BRATISLAVA 24. februára (WBN/PR) – Rok 2016 by mal byť z pohľadu počtu predaných nových bytov minimálne rovnako úspešný ako ten minulý. V roku 2015 sa v Bratislave predalo 3 700 bytov v novostavbách. Za bytovým „boomom“ boli najmä dostupnejšie hypotéky a pestrá ponuka developerov. Analytik spoločnosti YIT očakáva, že aj v roku 2016 budú najviac nových bytov kupovať tí, čo hľadajú svoje prvé bývanie.
Najobľúbenejšie sú dvojizbové byty s výmerou okolo 50 metrov štvorcových, ktorých cena sa pohybuje do 1 900 € s DPH za meter štvorcový. Obľúbenými sa stali aj takzvané štartovacie byty. „Ide o byty, ktoré sa stavajú v zrekonštruovaných objektoch. Predtým to mohli byť napríklad kancelárie. Tým, že nejde o novú stavbu, ale prestavbu, je výhodnejšia aj cena za meter štvorcový, ktorá sa pohybuje už niekde na úrovni okolo 1 500 až 2 000 € s DPH za meter štvorcový,“ hovorí Michal Zajíček, hlavný analytik developerskej spoločnosti YIT. Práve segment menších bytov, v ktorom ľudia hľadajú svoje prvé bývanie by mal byť ťahúňom aj v roku 2016. „Domáci trh vyzerá momentálne stabilne a vyšší dopyt aj ponuka developerov v kombinácii s ochotou bánk požičiavať na bývanie, by ho mali ťahať k rovnako dobrým, ak nie k lepším číslam ako v minulom roku. Európsky bankový trh ale stále trápia dôsledky krízy z minulých rokov. Akákoľvek, hoci aj menšia kríza, ktorá by prišla zo zámoria alebo v dôsledku nízkych cien ropy by sa rýchlo prejavila v ponuke bánk, a to najmä pri hypotékach,“ dodáva Zajíček.
Mladí sú pri výbere náročnejší
Na prvých priečkach v počte predaných bytov v novostavbách v Bratislave bola v minulom roku aj stavebno-developerská spoločnosť YIT, ktorá má v portfóliu napríklad projekty Tammi Dúbravka alebo STEIN2. Na trhu jej aktuálne patrí 7 % a v tomto roku plánuje ďalší rast, o čom svedčí aj niekoľko nových akvizícií koncom roka 2015. Podľa Zajíčka jej môžu pomôcť najmä skúsenosti z predaja bytov tým, ktorí si vyberajú svoju prvú vlastnú strechu nad hlavou. „Títo klienti sú v posledných rokoch mimoriadne nároční na kvalitnú starostlivosť. Množstvo projektov, ktoré porovnávajú, ale aj referencie od iných kupujúcich ich naučili vnímať rozdiely medzi sľubmi a reálnymi záväzkami. Rozhodujú sa na základe najmenších rozdielov napríklad v štandarde, kvalite, klientskom servise a samozrejme v cene. Zaváži tiež, či developer ponúkne niečo navyše, napríklad vo verejnom priestore alebo na pozemku nového projektu. Môže ísť o ihrisko, úpravu parku s mobiliárom, spoločné priestory pre všetkých obyvateľov objektu a podobne.“ V uplynulom roku tiež vo YIT podľa Zajíčka zaznamenali nárast bytov, ktoré sa kupovali ako investícia. „Buď ich majitelia prenajímajú, alebo ich nekúpia pre seba, ale pre svojich príbuzných.“
Developeri prišli s akciovými ponukami aj netradičnými projektmi
Kým v minulosti platilo, že predaj nových bytov vrcholí na jar a na jeseň, v minulom roku sa predaj vyvíjal stabilne počas celého roka. Pomohli tomu tiež zvýhodnené ceny na kúpu nových, ešte nedostavaných bytov. „Zvýhodnené ponuky pri uvádzaní nových projektov na trh dokážu výrazne skrátiť čas, ktorý kupujúci venuje výberu svojho nového bývania. Väčšinou sú totiž časovo obmedzené a developer uvoľní do predpredaja iba obmedzený počet bytov,“ vysvetľuje Zajíček. Novinkou v Bratislave sú tiež bytové projekty, ktoré svojím či už architektonickým spracovaním alebo rozsahom developerského zámeru vybočujú z radu. V Bratislave medzi takéto projekty patria napríklad prestavba bývalého pivovaru STEIN2 v centrálnej časti mesta.