BRATISLAVA 8. mája (WEBNOVINY) – Približne tretina ľudí nevie v obchodoch na prvý pohľad rozoznať slovenské potraviny od tých, ktoré sú dovezené zo zahraničia. Prevažná väčšina nakupujúcich pritom často sleduje krajinu pôvodu potravín a v obchodoch by privítala viac slovenských výrobkov. Najviac ľuďom chýba ovocie a zelenina, mäsové výrobky a mliečne výrobky zo Slovenska. Dokonca väčšina ľudí tvrdí, že by si priplatili za slovenský výrobok, aj keby bol drahší ako podobný produkt zo zahraničia. Vyplýva to z reprezentatívneho prieskumu, ktorý uskutočnila spoločnosť GfK Slovakia ako partner projektu Kvalita z našich regiónov, ktorého gestorom je Zväz obchodu a cestovného ruchu Slovenskej republiky. Prieskum sa uskutočnil telefonicky v apríli na vzorke 650 respondentov.
Z prieskumu ďalej vyplynulo, že slovenskí spotrebitelia sa zaujímajú o krajinu pôvodu potravín. O niečo viac pritom pôvod potravín zaujíma ženy a ľudí po päťdesiatke. Asi štyria z desiatich ľudí na Slovensku sledujú krajinu pôvodu pri nákupe potravín takmer pri všetkých produktoch. Ako ďalej agentúru SITA informovala Daniela Čekovská z GfK Slovakia, ďalších 44 percent si všíma krajinu pôvodu v obchodoch len pri vybraných výrobkoch. Prevažná väčšina spotrebiteľov by chcela byť lepšie informovaná o tom, ktoré potraviny v obchodoch sú pôvodom zo Slovenska a privítali by aj väčší sortiment slovenských výrobkov ponúkaných v našich obchodných sieťach. Slováci sa v prieskume spontánne vyjadrili, že im na pultoch predajní najviac chýba slovenské ovocie a zelenina, mäsové výrobky a mliečne výrobok.
Slováci vo všeobecnosti dôverujú slovenským výrobkom. Prieskum ukázal, že pri nákupoch potravín preferujú tovar vyrobený na Slovensku, aj keď index preferencie nákupu slovenských výrobkov oproti roku 2009 o niečo poklesol. Zaujímavým zistením je aj to, že až 72 percent Slovákov deklaruje, že by boli ochotní priplatiť si za výrobok slovenskej výroby, aj keby bol drahší, ako podobný produkt zo zahraničia.
V rámci projektu Kvalita z našich regiónov sa Zväz obchodu a cestovného ruchu sa rozhodol podporiť regionálnych výrobcov a predajcov vzdelávaním spotrebiteľa, prečo je pre neho dôležité nakupovať domáce výrobky, informovala ďalej Čekovská. Cieľom niekoľkomesačného projektu je hlavne vzdelávanie občanov v prospech regionálnych výrobkov a národného trhu. Gestorom projektu je Zväz obchodu a cestovného ruchu Slovenskej republiky. Viac informácii nájdete na stránke: http://www.kvalitaznasichregionov.sk.