné, takmer tréningové (smiech). Akoby sme sa my cyklisti iba zišli a trochu si zajazdili, zasúťažili medzi sebou (smiech). Ťažko som si zvykal na fakt, že tie preteky v Holandsku sú v podstate už iným podujatím. V Holandsku už nebolo okolo trate toľko divákov ako na Tour. Už to nebolo podujatie takého vysokého ´levelu´. Tour je v prvom rade veľmi veľký biznis. Na týchto pretekoch všetko funguje ukážkovo – a všetko okolo nás ide ako švajčiarske hodinky. Bez akékoľvek problému. Presne v zabehnutých koľajniciach. Tour je podujatie, ktoré organizátori premysleli do posledného detailu. Okolo trate sú prakticky každý deň tisícky divákov, stále ste v epicentre diania a stále sa tešíte ohromnému diváckemu záujmu. Preto sú Tour veľmi špecifické preteky a pre každého cyklistu je účasť na nich vrcholom súťažnej sezóny, u niektorých dokonca vrcholom celej ich športovej kariéry.
V generálke na jubilejný 100. ročník Tour de France, ktorou boli viacetapové preteky Okolo Śvajčiarska, ste tak ako minulý rok vyhrali bodovaciu súťaž. Takže ste spokojný s tým, čo ste na švajčiarskych cestách tesne pred slávnou Tour de France dokázali?
Áno, som spokojný. Mojou túžbou, s ktorou idem na tohoročnú Tour de France, je obhájiť minuloročné prvenstvo v súťaži o zelené tričko. Opäť chcem byť víťazom bodovacej súťaže o najlepšieho špurtéra. Tomuto cieľu teraz podriaďujem všetko, čo môžem ešte v príprave na Tour urobiť (krátka odmlka). Samozrejme, viem, že minulý rok som na pretekoch Okolo Švajčiarska vyhral štyri etapy, teraz iba dve. A práve na to sa ma teraz každý pýta… Ale každé preteky sú predsa iné. Ja osobne som však s vystúpením na pretekoch Okolo Švajčiarska naozaj spokojný. Aby ste ma správne pochopili, ja nejazdím na bicykli preto, aby som lámal nejaké rekordy, ale aby som si splnil svoje športové sny a túžby. To je pre mňa rozhodujúce. Ostatné veci okolo týchto pretekov už neriešim. To už ide mimo mňa.
Bolo evidentne vidieť, že v úplnom závere pretekov Okolo Švajčiarka, keď ste sa už usilovali udržať si zelené tričko, vám tímoví kolegovia veľmi pomáhali. Viackrát vám pripravili výbornú pozíciu pre váš povestný záverečný špurt. Tak bola postavená tímová taktika na tieto preteky?
Áno, aj tak. Ale veď to je v našom športe úplne bežný jav. Bez dobrých spolujazdcov v tíme – a bez kvalitnej spolupráce sa v súčasnosti preteky v špurte vyhrávajú naozaj veľmi ťažko. Samozrejme, v dlhých etapových pretekoch sú dni, kedy všetko z veľkej diaľky vyzerá veľmi jednoducho, ale jednoduché to určite nie je (smiech). O pozície na čele výsledkovej listiny musím predsa tvrdo bojovať. Bez dobrej kooperácie s tímovými kolegami, ktorí mi strážia chrbát, by to však nešlo. Spolujazdci si však svoje úlohy plnia veľmi zodpovedne, vďaka čomu ja môžem byť v záverečnom špurte úspešný. A tým je v podstate úspešný aj celý tím.
Minulý rok ste v období pred Tour de France mali na konte tak isto dvanásť etapových triumfov ako aj tento rok. Takže z tohto pohľadu môžete byť s doterajším priebehom sezóny 2013 maximálne spokojný?
V podstate môžem povedať, že som spokojný, hoci niektoré preteky sa mohli skončiť pre mňa aj lepšie (dlhá odmlka). Lenže z roka na rok je ťažšie presadiť sa, lebo súperi ma už dobre poznajú, už sa viac usilujú brániť mi vo víťazstvách. A hoci sa z roka na rok v pelotóne cítim lepšie, o vavrínové vence musím srdnatejšie bojovať. Samozrejme, že tá zvýšená pozornosť zo strany súperov nie vždy je podľa môjho gusta, ale cestná cyklistika je už taká. Ak ste dobrý, súperi si na vás dávajú väčší pozor. S tým jednoducho musíte počítať (smiech).
