BRATISLAVA 3. marca (WEBNOVINY) – Štát sa opäť chystá overiť vedomosti deviatakov, tohtoročné Testovanie 9 bude v stredu 14. marca. Testy z matematiky a slovenčiny čakajú 43 973 žiakov, z toho 2 502 so zdravotným znevýhodnením.
Celkovo sa do projektu zapojí 1 449 základných škôl s vyučovacím jazykom slovenským, maďarským alebo ukrajinským. Tento rok pripravil Národný ústav certifikovaných meraní vzdelávania (NÚCEM) niekoľko noviniek. „Obsahovo bude v teste z vyučovacích jazykov posilnené overovanie čitateľskej gramotnosti – test bude rozšírený o ďalších päť úloh, ktoré sa budú viazať k východiskovému textu,“ povedala agentúre SITA riaditeľka NÚCEM Romana Kanovská.
Test z vyučovacích jazykov bude mať po novom 25 úloh, čo je o päť úloh na čítanie viac ako to bolo v minulom roku. Žiaci zároveň dostanú na riešenie viac času ako v minulosti, a to 60 minút. V matematike posilnil NÚCEM dôraz na prácu s grafmi či tabuľkami. „Aj úlohy z matematiky si budú musieť najskôr s porozumením a dôkladne prečítať,“ uviedla Kanovská.
Žiaci dostanú k dispozícii prehľad vzorcov, no budú ich musieť použiť v príkladoch, ktoré sa podobajú bežnému praktickému životu. Oproti vlaňajšku nastane zmena aj v poradí testovaných predmetov. Najprv si školáci napíšu test zo slovenčiny a až potom príde na rad matematika. Poradie upravili na základe požiadavky učiteľov.
Zásielky s testami bude na základné školy doručovať kuriérska služba 12. a 13. marca medzi 8:00 a 15:30. NÚCEM prijal niekoľko opatrení, ktoré by mali zabrániť úniku testov či manipulácii s nimi. Osoby, ktoré na podpis odovzdajú a preberú zásielky, budú presne určené. Od momentu prebratia je zodpovednosť za zásielky na pleciach riaditeľov škôl.
„V tomto roku ešte posilňujeme právomoci externého dozoru oproti predchádzajúcim rokom,“ poznamenala Kanovská. V každej učebni, kde sa budú písať testy, musí byť prítomný externý učiteľ z inej školy. Ako uviedla Kanovská, krajský školský úrad určí, ktoré školy poskytnú svojich učiteľov na funkciu externej kontroly. „Externý dozor dohliadajúci na objektívnosť priebehu testovania bude prítomný v danej škole po celý deň, od momentu rozbalenia zásielky s testami ráno až po zabalenie odpoveďových hárkov do bezpečnostných obálok a ich odloženie do trezoru u riaditeľa školy v popoludňajších hodinách,“ dodala Kanovská.
Vlani sa v Testovaní 9 objavili tri úlohy z geometrie, ktoré vyriešili len 2,3 percentá deviatakov. Z tohto dôvodu boli napokon za tieto príklady priznané body všetkým žiakom. Aby sa podobný prípad neopakoval, NÚCEM prijal niekoľko opatrení. Na odborných seminároch po vyhodnotení vlaňajšieho testovania analyzovali postupy žiakov pri riešení úloh, ktoré použili, respektíve nepoužili.
„Spoločne sme hľadali dôvody, prečo niektoré úlohy žiaci nevedeli vyriešiť. Bolo to veľmi zaujímavé, pretože v tomto vidíme cestu, ako pomôcť učiteľom skvalitňovať ich vyučovacie metódy a prakticky ich smerovať k rozvíjaniu matematickej a čitateľskej gramotnosti,“ uviedla Kanovská. Pre NÚCEM boli semináre spätnou väzbou, ako vytvoriť optimálne náročný test. Kanovská hovorí, že test z matematiky nebude oproti minulosti ľahší, ale matematické úlohy budú viazané na kontext. Žiakom zároveň o desať minút predĺžili čas na riešenie, na úlohy z matematiky dostanú 70 minút.