SLOVENSKÝ RAJ 18. júla (WEBNOVINY) – Štyri obete piatkového leteckého nešťastia v rokline Slovenského raja v dopoludňajších hodinách vyslobodili zo zničeného vrtuľníka. V spolupráci s hasičmi a horskou službou sa podarilo vytiahnuť telá obetí a následne boli transportované z miesta nehody.
Záchranársky vrtuľník letel v piatok pre zraneného chlapca, ktorý spadol z chodníka smerom k Hornádu a poranil si dolnú končatinu. Pri tragickej nehode prišiel o život 44-ročný pilot z Popradu, 34-ročný záchranár, 45-ročný lekár a 37-ročný horský záchranár. Škodu na vrtuľníku polícia vyčíslila na približne 2 000 000 eur.
Na mieste v sobotu záchranári zasahujú od skorých ranných hodín. Roklina Prielom Hornádu v úseku Lavka pod Kláštorskou roklinou až po Hrdlo Hornádu je až do odvolania uzavretá. V súvislosti s tragickou nehodou začali trestné stíhanie vo veci všeobecného ohrozenia.
Záchranársky vrtuľník spadol do Hornádu, zomreli štyri osoby
Vrtuľník sa mohol zachytiť o vedenie
Ako v piatok krátko pred polnocou informoval na mieste nešťastia minister zdravotníctva Viliam Čislák, čo bolo bezprostrednou príčinou smrti členov posádky sa zatiaľ nevie, čaká sa na výsledky vyšetrovania. Podľa dostupných informácií sa vrtuľník zachytil o drôty elektrického vedenia a následne sa zrútil z výšky 50 metrov do rieky. Išlo o vrtuľník zo strediska Vrtuľníkovej záchrannej zdravotnej služby spoločnosti Air – Transport Europe (ATE) v Poprade, ktorej zrútený vrtuľník patrí.
„Na miesto nehody boli vyslané záchranné zložky integrovaného záchranného systému. Ich kolegom na mieste už žiaľ nedokázali pomôcť,“ uviedla Zuzana Turočeková, hovorkyňa spoločnosti ATE. Spomínanému zranenému chlapcovi nemeckej národnosti poskytli pomoc záchranári horskej záchrannej služby, ktorí ho odniesli na ramenách.
Posádka bola skúsená
Podľa Turočekovej išlo o skúsenú posádku. Pilot vrtuľníka mal za sebou 24-ročnú kariéru a nalietal už vyše 1 800 letových hodín. Pre vrtuľníkovú záchrannú službu pracoval od roku 2009. Jeho kolega 34-ročný záchranár pracoval v spoločnosti 17 rokov. Najprv ako letecký mechanik, neskôr sa z neho stal záchranár. Lekár leteckých záchranárov lietal v záchranárskom vrtuľníku 13 rokov. Spolu s nimi prišiel na palube o život aj 37-ročný záchranár Horskej záchrannej služby.
„Počas svojej dlhoročnej praxe pomohli stovkám zranených, ktorí boli v núdzi a zachránili niekoľko desiatok životov. Včera počas záchrannej akcie žiaľ vyhasli tie ich. Za ich obetavú prácu a plné nasadenie im patrí veľké uznanie a česť ich pamiatke,“ hovorí Turočeková.
Práce museli v noci prerušiť
Počas noci miesto strážila polícia a členovia horskej záchrannej služby, na mieste bola rozložená potrebná technika. Záchranárske práce boli v piatok večer prerušené, ide o nedostupný terén a záchranári v tme pokračovať nemohli.
„Vedenie spoločnosti Air – Transport Europe a jej zamestnanci vyjadrujú najhlbšiu sústrasť zasiahnutým rodinám a ich priateľom,“ uvádza sa vo vyhlásení spoločnosti. Sústrasť obetiam vyjadril aj minister Čislák, ktorý dve z obetí osobne poznal. V rokoch 2004 až 2007 sám pôsobil ako lekár v spomínanej leteckej spoločnosti a do roku 2008 bol riaditeľom Záchrannej služby Košice.
Vyšetrovatelia vykonali obhliadku
Na miesto v sobotu prišli aj vyšetrovatelia Leteckého a Dopravného úradu SR, ktorí vykonali obhliadku miesta tragédie. „Pre všetkých záchranárov je to ťažké, pretože s týmito záchranármi, či už leteckými alebo horským záchranárom, boli v pravidelnom kontakte a na mnohých zásahoch spolupracovali,“ informoval dnes médiá hovorca ministerstva vnútra Ivan Netík.
Jeho slová potvrdil aj Jozef Janiga, riaditeľ Horskej záchrannej služby (HZS), ktorej 37-záchranár sa nachádzal vo vrtuľníku. Podľa riaditeľa išlo o veľmi dobrého a svedomitého pracovníka, rovnako aj excelentného lezca. „Nás všetkých, záchranárov, to mrzí, vnútorne to prežívame. Je nám ľúto aj rodín obetí, mnoho z chlapcov malo deti, ktoré sa teraz stali polosirotami,“ uviedol Janiga.
„Záchranára berú na palubu vrtuľníka v Slovenskom raji hlavne kvôli tomu, že sa tam nachádzajú rokliny, kde je potrebné robiť dlhý spust vrtuľníka alebo výsadu prostredníctvom navijáku, záchranár to teda zabezpečuje po technickej stránke,“ vysvetlil Janiga. O nešťastí záchranné zložky informoval český hasič, ktorý bol náhodou na mieste udalosti. Záchranári po nešťastí vyslali ku chlapcovi ďalšiu skupinu. Podľa Janigu sa vrtuľník zrútil vzdušnou čiarou asi o 150 metrov ďalej od samotného miesta, kde sa chlapec nachádzal. Časť pádu stlmili stromy, no padať podľa neho mohol 100 až 200 metrov.
Príčinu nešťastia určí až vyšetrovanie
Tesne po nehode prišli na miesto hasiči, horskí záchranári a polícia. „Urobili sa všetky potrebné úkony k tomu, aby nedošlo k úniku ropných látok. Samozrejme, prvoradé bolo zistiť, či ľudia, ktorí sa nachádzajú na palube vrtuľníka, sú živí, žiaľ, nikto z nich nejavil známky života. Práce sa potom sústredili na technické riešenie,“ opísal ešte piatkovú večernú situáciu Janiga.
Zatiaľ ešte nikto nevie potvrdiť, či príčinou pádu vrtuľníka boli práve drôty elektrického vedenia, o ktorého sa zachytil. „Isté je, že došlo k pretrhnutiu dvoch káblov vysokého napätia, na druhej strane sa časť týchto káblov nachádzala na rotore samotného vrtuľníka, čiže zásah musel byť evidentný. Všetko je to ale na vyšetrovateľoch,“ povedal riaditeľ horských záchranárov.
Podľa jeho slov mohlo k nešťastiu prispieť aj to, že záchranári leteli na miesto počas západu slnka. „Ak sa človek, napríklad pilot, pozerá do rokliny, ktorá je tmavá a pozrie sa späť hore, oslepí ho zapadajúce slnko. Káble tiež nemajú také značenie, na aké sme zvyknutí v západných krajinách, nemajú kontrastné balóniky, či výstražné prvky,“ uviedol.
Obeťami leteckého nešťastia sa naposledy stali horskí záchranári HZS v roku 1979 v Mlynskej doline.