Čo hovoríte na to, že podľa odborníkov patríte do trojice jazdcov, ktorí majú prekaziť Marcovi Cavendischovi túžbu obliecť si počas legendárnej Tour prvýkrát v živote žltý dres vedúceho pretekára už v prvých etapách na Korzike. Ako to vnímate, že vás znalci dnešnej cestnej cyklistiky pasujú za pretekára, ktorý sa na jubilejnej Tour de France môže výrazne presadiť v záverečných špurtoch už hneď v prvých dňoch?
Ako to mám vnímať? Asi normálne, nie? Cavendisch si chce obliecť žltý dres vedúceho pretekára, lebo ho na Tour ešte nikdy nemal na sebe… A my mu v tom budeme chcieť zabrániť. To je predsa normálne. Nie? Ale, keď už hovoríme o prvých etapách na Korzike, tu netreba zabudnúť na fakt, že ten dres nebude chcieť mať na sebe iba Marc Cavendisch. Jazdcov s takou túžbou bude na štarte tohoročnej Tour de France určite podstatne viac. Ale to je predsa v cyklistike normálny jav, ja v tom nevidím žiadnu výnimočnosť. Vy áno?
Dobre, spýtame sa inak. V mnohých zahraničných médiách sa už dlhšie objavujú diskusie na tému, či Peter Sagan dokáže úspešne obhájiť zelený dres, alebo mu ho „spred nosa vyfúkne“ Mark Cavendisch, ktorý sa ani touto túžbou pred tohoročnou Tour netají. Čo poviete na túto tému? Akým názorom prispejete do tejto diskusie?
To je ťažké (krátka odmlka). Nechcem teraz niečo sľubovať, lebo Tour je veľmi dlhou súťažou. Trvá až tri týždne. Počas jej trvania sa môže stať všeličo možné. Najmä prvý týždeň bude veľmi nervózny. Určite počas neho bude veľa pádov, mnohí jazdci môžu predčasne skončiť alebo si už z Korziky môžu odniesť do ďalších francúzskych etáp nejaké zranenia. Ale to je šport. To je cyklistika! Ja však urobím všetko preto, aby som zelené tričko obhájil! Budem sa o to usilovať zo všetkých síl. Mojou tohoročnou prioritou je prísť do parížskeho cieľa v zelenom tričku. Tak ako minulý rok! Bude to zložité, ale budem sa o to snažiť.
Keďže tento smelý plán sa nebojíte dopredu zverejniť, nemáte obavy, že sa sám seba zbytočne – a navyše aj dobrovoľne – dostávate pod veľký tlak? Že svojim priaznivcom sľubujete aj to, čo nie je celkom iba vo vašich rukách?
Ak mám byť úprimný, vôbec necítim, že by som na seba vyvíjal tlak. Stres si dopredu neuvedomujem. Ja svoj šport neberiem až tak smrteľne vážne, že by som sa mal ním zbytočne trápiť. Myslím si, že na seba nevyvíjam žiadny zbytočný tlak. Myslím si, že ľudský život je veľmi krátky na to, aby som si ho sám a ešte aj dobrovoľne strpčoval nejakými stresmi (smiech). Preto hovorím ešte raz: uvidíme, ako sa tohoročná Tour bude od prvých etáp vyvíjať – a podľa toho sa zariadim nie iba ja, ale aj celý náš tím. Podľa toho budeme ďalej spolu ako tím aj fungovať. Korzika so svojimi úzkymi a kľukatými cestami bude veľmi nebezpečná. Navyše, už v prvých troch etapách budú všetci veľkí favoriti chcieť mať na sebe žlté tričko
Peter, spomínate tím. Hoci v profesionálnom pelotóne ste v podstate iba tretiu – štvrtú sezónu, fungujete v ňom v pozícii jedného z lídrov kolektívu, ste jeho kapitánom. Mali ste počas prípravy na Tour šancu prehovoriť do jeho zloženia? Mohli ste pred pretekami povedať, koho do tímu potrebujete, na koho pomoc sa budete v závere etáp spoliehať?
