TÚ zrušil kompenzáciu pre ST za univerzálnu službu

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Telekomunikačný úrad
Foto: svetmobilov.com

BRATISLAVA 4. mája (WEBNOVINY) – Predseda Telekomunikačného úradu SR (TÚ) zrušil rozhodnutie o nákladoch za univerzálnu službu za roky 2005 a 2006, ktorú poskytuje spoločnosť Slovak Telekom (ST). Zároveň šéf regulačného orgánu po návrhu osobitnej komisie, ktorá sa zaoberala rozkladom spoločnosti Slovak Telekom voči predmetnému rozhodnutiu, vrátil celú vec na nové prejednanie a rozhodnutie. Toto rozhodnutie predsedu nadobudlo právoplatnosť už 30. apríla tohto roku.

Slovak Telekom podal voči rozhodnutiu úradu vo veci kompenzácie straty za poskytovanie univerzálnej služby za roky 2005 a 2006 vo výške 26,28 mil. eur rozklad už 20. októbra minulého roka. Pôvodne žiadala telekomunikačná spoločnosť kompenzáciu vo výške 78,8 mil. eur. S rozhodnutím úradu o kompenzácií nesúhlasila ani časť alternatívnych operátorov a spoločnosť Orange Slovensko, ktorí by sa mali podieľať na platbách do fondu tzv. univerzálnej služby, ktorú poskytuje Slovak Telekom. Univerzálna služba je minimálny súbor telekomunikačných služieb, ktoré sú dostupné v určenej kvalite na celom území štátu všetkým koncovým užívateľom bez ohľadu na ich geografickú polohu.

Aktuálne rozhodnutie predsedu Telekomunikačného úradu SR nepovažuje Slovak Telekom za zrozumiteľné. Podľa hovorcu firmy Andreja Garguláka pokladá Slovak Telekom vrátenie konania na prvý stupeň za neodôvodnené odkladanie dôležitého rozhodnutia v konaní, ktoré začalo už v decembri roku 2007. Naopak, alternatívny telekomunikačný operátor GTS Slovakia toto rozhodnutie víta. „Očakávame, že na novom prejednaní úrad rozhodne o úplnom zrušení úhrady za tieto náklady, pretože sme presvedčení, že neboli pre účastníka konania v danom období neprimeranou záťažou,“ uviedol pre agentúru SITA predseda predstavenstva GTS Slovakia Stanislav Molčan. Agentúra SITA oslovila aj spoločnosť Orange Slovensko, tá sa však zatiaľ nevyjadrila.

Podľa minuloročných novembrových vyjadrení riaditeľa Úseku stratégie a regulačných vzťahov Orangeu Ivana Martáka bolo prvostupňové rozhodnutie úradu, voči ktorému sa už odvolal samotný Slovak Telekom, chybné. Úrad totiž podľa neho priznal Slovak Telekomu čisté straty pochádzajúce z univerzálnej služby, ale pri rozhodovaní nebral do úvahy princíp neprimeraného zaťaženia, ktorý je zakotvený aj v zákone o elektronických komunikáciách. „Slovak Telekom v rokoch 2005 až 2006 bol v pozícii, ktorá mu umožňovala s prehľadom tieto straty z univerzálnej služby vykompenzovať, boli preňho obrazne povedané príliš malé a vôbec nie zaťažujúce, a ako také by mu za týchto okolností nemali byť vôbec uhradené,“ uviedol Marták.

Firmy Orange, GTS Slovakia, Slovanet, Dial Telecom a Swan považujú správne konanie o kompenzácii za malý „Mníchov“, kde sa rozhodovalo o nich bez nich. Regulátor telekomunikačného trhu im pri rozhodovaní o výške úhrady do spoločného fondu vôbec neumožnil stať sa účastníkom konania. Samotný Slovak Telekom v tom čase k výhradám operátorov uviedol, že poskytuje univerzálnu službu na vlastné náklady s výraznou stratou. „Strata za roky 2005 a 2006 dosiahla hodnotu 1,13 mld. Sk (37,51 mil. €) za rok 2005 a 1,244 mld. Sk (41,29 mil. €) za rok 2006,“ uviedla vtedajšia hovorkyňa firmy Janka Burdová. Ako dodala, kompenzovanie straty z poskytovania univerzálnej služby vyplýva z európskej smernice o univerzálnej službe, pričom členské štáty môžu uplatniť financovanie jednotlivými podnikmi na trhu alebo zo štátneho rozpočtu. „Názor operátorov, aby náklady spojené s univerzálnou službou znášal len jeden podnik, nie je podložený žiadnymi relevantnými argumentmi a takýto postoj považuje Slovak Telekom za neetický a neakceptovateľný,“ vyhlásila ďalej Burdová zo Slovak Telekomu.

Podnik, ktorý poskytuje univerzálnu službu, má povinnosť napríklad prevádzkovať telefónne automaty, poskytovať občanom SR verejnú telefónnu službu na pevnom mieste pripojenia k sieti, vrátane faksimilného prenosu informácií a prenosu dát s prenosovými rýchlosťami umožňujúcimi funkčný prístup k internetu. Podnik musí pravidelne poskytovať aspoň jeden úplný telefónny zoznam účastníkov v elektronickej alebo v tlačenej forme prípadne v oboch formách. K ďalším povinnostiam patrí aj to, že podnik určený TÚ zabezpečuje primeranú dostupnosť verejných telefónnych automatov, poskytovať bezplatný a nepretržitý prístup k číslam tiesňových volaní, vrátane jednotného európskeho čísla tiesňového volania 112.

SITAW

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Firmy a inštitúcie Telekomunikačný úrad SR