Starý most rozkrájajú žeriavy, nové časti osadia na jar

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Nosný systém MHD
Starú konštrukciu mosta vymenia za novú, na moste vzniknú aj lávky pre peších a cyklistov, počíta sa aj s vybudovaním estakády Artmedia a rozšírením estakády Einsteinova. Foto: bratislava.sk

BRATISLAVA 23. novembra (WEBNOVINY) – Novú konštrukciu Starého mosta v Bratislave plánuje konzorcium na čele so spoločnosťou Eurovia SK začať stavať na prelome mája a júna 2014 na petržalskej strane Dunaja.

Odtiaľ ho potom budú postupne vysúvať nad koryto rieky. Pre agentúru SITA postup prác v rozhovore vysvetlil generálny riaditeľ a predseda predstavenstva spoločnosti Eurovia SK Róbert Šinály.

Ešte pred tým však musia súčasnú konštrukciu mosta odstrániť. S prvými prácami plánuje spoločnosť začať už koncom novembra, most by mohol byť demontovaný do februára alebo marca 2014.

Ako vysvetlil Šinály, nízke polia na začiatku mosta zo stany Starého Mesta i Petržalky rozoberú z brehu veľké žeriavy. Nasledovať bude rozoberanie cestného a železničného mosta v smere od Starého Mesta a rozobraté kusy sa budú vyvážať na petržalskú stranu.

Obrazom: V Bratislave sa ľudia lúčili so Starým mostom

Rozlúčka so Starým mostom
Happening na rozlúčku so Starým mostom organizovaný Petržalským okrášľovacím spolkom. Foto: SITA/Ján Slovák

Rozlúčka so Starým mostom
Happening na rozlúčku so Starým mostom organizovaný Petržalským okrášľovacím spolkom. Foto: SITA/Ján Slovák
Rozlúčka so Starým mostom
Happening na rozlúčku so Starým mostom organizovaný Petržalským okrášľovacím spolkom. Foto: SITA/Ján Slovák
Rozlúčka so Starým mostom
Happening na rozlúčku so Starým mostom organizovaný Petržalským okrášľovacím spolkom. Foto: SITA/Ján Slovák
Rozlúčka so Starým mostom
Happening na rozlúčku so Starým mostom organizovaný Petržalským okrášľovacím spolkom. Foto: SITA/Ján Slovák

Pôvodný most zlikvidujú

„Most bude demontovaný takým spôsobom, že na železničný most bude osadený žeriav a železničná vlečka. V strede jednotlivých polí budú sústavou lodí vytvorené montážne podpery, ktorými most dočasne podoprú. Most sa začne po zachytení žeriavom deliť na jednotlivé transportovateľné segmenty, ktoré vyvezú vlečkou na petržalskú stranu Dunaja a odtiaľ odvezú a zlikvidujú,“ priblížil postup prác Šinály.

Beh cez bratislavské mosty
Foto: Ilustračné foto SITA/Ľudovít Vaniher

Zároveň bude zhotoviteľ odstraňovať aj cestný most. Ako dodal Šinály, most sa bude takto postupne „krájať“ a odvážať na petržalskú stranu Dunaja.

Po odstránení konštrukcie Starého mosta začne zhotoviteľ upravovať spodnú stavbu mosta, teda piliere. Dva piliere, ktoré v súčasnosti podopierajú most zbúrajú a namiesto nich vybudujú jeden nový.

„Dva piliere, číslo tri a štyri, odstránia úplne po dno rieky. Namiesto nich vybudujú jeden nový pilier. Tým pádom sa rozšíri plavebný priestor a obmedzenia v plavebnej dráhe, ktoré Starý most spôsoboval, budú odstránené a získajú sa komfortnejšie plavebné podmienky,“ uviedol Šinály.

Nový pilier mosta postaví spoločnosť tak, že okolo stavby pod hladinou Dunaja vytvorí malý ostrov z oceľových profilov, tzv. larzenových stien. Tie, ako vysvetlil Šinály, sa zatlčú do dna koryta rieky a pomocou zámky, medzi ktoré sa budú jednotlivé profily zasúvať, vznikne pevná konštrukcia, v ktorej sa dá potom pracovať.