Samozrejme, že hej. Už tretí rok patrím medzi lídrov nášho tímu. Všetci vedia, v čom je moja sila. Preto sme sa rozhodli, že ja budem človek, ktorý sa bude usilovať o čiastkové, teda etapové úspechy. Lídrom na celkové umiestnenie nie som, lebo na to sú určení iní jazdci. V minulosti takým žolíkom nášho tímu bol Nibali, ktorého v klube už nemáme (krátka odmlka). Radili sme sa spoločne. Lebo všetci však vieme, že v našom tíme teraz nemôžu byť iba chalani, ktorí mi budú pomáhať pri záverečných špurtoch. V kolektíve musíme mať aj pretekárov, ktorí okamžite dokážu reagovať na vývoj etapy, ktorí ma dokážu dotiahnuť do pelotónu, keď nám budú chcieť súperi ujsť. Už teraz napríklad viem, že budeme mať medzi sebou aj ľudí, ktorí vedia jazdiť na čele balíka – a ktorí mu v záujme stráženia našich pozícii dokážu diktovať tempo. Na toto všetko sme pri skladaní našej deviatky mysleli. Toto všetko sme pri definitívnej nominácii zobrali do úvahy. Až samotné preteky ukážu, či sme sa rozhodli správne.
Môžete prezradiť, kto z vášho tímu nastúpi na štart 100. ročníka Tour de France? Kto vám bude tri týždne na týchto pretekoch pomáhať?
Zatiaľ sme boli v príprave desiati, ale na Korziku môžu ísť iba deviati… Takže jeden z nás zostane na poslednú chvíľu doma. Približne už vieme, komu pripadne tá nevďačná pozícia, ale my cyklisti to predsa dopredu hovoriť nebudeme. Nomináciu musí oznámiť vedenie nášho klubu, nie ja. Na to nemám kompetencie. Ja mám v klube úplne iné úlohy (smiech).
Peter, na tohoročných pretekoch Okolo Švajčiarska ste ukázali, že ak ste v dobrej športovej forme, dokážete sa vyrovnať aj s menšími kopcami, s miernym stúpaním či ostrými zjazdami. Dokážete v nich zájsť dobrý výsledok. Odvaha vám nechýba. Myslíte si, že táto schopnosť popasovať sa aj s kopcami vám môže pomôcť v úsilí získať zelený dres najaktívnejšieho pretekára na Tour de France 2013?
Samozrejme, že môže. Ale toto, na čo sa teraz pýtate, je všetko iba holá teória. Všetko rozhodujúce sa ukáže až počas samotných pretekov. Vlani som mal veľké šťastie, že som počas tých troch týždňov nemal v podstate slabší deň. Ak sa mi niečo podobné podarí zopakovať tento rok, budem mať šancu opäť vybojovať zelený dres. Ale kde je napísané, že na Tour všetko pôjde tak dobre ako minulý rok? Už som raz povedal, že každé preteky sú iné. Môžem spadnúť, môže ma v rozhodujúcej chvíli zradiť technika, môžem ochorieť, môže mi odísť športová forma… V cyklistike človek nikdy nevie, čo ho na ceste môže stretnúť. Cestná cyklistika je v podstate veľká lotéria, kde veľkú úlohu zohráva aj veľká dávka športového šťastia.
Na koho z tímu sa budete najviac spoliehať? Od koho čakáte najväčšiu pomoc pri vašich záverečných špurtoch?
Vždy na toho spolujazdca, ktorý sa bude pohybovať vpredu – a ktorý bude v tej rozhodujúcej chvíli pri mne (krátka odmlka). Pravdepodobne to bude Sabatini, Bodnar alebo Haed. Niekto z tejto trojice. Pravdepodobne niekto z nich mi bude kryť chrbát a robiť priestor pre nástup do záverečného špurtu.
Už ste spomínali, že prvé etapy na Tour – a najmä jej prvý súťažný týždeň – už tradične sú veľmi nervózne a od začiatku sú plné pádov a nepríjemných kolízií a karambolov. Nemáte obavy, že by ste sa do týchto kolíznych situácií vďaka svojej dravej jazde mohli dostať aj vy?
