BRATISLAVA 28. februára (WEBNOVINY) – Spoločnosť Maersk Line si týchto kontajnerových superlodí triedy Triple-E objednala pre istotu hneď desať s tým, že má opciu na ďalších dvadsať. Pôjde o najdlhšie a najefektívnejšie kontajnerové lode, aké sa budú plaviť po mori.
Ich rozmery budú skutočne impozantné – dĺžka 400 metrov, šírka 59 metrov a výška 75 metrov. Pre názornosť – 12-poschodový panelák má výšku okolo 36 metrov. Tieto lode dokážu naraz prepraviť až 18-tisíc TEU kontajnerov, čo je o 2500 viac, než doterajší rekordman – loď Emma Mærsk.
Foto: Maersk Line
Foto: Maersk Line
Foto: Maersk Line
Foto: Maersk Line
Foto: Maersk Line
TEU sú kontajnery s dĺžkou 6 a výškou necelého dva a pol metra. Opäť môžeme byť názornejší – ak by sa všetky ňou prepravované kontajnery naskladali na seba, dosiahli by prakticky až do stratosféry, pretože by utvorili sĺp, vysoký vyše 45 km. Ak by sa zapojili za seba, respektíve by bol každý naložený na jednom železničnom vozni, vlak by mal celkovú dĺžku temer 110 kilometrov. Z hľadiska tovaru by takáto loď dokázala prepraviť napríklad skoro 100 miliónov mobilných telefónov, alebo 2,5 milióna televízorov s uhlopriečkou 29 palcov.
Obrovské rozmery lode nie sú samoúčelné a rozhodne nie je konštruovaná len pre rekord ako taký – predstavuje totiž najefektívnejší a k životnému prostrediu ohľaduplnejší spôsob, pretože bude aj pri väčších rozmeroch mať nižšiu spotrebu ako jej predchodkyňa Emma a na každý prepravený kontajner uvoľní do ovzdušia až o dvadsať percent menej CO2 emisií. Oproti ázijsko-európskemu priemeru pre obchodné trasy je to však až o polovicu menej CO2 emisií. Pokiaľ ide o spotrebu paliva, je až o tretinu nižšia, ako je priemer pri lodiach s nosnosťou 13 500 TEU, využívaných pre európsko-ázijské obchodné trasy.
Aj napriek impozantným rozmerom nebude Triple-E Maers najdlhšou nákladnou loďou v histórii. Primát patrí tankeru Knock Nevis s dĺžkou 456 metrov, ten však už nie je v prevádzke.