Štát by mal pomôcť predajcom automobilov vyrovnať sa s dopadmi koronakrízy na ich podnikanie. Tí majú pre viac ako mesiac zatvorené predajne, ako aj pokles celkových predajov, na skladoch približne 1000 vozidiel, ktoré nestíhajú v termíne zaregistrovať.
Dve podporné opatrenia
To by mohlo viesť k tomu, že by predajcovia museli vozidlá zaregistrovať na seba a predávať ich ako ojazdené, alebo ich vyviezť do tretích krajín, čo by im spôsobilo reálne škody. Takisto predajcom zostanú na skladoch vozidlá, ktoré by nebolo možné dopredať z dôvodu, že v roku 2021 vychádza kvantitatívne obmedzenie z predaných vozidiel v roku 2020. Vláda však v stredu na návrh Ministerstva dopravy a výstavby SR schválila s pripomienkou novelu zákona o prevádzke vozidiel v cestnej premávke.
Viac o téme: Ekonomické dopady koronavírusu
Novela obsahuje dve podporné opatrenia, ktoré umožnia predávať vozidlá ukončenej série dlhšie časové obdobie a v roku 2021 povolia tzv. dopredaj vozidiel väčšiemu počtu vozidiel. Zároveň odsúhlasila, aby sa zmenami parlament zaoberal v skrátenom legislatívnom konaní.
Cieľom návrhu je podľa predkladacej správy zmierniť negatívne následky, ktoré vznikli v súvislosti s vyhlásením mimoriadnej situácie z dôvodu ochorenia COVID-19, a predísť tak škodám pre predajcov vozidiel.
Kvantitatívne obmedzenia
„Návrhom zákona sa navrhuje umožnenie predaja vozidiel ukončenej série, ktoré nemohlo byť uvedené na trh, sprístupnené na trhu, evidované ani uvedené do prevádzky v cestnej premávke z dôvodu nadobudnutia platnosti nových technických požiadaviek o šesť mesiacov a umožnenie povoľovania tzv. dopredajov vozidiel v roku 2021 pri kvantitatívnom obmedzení, nielen na základe počtu predaných vozidiel v predchádzajúcom kalendárnom roku (rok 2020), ale umožniť kvantitatívne obmedzenia na základe počtu predaných vozidiel v roku 2019, ak tieto predaje boli vyššie,“ vysvetľuje rezort základ prijatých opatrení.
Na vzniknutý stav upozorňovali zástupcovia ministerstva dopravy Európsku komisiu od apríla tohto roka s tým, že žiadali prijať celoeurópske riešenie. Zástupcovia komisie 22. júla oznámili členským štátom, že sa takéto riešenie neprijme, pretože jednotlivé krajiny boli koronakrízou zasiahnuté rôzne. Preto si členské štáty majú prijať vlastné vnútroštátne opatrenia, keďže najlepšie poznajú dopad na predaje vozidiel. Uvedené opatrenia boli podľa rezortu odkonzultované so zástupcami Generálneho riaditeľstva pre vnútorný trh, priemysel, podnikanie a malé a stredné podniky Európskej komisie a neboli voči nim vznesené výhrady. Novela by mala byť účinná dňom vyhlásenia.