Zasa ťažká otázka. Zoberme si to z iného pohľadu. Na štart Tour de France nastúpi takmer dvesto jazdcov, z ktorých každý túži uspieť na tejto veľkej súťaži, chce sa presadiť, vyhrať. Možno veľa z nich v snahe uspieť bude doslova premotivovaných. Ale v úvode pretekov budú títo ľudia plní síl, budú chcieť urobiť výsledok! Možno aj za každú cenu (dlhá odmlka). Takže predpokladám, že súboj o vedúce pozície v prvých dňoch bude veľmi dramatický a neľútostný. Možno pomôžu aj ostré lakte. Navyše, mnohí pretekári v takých okamihoch neuveriteľne riskujú. Idú na hrane únosnosti. Preto na Tour nie je výnimkou, že do pádov sa zapletú aj veľkí favoriti. Nikto im totiž absolútne nič nedá zadarmo! Ak však mám hovoriť za seba: pád v špurte je jediné, čo si neželám zažiť. Nerád by som svoju druhú účasť na Tour de France predčasne ukončil už počas prvého týždňa. A už vôbec nie po nejakej hlúpej kolízii.
Minulý rok ste na Tour senzačne a úspešne debutovali. Čo vám účasť na týchto veľkých pretekoch dala, ako vás súťaženie na cestách krížom cez celé Francúzsko zmenilo? V čom ste, povedzme, iným jazdcom, než akým ste boli pred debutom na Tour de France?
To odo mňa nechcite. Ja sa predsa nemôžem sám hodnotiť… To musia urobiť iní, ktorí sa na moje výkony pozerajú s odstupom. Veľmi užitočnou skúsenosťou, ktorá ma však veľmi obohatila, je poznanie, že Tour de France sa každý rok končí až v Paríži. Až keď ste v cieli na Elyzejských poliach, až vtedy môžete bilancovať. Až vtedy si môžete povedať, že ste absolvovali Tour de France. Skôr nie. V žiadnom prípade. A podľa tohto poznania potom jazdci, ktorí na Tour pravidelne štartujú, k dianiu v jednotlivých etapách aj pristupujú. Vedia, že si treba v prvom rade veľmi starostlivo rozložiť fyzické sily na celé tri týždne. Vedia, že s nimi netreba zbytočne plytvať, lebo tri týždne v sedle bicykla dá pretekárom poriadne zabrať
Kto je podľa vás najväčším favoritom na celkové prvenstvo v jubilejnom 100. ročníku slávnej Tour de France?
Podľa mňa najväčším adeptom na celkové prvenstvo je asi Brit Chris Froome, ktorý bol minulý rok v 99. ročníku Tour druhý v celkovom poradí. Bez šance presadiť sa na čelo celkového poradia nie je ani Španiel Alberto Contador. Neviem, v akej forme príde Evans. Sám som zvedavý, či po Gire d´Italia dokáže na špičkovej úrovni zvládnuť aj Tour de France. Bez šance však nemusia byť ani ďalší dvaja Španieli Sanchez a Rodriguez. Aj keď druhý z nich má slabšiu časovku, čo pri týchto náročných pretekoch môže byť veľkou nevýhodou.
Komu by ste vy osobne dožičili celkové prvenstvo?
Tak to odo mňa nechcite! V žiadnom prípade… Nie som prorok (smiech). Ja osobne sa na celkové prvenstvo zameriavať nebudem. Nemám na to výkonnosť, nie som ešte tak komplexný cyklista, ako sú jazdci, ktorých som menoval. Takže mne je to v podstate úplne jedno (smiech). Ale, aby som pravdu povedal, želám si, aby vyhral ten jazdec, ktorý bude najlepší, ktorý bude najkomplexnejší pretekár – a ktorému tieto preteky najviac sadnú.
Peter, vo svetovom rebríčku UCI ste boli tento rok niekoľko týždňov na prvom mieste, v súčasnosti ste druhým najlepším profesionálnym cyklistom na svete. Čo táto pozícia pre vás osobne znamená? Ako svoju výbornú pozíciu v tomto svetovom rankingu vnímate?
