BRATISLAVA 12. mája (WebNoviny.sk) – Umelci vyzývajú Slovákov na účasť v májových eurovoľbách. Milan Lasica, Emília Vášáryová, Adriana Kučerová. Ady Hajdu, Csongor Kassai, František Kovár, Braňo Jobus a Michael Szatmary tak robia vo volebnom spote Kancelárie Európskeho parlamentu (EP).
„Ale tentoraz už naozaj, tentoraz fakt choďte, tentoraz by ste určite mali ísť, aj vy rozhodnete, čí hlas bude znieť v Európe za Slovensko,“ nabádajú našich voličov.
Začalo sa moratórium na prieskumy o eurovoľbách, agentúry však žiadne nezverejnili
Chcú tak zvrátiť doterajší rekord Slovenska, ktoré v účasti voličov na hlasovaní vo voľbách do Európskeho parlamentu zatiaľ vždy skončilo na poslednom mieste. Agentúru SITA o tom informovala tlačová atašé EP na Slovensku Soňa Mellak.
Budúcnosť detí a bezpečnosť v Európe
Herec, dramatik, textár Milan Lasica v spote svojim priaznivcom odkazuje, že pôjde voliť, lebo mu záleží na budúcnosti našich detí. Členka prvej činohernej scény Emília Vášáryová chce žiť naďalej v bezpečnej Európe. Okrem týchto posolstiev vo videu zaznie aj odkaz o boji proti klimatickým zmenám či o obrane slabších a znevýhodnených.
Voľby do Európskeho parlamentu sa v štátoch Európskej únie uskutočnia už o dva týždne, od 23. do 26. mája. Na Slovensku 14 poslancov Európskeho parlamentu zvolíme v sobotu 25. mája. Eurovoľby u nás doteraz charakterizovala nízka volebná účasť.
Na posledných voľbách do EP v roku 2014 sa zúčastnilo len 13,05 percenta oprávnených voličov, čo znamená, že možnosť vstúpiť do rozhodovacieho procesu EÚ prostredníctvom volieb vtedy využilo len približne 560-tisíc ľudí.
Najnižšia účasť v eurovoľbách
V roku 2009 prišlo k urnám 19,64 percenta oprávnených voličov a v roku 2004 ich prišlo 16,96 percenta. Vo všetkých troch prípadoch to bolo najmenej zo všetkých členských krajín EÚ.
Vstup Slovenska do Európskej únie bol podľa Figeľa návratom, ktorý sa začal v novembri 1989
„Smutný rekord z posledných eurovolieb, keď sme boli poslední v EÚ s účasťou 13 percent, by sa už nemal opakovať,“ cituje tlačová správa povereného riaditeľa Kancelárie EP na Slovensku Dionýza Hochela.
Podľa Hochela sú práve preto vďační všetkým osobnostiam, ktoré vyzývajú ľudí, aby tentoraz nezostali doma a voliť prišli. „Slovenským občanom by už nemalo byť jedno, či obsadia najnižšiu priečku. To, čo sa deje v Európe, sa vždy týka aj nás všetkých,“ dodal Hochel.
Bez nároku na honorár
Umelci sa zapojili do podpory vyššej účasti v eurovoľbách bez nároku na honorár. Podobne sa do informačnej kampane Európskeho parlamentu na sociálnych sieťach zapojili aj slovenské futbalové osobnosti. Zároveň kampaň podporili aj známi youtuberi a ďalšie známe mená.
Kancelária EP na Slovensku počas volieb organizuje sama či s partnermi približne 70 rôznych podujatí. Jedným z nich je roadshow – volebné turné po 17 slovenských mestách pripravené v spolupráci so Zastúpením Európskej komisie v SR.
Symbolom eurovolieb je iniciatíva “Tentoraz idem voliť“, do ktorej sa už zapojilo asi 300 tisíc ľudí v rámci EÚ a približne 8 000 na Slovensku, dodala v tlačovej správe Mellak. Viac možno nájsť aj na https://www.facebook.com/europskyparlament/.