BRATISLAVA 30. mája (WebNoviny.sk) – To, že v tomto roku nebude odovzdaný do prevádzky žiadny nový diaľničný úsek, nie je podľa Národnej diaľničnej spoločnosti, a. s. (NDS) objektívne pre hodnotenie jej úspešnosti vo výstavbe diaľnic.
Ako informoval podpredseda predstavenstva NDS Ladislav Dudáš, zásobník projektov vychádza z programového vyhlásenia vlády a z jej uznesení, pričom proces prípravy výstavby úsekov je dlhodobý, trvá minimálne sedem, osem rokov.
„Ak chceme v budúcnosti zvýšiť tempo výstavby, našou ambíciou je zvyšovať počet vyhlásených súťaží na rôzne stupne projektovej dokumentácie, aby v budúcnosti, ak sa nájdu finančné prostriedky na jednotlivé projekty, mohli byť ihneď začaté verejné obstarávania na zhotoviteľa,“ povedal Dudáš v utorok pre médiá na stretnutí lídrov slovenského stavebníctva.
Prednosť majú neuralgické body
NDS má vlastný plán verejného obstarávania, ale nevyhnutnou podmienkou zazmluvnenia zhotoviteľa je podľa predstaviteľa NDS odobrenie celého projektu a jeho ekonomickej výhodnosti, efektívnosti, ako aj komunikácia s odborníkmi Jaspers pri Európskej komisii a Útvarom hodnoty za peniaze na ministerstve financií, ktorý veľmi reálne a striktne hodnotí efektívnosť jednotlivých projektov.
Úrad pre verejné obstarávanie zdokonaľuje boj proti korupcii, chce zamedziť podvodom
„V každom prípade snažíme sa vždy riešiť na prvom mieste neuralgické body tam, kde sú kolóny, zápchy, kde dopravná situácia si vyžaduje čo najrýchlejšie riešenia, ale proporcionálne po celom Slovensku,“ odpovedal Dudáš na otázku, nakoľko pri príprave projektov zohľadňujú intenzitu dopravy v regiónoch.
Prioritou vlády je dostavba úsekov D1 medzi Bratislavou a Košicami, úsekov D3, R1 a R2. „Ako bolo spomínané na konferencii, spojenie severu s juhom cez D3, D1, R3, resp. R1 a na východnom Slovensku R4. Samotné výhľady a rozhodnutia o tom, čo sa bude súťažiť, kde sa bude súťažiť, vychádzajú z návrhov, zo štúdie realizovateľnosti, a teda ekonomického vyhodnotenia projektov,“ uviedol Dudáš.
Nové inštitúty
Predpokladaný termín dokončenia celej D1 na problematickom úseku Turany – Hubová v roku 2025 považuje podpredseda predstavenstva NDS za reálny. „Momentálne pracujeme na dokumentácii pre územné rozhodnutie na tunel Korbeľka. Máme naozaj reálne nastavené procesy tak, aby tento termín bol dosiahnuteľný,“ priblížil Dudáš.
Pozemky v rámci kompenzácii pri výstavbe D4 nemôžeme vyvlastniť, reaguje NDS na obvinenia SaS
Verejné obstarávanie na výstavbu posledného nevysúťaženého a nerozostavaného úseku D1 medzi Žilinou a Prešovom by malo vyť vyhlásené predbežne v roku 2020, pričom práce pre tunel Korbeľka by mali trvať minimálne päť rokov.
„Záleží od toho, ako nám vyjdú jednotlivé stupne dokumentácie. Pevne veríme, že zákon o vodách a nová európska smernica o vodách nám nespôsobia žiadne komplikácie. Zavádzame v procese prípravy v NDS aj organizačne nové inštitúty v oblasti riadenia kvality a zhody v environmentálnej oblasti, aby v procese výstavby nenastali žiadne komplikácie,“ dodal Dudáš.