Svetový rebríček UCI sú pre mňa v podstate veľmi náročné preteky, ktoré trvajú celú sezónu. Víťaz bude známy až na jej konci. Poradie v tomto rebríčku sa počas sezóny mnohokrát mení. Raz je človek hore, potom zasa dolu. Ako na hojdačke… Veľa závisí od toho, na akých pretekoch jednotliví cyklisti štartujú. Môže sa stať, že Cancellara teraz nebude na Tour, ale mne sa na nich bude dariť ako minulý rok – a môžem sa v rebríčku UCI posunúť aj vyššie. Potom sa výrazne presadí niekto z jazdcov, ktorí sú v tomto rebríčku UCI momentálne za mnou, a ja sa prepadnem nižšie. Všetko je možné. Poradie v ňom ma bude naozaj zaujímať až na konci sezóny. Potom to už bude aj pre mňa zaujímavé, ale teraz počas rozbehnutej sezóny sa to poradie môže meniť po každých veľkých pretekoch.
Ako by ste prijali prvenstvo v tomto celoročnom hodnotení? Kam by ste tento triumf v hierarchii svojich hodnotových kritérií zaradili?
To je teraz taká predčasná otázka… Neviem vám na ňu odpovedať. Aby som bol úprimný, musím sa priznať, že nad touto otázkou som ešte ani nerozmýšľal. Byť však svetovou jednotkou na konci sezóny by však bol určite super výsledok! A nie iba pre mňa. Ale pre každého cyklistu, ktorý sa o tú vedúcu pozíciu usiluje. O tom netreba pochybovať. Ale nebavme sa o veciach, ktoré sú momentálne pre mňa veľmi vysoko postavenou latkou. Už som povedal, že ku komplexnému cyklistovi, ktorý nemá žiadnu slabinu, mi ešte niečo chýba.
Peter, minulý rok ste na Tour v každej etape, ktorú ste vyhrali, zabávali cyklistický svet rôznymi gestami, grimasami a prejavmi nefalšovanej radosti. Máte už v zásobe prichystané aj iné „herecké“ etudy na bicykli? Alebo to opäť bude Hulk či okrídlené ramená alebo ruky v bok a vypnutá hruď?
Nechajte sa prekvapiť. Niečo už vymyslené mám, lenže aby som to, čo som si prichystal, mohol v cieli ukázať, musím najskôr tú etapu vyhrať. A to je úloha, ktorá nie je nikdy jednoduchá. Vlani som vyhral tri etapy, lebo mi všetko vyšlo… Tento rok sa môže stať, že nevyhrám žiadnu etapu. Takže teraz by som sa nechcel rozprávať o mojom ´šaškovaní´ v cieli po víťaznej etape. Na to je ešte dosť času. Teraz sa musím prichystať tak, aby som k trom etapovým triumfom z minulého roka dokázal nejaké prvenstvá pridať aj tento rok. Ale s tým cieľom na Tour de France ide veľmi veľa pretekárov. Takú túžbu v sebe nenosím iba ja sám (smiech). Preto som veľmi zvedavý ako ten prvý týždeň na týchto pretekoch bude vyzerať.
Vlani ste tesne pred Tour de France uzavreli pamätnú stávku s manažérom vášho tímu. Spomienku na tú stávku máte stále v garáži. Hodláte sa o niečo hodnotné v rámci motivácie staviť aj tento rok? Našli ste už partnera, ktorý by do tohto súboja s vami išiel?
Práveže tento rok je to veľký problém. Nemám vo svojom okolí človeka, ktorý by na takú stávku pristal. Všetci, ktorí sa doteraz so mnou o niečo stavili, prehrali (smiech). Zistili, že ja som partner, ktorý ak niečo svoje dá do banku, usiluje sa to nestratiť (krátka odmlka). Moji ´stávkoví partneri´ zistili, že ja som veľmi nebezpečný protivník, pokiaľ ide o stávky. Ja chcem každú stávku vyhrať – a robím všetko pre to, aby sa mi to podarilo. Preto všetci okolo mňa sú už v tomto smere opatrní. Vedia, že pri mojej náture nemajú šancu na úspech (smiech). A pokiaľ ide o tú motiváciu… Tour de France je pre mňa najväčšou motiváciou! Štart na týchto pretekoch je pre každého cyklistu supermotivácia! Iný podnet k tomu, aby som na Tour de France jazdil ako najlepšie viem, už nepotrebujem.
Zhováral sa Štefan Žilka