BRATISLAVA 25. júna (WEBNOVINY) – Štvorprúdová cesta popri Chorvátskom ramene, o ktorej sa hovorilo v rámci vybudovania druhej etapy električkovej trate z Bosákovej na Janíkov dvor, v bratislavskej Petržalke nebude.
Uviedol to v pondelok večer na verejnej prezentácii podmienok zadania urbanisticko-architektonickej súťaže k druhej etape Nosného systému Mestskej hromadnej dopravy (NS MHD) bratislavský primátor Milan Ftáčnik. „
„Štvorprúdovka, tak ako bola navrhovaná, v Petržalke nebude. Na štvorprúdovku hovorím, že nie!“ povedal primátor Ftáčnik Bratislavčanom, ktorí v apríli chceli o štvorprúdovej ceste pri Chorvátskom ramene rozhodovať v referende.
Podľa primátora električka v Petržalke určite bude
Petržalku však bude podľa primátora Ftáčnika určite pretínať električková trať, ktorá má viesť z Bosákovej po Janíkov dvor a je súčasťou druhej etapy NS MHD. „Chceme priviesť do Petržalky električku, pretože si myslíme, že žiadnym iným spôsobom nevieme vyriešiť to, ako dostať Petržalčanov na druhú stranu tak, aby neboli v kolízii s ostatnými druhmi dopravy,“ vysvetlil Ftáčnik plány mesta.
Električková trať z Bosákovej po Janíkov dvor v Petržalke má naviazať na prvú etapu nosného dopravného systému, a to električku zo Šafárikovho námestia cez Starý most po Bosákovú ulicu.
Súčasťou prvej etapy je aj rekonštrukcia Starého mosta. „ Električka, ktorá pôjde cez Starý most, kde iná doprava jazdiť nebude, sa vyhne zápcham,“ vysvetlil vízie mesta Ftáčnik.
Otázkou ostáva, ako má vyzerať priestor okolo električkovej trate a pri Chorvátskom ramene. Na to by mala odpovedať urbanisticko-architektonická súťaž. Jej podmienky verejnosti predstavila architektka Bratislavy Ingrid Konrad.
Podľa nej by mali byť v súťažnom návrhu architektonicko-urbanistickej súťaže riešené dve základné veci, a to základná koncepcia urbanistického riešenia centrálneho priestoru Petržalky a funkčná, priestorová a dopravná koncepcia územia s dôrazom na tvorbu rôznorodých priestorov verejného urbánneho a prírodného charakteru.
Úlohou urbanisticko-architektonickej súťaže je vytvoriť v centrálnej časti Petržalky špecifický priestor, ktorý bude jedinečný a charakteristický len pre Petržalku. Podľa primátora Ftáčnika úlohou urbanisticko-architektonickej štúdie bude skĺbiť tri aspekty, ktoré sú dôležité pre rozvoj severojužnej osi Petržalky.
„Na jednej strane je to urbanistický aspekt, to znamená, ako to má vyzerať z hľadiska proporcie medzi zástavbou, verejnými priestormi a zeleňou, potom je tu otázka kvality tých priestorov, lebo chceme aby priestor bol naozaj kvalitný a nebol monotónny. A tretiu úlohu, ktorú štúdia musí splniť, je odpoveď na otázky dopravy,“ uviedol primátor.
Občianske združenia by chceli aj cyklotrasy
Primátorovi Ftáčnikovi a architektke mesta Ingrid Konrad v utorok svoje pripomienky predložili aj zástupcovia občianskych združení a iniciatív. Tí by pri Chorvátskom ramene chceli centrálny petržalský park i bezkolízne cyklotrasy.
Aktivisti tiež vo verejnej výzve požiadali, aby bol v projekte vytvorený priestor aj pre prípadné prestupové body na železnicu, či aby boli zredukované cestné komunikácie. Primátorovi Ftáčnikovi sa zdá myšlienka prestupových bodov k železnici rozumná a logická, nezavrhuje ani bezkolízne cyklotrasy.
„ Ak električka bude čo najmenej kolízna, tak také môžu byť aj cyklistické trasy,“ dodal Ftáčnik s tým, že nie pri každej cyklotrase to bude možné. Občania požadovali aj zelený park pri Chorvátskom ramene.
Podľa primátora Ftáčnika odborníci teraz musia preskúmať, či si takáto myšlienka vyžaduje aj zmenu územného plánu zóny, alebo je možné s ňou počítať aj podľa súčasného platného územného plánu. „Požiadavka na zelený park a dobudovanie Petržalky ako mesta je zlučiteľná,“ uzavrel Ftáčnik.
Návrh zadania urbanisticko-architektonickej súťaže môžu ľudia pripomienkovať na oficiálnej stránke Bratislavy www.bratislava.sk do 15. júla. S tými, ktorí podajú na stránke neanonymné pripomienky, sa chce vedenie mesta stretnúť, aby o nich či návrhoch spoločne diskutovali. Urbanisticko-architektonickú súťaž by potom podľa Ftáčnika mohli vyhlásiť v auguste alebo v septembri.