Video: Novú konštrukciu Starého mosta začnú stavať na jar 2014

Obrazom: Vizualizácia nového Starého mosta

Nosný systém MHD
Starú konštrukciu mosta vymenia za novú, na moste vzniknú aj lávky pre peších a cyklistov, počíta sa aj s vybudovaním estakády Artmedia a rozšírením estakády Einsteinova. Foto: bratislava.sk

Nosný systém MHD
Starú konštrukciu mosta vymenia za novú, na moste vzniknú aj lávky pre peších a cyklistov, počíta sa aj s vybudovaním estakády Artmedia a rozšírením estakády Einsteinova. Foto: bratislava.sk
Nosný systém MHD
Starú konštrukciu mosta vymenia za novú, na moste vzniknú aj lávky pre peších a cyklistov, počíta sa aj s vybudovaním estakády Artmedia a rozšírením estakády Einsteinova. Foto: bratislava.sk
Nosný systém MHD
Starú konštrukciu mosta vymenia za novú, na moste vzniknú aj lávky pre peších a cyklistov, počíta sa aj s vybudovaním estakády Artmedia a rozšírením estakády Einsteinova. Foto: bratislava.sk
Nosný systém MHD
Starú konštrukciu mosta vymenia za novú, na moste vzniknú aj lávky pre peších a cyklistov, počíta sa aj s vybudovaním estakády Artmedia a rozšírením estakády Einsteinova. Foto: bratislava.sk

Novú konštrukciu osadia v polovici roka

„Vytvorí sa uzatvorený štvorec v koryte rieky, kde bude dvojitá stena, aby vznikol priestor aj na odčerpávanie vody a vytvorí sa ostrovček, v ktorom sa bude pracovať,“ vysvetlil Šinály. Spoločnosť ešte opraví aj zostávajúce, teda zachované piliere.

Nosný systém MHD
Foto: bratislava.sk

Na prelome mája a júna 2014 plánuje konzorcium začať na petržalskom brehu Dunaja montovať už novú konštrukciu Starého Mosta. Ako dodal Šinály, výroba v dielňach sa začne už skôr: „Tento nový Starý most sa potom bude stavať tak, že jednotlivé časti sa skompletizujú na petržalskej strane Dunaja a z petržalskej strany Dunaja sa bude vysúvať nad koryto rieky.“

Ako dodal Šinály, práce v koryte Dunaja si nevyžiadajú úplné zastavenie lodnej dopravy, vyžiadajú si však isté obmedzenia alebo úpravy v plavebnej trase. Spoločnosť ešte rokuje so Štátnou plavebnou správou. So správcom Dunaja bude zhotoviteľ rokovať aj o podmienkach, za ktorých môžu v koryte rieky pracovať.

„Dunaj má v súčasnosti tú výhodu, že je veľmi dobre regulovateľný cez vodné dielo Gabčíkovo. Samozrejme, pokiaľ neprídu nejaké extrémne podmienky a povodňová situácia. Vtedy by sme museli na túto situáciu reagovať,“ pripomenul Šinály.

Združenie MHD – STARÝ MOST

Starý most zrekonštruuje Združenie MHD – STARÝ MOST, ktoré mesto vybralo vo verejnom obstarávaní, a je zložené z firiem Eurovia SK, Eurovia CS a SMP CZ.

Zmluvu o dielo na rekonštrukciu Starého mosta a vybudovanie električkovej trate do Petržalky podpísalo mesto s predstaviteľmi konzorcia na čele so spoločnosťou Eurovia SK ešte 22. októbra.

Rekonštrukcia Starého mosta je spolu s vybudovaním električkovej trate zo Šafárikovho námestie po Bosákovu súčasťou prvej etapy budovania Nosného dopravného systému v Bratislave.

Projekt bude stáť 58,8 milióna eur bez DPH. Mesto na projekt v máji požiadalo o nenávratný finančný príspevok. Na financovaní projektu sa bude z 85 percent podieľať Európska únia, desať percent prispeje štát a päť percent zaplatí mesto.

Jednou z podmienok na čerpanie nenávratného príspevku je, že Starý most i električková trať Šafárikovo námestie – Bosákova musia byť hotové do konca roka 2015.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať