BRATISLAVA 29. marca (WEBNOVINY) – Spoločnosť UFA Sports Slovakia je už vyše jeden a pol roka marketingovým partnerom Slovenského futbalového zväzu (SFZ). Od septembra 2009 podporuje UFA Sports slovenský futbal ročne sumou 2,3 milióna eur, zatiaľ však nového veľkého partnera pre zväz nepriniesla.
„Pracujeme na tom a rokujeme s niekoľkými záujemcami. Postupom a účasťou na majstrovstvách sveta sa Slovensko dostalo na marketingovú mapu Európy. O vstup do vášho futbalu majú záujem firmy z Rakúska, Nemecka a nadnárodné spoločnosti. Realizujeme mnohé predajné aktivity a zväzu sme už predložili na podpis ponuky na dlhodobú marketingovú spoluprácu,“ povedal v rozhovore pre Hospodárske noviny výkonný riaditeľ UFA Sports Arndt Jaworski. Spoločnosť deklaruje, že od začiatku spolupráce si plní všetky záväzky, ktoré vyplývajú zo zmluvy, niekedy aj nad jej rámec.
Slovenský futbal je momentálne v červených číslach, dlhy vznikli ešte za pôsobenia jeho predchádzajúceho vedenia. V súčasnosti SFZ hľadá možnosti na riešenie situácie. „Zástupcom zväzu a pánovi Kováčikovi sme ponúkali možnosti, ako ich dostať z tejto zlej situácie. Aj sme niekoľkokrát iniciovali s vedením futbalu stretnutie za účelom nájdenia riešenia, ktoré by bolo komfortné pre SFZ. Na odpovede od prezidenta zväzu však zatiaľ čakáme. Je to vôbec prvýkrát, čo sa takto vyjadrujeme, doteraz sme boli v úzadí. Nebolo naším zámerom riešiť situáciu cez médiá. No chceme pomôcť federácii a zatiaľ čakáme na diskusiu, ako sa pohnúť zo súčasnej situácie. Vieme dostať slovenský futbal z dlhov, len je to vec rokovaní. Je to rozhodnutie SFZ, jeho prezidenta, a to my bohužiaľ neovplyvníme,“ uviedol Arndt Jaworski.
Podľa prezidenta SFZ Jána Kováčika zmluva s UFA Sports nie je pre zväz výhodná a rád by získaval financie aj vlastnými aktivitami, na čo má však zviazané ruky. „My mu nezakazujeme oslovovať a získavať pre futbal ďalších sponzorov, potrebujeme len koordináciu s našimi aktivitami. Neexistuje dôvod, prečo by nám nemohol odprezentovať jeho návrhy, vyložiť karty na stôl a zabezpečiť cez nás ďalších partnerov zväzu. Všetko záleží na komunikácii a partneri môžu diskutovať o všetkom,“ doplnil pre Hospodárske noviny Arndt Jaworski.
Stanovisko F. Laurinca k aktuálnej situácii v SFZ
Bývalý a zároveň čestný prezident Slovenského futbalového zväzu (SFZ) František Laurinec poskytol agentúre SITA stanovisko ohľadom informácií, ktoré sa nedávno objavili v médiách nielen v súvislosti so súčasnou finančnou situáciou v SFZ, ale aj nákladmi a výnosmi ohľadom účasti SR na majstrovstvách sveta v Juhoafrickej republike. Agentúra SITA ho uvádza v plnom znení bez redakčných úprav:
„Zvláštnym spôsobom boli zverejnené subjektívne či skreslené informácie, ktoré neprerokoval a neschválil výkonný výbor SFZ a časť z ktorých ´unikla´ do médií a podnietila mediálnu diskusiu. Svoje podrobné stanovisko som tlmočil obvyklým spôsobom v liste, ktorý som zaslal všetkým členom VV a Rady SFZ, kde som sa podrobne vyjadril k materiálu, ktorý spracoval pán Kováčik. K niektorým v médiách pertraktovaným veciam uvádzam:
Odmeny hráčov za postup na MS nepresiahli stanovený podiel 40 %. Všade vo svete sa však uverejňujú len postupové prémie a ´nepletú´ sa do tejto čiastky náklady na štartovné, odmena za postup zo základnej skupiny, odmeny trénerov a realizačného tímu, ani ostatné náklady súvisiace s prípravou (vrátene prípravných zápasov, ktoré sú žiaľ na Slovensku stratovou záležitosťou) a samotnou účasťou na MS. Bolo účelom zverejnenia týchto skreslených informácií vyvolať závisť? Výkonný Výbor SFZ bol o všetkých krokoch a rozhodnutiach týkajúcich sa MS informovaný v súvislosti so schválením Tímu Afrika a zadefinovaním jeho povinností a práv. Členovia VV boli počas pobytu v JAR tak isto oboznámení o dodatočných nákladoch súvisiacich so štartovným hráčov a postupom zo základnej skupiny a jednomyseľne s návrhom na úhradu týchto nákladov súhlasili. Návrh odmien spracovali v rámci svojej právomoci vedúci realizačného tímu a vedúci výpravy a ja som ako prezident zväzu ich návrh schválil. Teraz sa pýtam, spravili sme chybu, keď sme vo futbalovom hnutí unisono prijali rozhodnutie: “Urobíme všetko pre úspech na majstrovstvách sveta!“? A dnes, keď sme všetko pre úspech urobili a úspech sa dosiahol, je zrazu všetko zlé?
Finančná situácia SFZ
Napriek permanentnému nedostatku zdrojov, ktorý trápi na Slovensku všetky športy, SFZ dokázal vždy v ostatných rokoch zabezpečiť vyrovnaný rozpočet. V roku 2010 boli príjmy vyššie o výnos z MS. SFZ mal však aj vyššie náklady. Okrem nákladov súvisiacich s prípravou a účasťou na MS, zvýšil dotácie regionálnym a oblastným futbalovým zväzom, poskytol pomoc pri začiatku činnosti Únii ligových klubov a časť tohto výťažku použil aj na vyrovnanie záväzkov z financovania investičných akcií po celom Slovensku (výstavba veľkých ihrísk s umelým povrchom a umelým osvetlením), na úhradu pohľadávok dodávateľov služieb a činností pre všetkých 11 reprezentačných družstiev Slovenska, ako aj na úhradu podlžností voči hráčom a realizačným tímom A-družstva a mužstva do 21 rokov. Vyrovnaný rozpočet v ostatných rokoch bol dosahovaný aj aktívnym využívaním zdrojov z FIFA a UEFA. V období, keď boli problémy s cash flow, a tie sa v podvýživenom slovenskom športe vyskytovali pomerne často, výkonný výbor aktívne riešil situáciu preklenovacími komerčnými úvermi alebo pôžičkami, ako aj dohodami o predčasných splátkach alebo zálohách od marketingových partnerov.
Na rozdiel od predchádzajúcich rokov ráta rozpočet na rok 2011 s deficitom približne 1,9 milióna eur. Odhliadnuc od toho, že je to v rozpore so Stanovami, ktoré požadujú vyrovnaný rozpočet, o pasivite navrhovateľa svedčí napríklad fakt, že neráta s aktívnejším prístupom k čerpaniu zdrojov z UEFA a FIFA. Doteraz nebolo napríklad ešte vyčerpaných 1 240 000 eur z UEFA a 400 000 USD z FIFA, schválených v roku 2010.
Výkonný výbor SFZ reagoval na konsenzus vo futbalovom hnutí a v roku 2009 predčasne ukončil zmluvu so Športprogressom a odkúpil späť do svojho vlastníctva marketingové a televízne práva slovenskej reprezentácie a domácej ligy. Po znovunadobudnutí vlastníckych práv, VV SFZ svojím rozhodnutím jednomyseľne vybral za spolupracujúcu marketingovú agentúru spoločnosť UFA (renomovanú agentúru s kapitálovým zázemím najväčších nemeckých mediálnych domov Bertelsmann a RTL). Zmluvy s UFA, ako aj s ostatnými partnermi, boli riadne odborne a právne posúdené a pripravené (takže vyhlasovať, že zmluvy s UFA, Adidas, T -COM, KIA, Heineken či Fortunou sú pre SFZ nevýhodné, je veľmi subjektívnym názorom). Slovenský futbalový zväz je dnes výlučným vlastníkom televíznych práv a od roku 2013 môže profitovať z výťažkov centrálneho predaja televíznych práv zo zápasov kvalifikácie na MS a ME, koncepciu ktorého sme schválili na ostatnom výkonnom výbore UEFA v Paríži 21. 3. 2011 a na ktorej koncepcii sa aktívne podieľam aj ako predseda marketingovej komisie UEFA.
Všade vo svete je štátna reprezentácia najvyššou prioritou národného futbalového zväzu . Obzvlášť, ak sa kvalifikujete na majstrovstvá sveta, kde súťažíte so športovo, manažérsky a finančne najvyspelejšími súpermi, bolo povinnosťou VV SFZ vytvoriť adekvátne podmienky pre konkurencieschopnosť a úspech našej reprezentácie. A môžem potvrdiť, že náklady na slovenskú reprezentáciu boli nižšie ako náklady našich súperov z Nového Zélandu a Paraguaja, o Taliansku a Holandsku ani nehovoriac. Dnes sme na čele kvalifikačnej skupiny o postup na ME, ktoré sa uskutočnia o rok u našich susedov v Poľsku a na Ukrajine. Máme perspektívne družstvo, skúseného a úspešného trénera. Preto je takáto zodpovednosť na súčasnom výkonnom výbore. Hovorím to preto, že vidím, aký negatívny dopad má rozpútaná mediálna kampaň na reprezentačné družstvo a atmosféru okolo neho.
Apelujem na vedenie SFZ i médiá, neurobme pre Slovákov takú častú a osudovú chybu – nerozbime to, čo máme.“