BRATISLAVA 25. januára (WBN/PR) – Skupina Enel, ktorá je aj väčšinovým vlastníkom Slovenských elektrární, a skupina Piaggio, na Slovensku známa hlavne vďaka svojim skútrom a malým motocyklom, budú spolupracovať
na rozvoji dopravných systémov s nízkymi alebo nulovými emisiami. Ako v piatok 22. januára po podpise dohody oznámili Fulvio Conti, generálny riaditeľ Enel, a Roberto Colaninno, predseda predstavenstva a generálny riaditeľ skupiny Piaggio, spolupráca má priniesť:
analýzu špecifických požiadaviek korporátnych zákazníkov a ich vozových parkov na dopravu a dobíjaciu sieť s cieľom priniesť inovatívne produkty a služby;
otestovanie dobíjacej siete Enel a jej interakcie s elektrickými vozidlami Piaggio;
štúdiu rozvoja dobíjacej infraštruktúry a hybridných skútrov vo vybraných metropolách s ohľadom na ich odlišné charakteristiky dopravnej infraštruktúry i spôsob jazdy.
Piaggio do projektu vkladá svoje know-how, informácie a technické údaje o svojich elektromotoroch a vozidlách s hybridným pohonom, o ich výkone, možnostiach použitia a dobitia. Toskánsky výrobca zároveň sprístupní výsledky svojho výskumu dopravných prostriedkov s nulovými alebo veľmi nízkymi emisiami. Do projektu zapojí svoju flotilu hybridných elektromobilov, najmä v roku 2009 predstavenú novú verziu hybridného trojkolesového skútra Piaggio Mp3, multifunkčné malé nákladné vozidlo Porter Electric Power a malú mestskú retro trojkolku pre štyri osoby – Ape Calessino, známu z päťdesiatych rokov minulého storočia, ktorú vlani uviedli v ekologickej verzii Electric Lithium.
„Sme radi, že sme dospeli k dohode, ktorá nám umožní rozvíjať vlastný systém pre dobíjanie celých vozových parkov,” uviedol v F. Conti. „Vďaka tomuto partnerstvu medzi dvoma vedúcimi spoločnosťami môžeme do hĺbky preskúmať potreby tohto druhu dopravy,“ dodal. Príspevok skupiny Enel spočíva v rozvoji inteligentnej distribučnej siete na základe skúseností s používaním vozidiel Piaggio. Takisto sa s partnerom podelí o svoje skúsenosti s manažovaním vozového parku tak, aby bolo možné identifikovať špecifické požiadavky pre ďalší rozvoj elektromobility s ťažiskom posunutým práve smerom ku korporátnym klientom. Partnerstvo zahŕňa aj vytipovanie lokalít pre pilotné projekty rozvoja inteligentných dobíjacích sietí v mestách s odlišnými podmienkami dopravy a dopravnou infraštruktúrou. S rozvojom inteligentných sietí má Enel bohaté skúsenosti – v 32 miliónoch talianskych domácností nainštaloval diaľkovo ovládané inteligentné elektromery, pričom ide o najväčšiu inteligentnú sieť, jedinú svojho druhu na svete. V blízkom čase spoločnosť postaví 400 dobíjacích staníc v Ríme, Miláne a Pise, kde sídli aj výskumné stredisko skupiny Enel.
„Naša ponuka vozidiel priateľských k životnému prostrediu je výsledkom veľkých investícií a výnimočného technologického vývoja. Zároveň je inovatívnou odpoveďou na požiadavky trhu, ktorý trvá na znižovaní emisií a spotreby paliva. Rozvoj týchto technológií prinesie nové produkty a možnosti ich využitia v nasledujúcich rokoch. Partnerstvo s Enelom je jeho dôležitou súčasťou, pretože napĺňa potrebu poskytovať individuálnym a korporátnym klientom infraštruktúru kompatibilnú s novými vozidlami,” uviedol R. Colaninno.
Mp3 Hybrid je prvý hybridný skúter na svete. Jeho dojazd dosahuje 60 kilometrov na liter spotrebovaného paliva. Emisie vozidla v kombinovanom režime (65% výkon motora a 35% elektromotora) klesli na 40 gramov na kilometer, pričom na krátke vzdialenosti je možné cestovať aj s nulovými emisiami – pri prepnutí na samostatný pohon elektromotorom je dojazd 21 kilometrov. Mp3 je zároveň prvým hybridom, ktorý je možné nabíjať z klasickej elektrickej zásuvky. Oproti štandardným jednostopovým vozidlám ponúka vyššiu stabilitu a brzdné vlastnosti, lepšie držanie stopy v zákrutách a bezpečnejšiu jazdu na mokrej vozovke.
Najstarším z rodiny elektrovozidiel je malý nákladiak Porter Electric Power (z angl. porter – nosič), ktorý Piaggio vyrába od roku 1994, hoci už predstavil niekoľko novších a efektívnejších verzií. Vďaka relatívne skorému uvedeniu na trh je dnes Porter najpredávanejším dvojstopým vozidlom v Európe. Na európskych cestách ich jazdí viac ako 5 000. V Taliansku doň investovali aj samotné mestá, napríklad región Emilia nakúpil 450 áut a Barcelona nedávno objednala stovku týchto vozidiel. Retroelektromobil Ape Calessino je poháňaný iba elektromotorom. Na jedno nabitie batérií, ktoré netrvá ani štyri hodiny, dokáže prekonať vzdialenosť 75 kilometrov.