Stáli by takmer 30 miliónov eur
Železnice vyhlásili tendre na prvú etapu výstavby terminálov intermodálnej prepravy v Košiciach, Bratislave a Leopoldove v priebehu uplynulého roka. Predpokladaná cena prác, vrátane vyhotovenia projektovej dokumentácie a zabezpečenia súvisiacej inžinierskej činnosti, pre terminál v Košiciach bola 28,11 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH). Projekt mal byť podľa plánu realizovaný počas takmer troch rokov. V prípade terminálu v Bratislave boli odhadované náklady 31,037 mil. eur počas dvoch rokov a v Leopoldove 31,27 mil. eur v trvaní dva a pol roka.
Zdôvodnili to zmenou okolností, za ktorých tendre v minulom roku vyhlásili. Ako železnice informovali vo Vestníku verejného obstarávania, Európska komisia nepotvrdila notifikáciu štátnej pomoci, preto nie je možná realizácia týchto projektov s využitím zdrojov Európskej únie (EÚ) v rámci Operačného programu Doprava (OPD).
Na základe rozhodnutia komisie zákazky nemajú finančné krytie. Štátny správca železničnej infraštruktúry plánoval výstavbu terminálov kombinovanej prepravy financovať z peňazí Kohézneho fondu EÚ a zo štátneho rozpočtu cez OPD v súčasnom programovom období.
„Zo záverov rozhodnutia EK vyplynula požiadavka monitorovania terminálu v Žiline Tepličke a povinnosť SR po troch rokoch poskytnúť EK požadované informácie,“ oznámili ŽSR. V prípade tohto terminálu boli podľa spoločnosti splnené všetky podmienky a investičná pomoc je zlučiteľná s vnútorným trhom.
„Toto monitorovanie umožní EK prijať pevnejšie rozhodnutie o nevyhnutnosti pomoci a jej účinku na hospodársku súťaž v prípade, že Slovensko v budúcnosti rozhodne notifikovať pomoc v súvislosti s plánovaným terminálom,“ dodali ŽSR. Vyhlásenie súťaží na pôvodný predmet zákazky preto plánujú najskôr v roku 2018 po realizácii prvej etapy stavby terminálu intermodálnej prepravy v Žiline, ako aj po jej úspešnom monitorovaní a kladnom rozhodnutí EK.