BRATISLAVA 26. decembra (WEBNOVINY) – Na tiesňovú linku 112 prijali za prvých desať mesiacov tohto roka takmer 1,2 milióna volaní. „Z toho bolo zhruba 43 percent neopodstatnených,“ uviedol pre agentúru SITA hovorca ministerstva vnútra Petar Lazarov.
V praxi to znamená, že väčšinou vytočí linku človek, ktorý si ju pomýlil s informáciami alebo deti, ktoré sa hrajú s mobilným telefónom rodičov. „S rozmachom mobilných technológií zaznamenávame aj prípady, kedy sa ľuďom omylom podarí vo vrecku vytočiť tiesňovú linku prostredníctvom mobilného telefónu s tlačidlom so špeciálnou skratkou na linku 112,“ dodal Lazarov.
V minulosti bol počet falošných hovorov oveľa vyšší, dosahoval aj 80 percent. Zmena prišla najmä po lete 2011, keď zaviedli oznamy pred hovory. Za zneužitie 112-ky hrozí pokuta do 1659 eur. Ak niekto na číslo 112 oznámi poplašnú správu, ktorá nie je pravdivá, dopúšťa sa trestného činu šírenia poplašnej správy a hrozí mu väzenie na jeden až päť rokov.
Číslo 112 slúži na privolanie zložiek integrovaného záchranného systému v tiesni, ako sú napríklad hasiči, záchranná zdravotná služba, polícia či horskí záchranári. Volať naň možno bezplatne 24 hodín denne z akéhokoľvek telefónu – pevnej linky, mobilu či telefónneho automatu.
Výhodou oproti národným číslam tiesňového volania (150,155,158) je existencia lokalizácie volajúceho a možnosť volať z mobilu aj bez SIM karty a taktiež v prípade, ak mobilný užívateľ je mimo pokrytia mobilnou sieťou. Číslo 112 funguje na Slovensku od júla 2003.