BRATISLAVA 25. januára (WBN/PR) – Autorské práva – termín skloňovaný čoraz častejšie a súčasne stále nie celkom pochopený – každý o nich vie, málokto ich dodržiava, najčastejšie z neznalosti. Niet sa čomu diviť, naša právna úprava je v tejto oblasti vágna a existuje mnoho rozdielnych výkladov. Situácia s filmami, programami či hudbou je ešte vcelku jasná, ale čo napríklad také fotografie?
V minulosti sme si zvykli „také drobnosti neriešiť“, ale v posledných mesiacoch sa čoraz častejšie objavujú správy o vymáhanie licenčných poplatkov a pokút za nepovolené použitie fotografií na webe a nejde o zanedbateľné čiastky. Ako sa už presvedčilo mnoho jednotlivcov i firiem, drobné opomenutie pri výbere fotografií môže spôsobiť oveľa väčšie nepríjemnosti, ako stiahnutie nového Harryho Pottera…
Aj veľký sa spáli
„Vypožičané“ fotografie nie sú záležitosťou len blogov. S trochou pátrania nájdeme príklady aj u nadnárodných korporácií. Prešľapu sa ľahko dopustí aj Google, jednému z jej obchodných riaditeľov sa podaril husársky kúsok: Pan Penry Price vo svojej prezentácii použil fotografiu z fotobanky Pixmac vrátane vodoznaku (ochranného prvku proti kopírovaniu), zrejme sa mu zdala cena 3 doláre za fotografiu moc vysoká. Podobné faux pas, avšak v ďaleko väčšom meradle, si vlani zaistil Dopravný podnik hlavného mesta Prahy v reklame na OpenCard. Vzhľadom k celkovej cene zákazky na tieto karty je jasné, že šetriť sa musí, ale použiť v celostránkovej reklame fotografie v celkovej hodnote cca 15 dolárov vrátane vodotlače?
TRI TYPY LICENCIÍ
Zdarma (napríklad Creative common) alebo s jednorazovým poplatkom (royalty fee) – ide o fotografie viazané na použitie (rights managed). Obrázkov zdarma nájdete na špecializovaných weboch nepreberné množstvo, ale pamätajte: ak nie je pri fotografii vyslovene uvedené, že je k dispozícii zadarmo, radšej neriskujte. Zadarmo dostupné fotografie môžu mať aj rad obmedzení, najčastejšie je nutné uvádzať autora a mnohokrát nie je povolené ich komerčné využitie.
Jednorazové platby za licenciu
(Royalty fee) – používajú najčastejšie mikrofotobanky a jednu zakúpenú fotografiu môžete použiť opakovane v rôznych podobách (letáky, web, reklamy…). Tieto fotografie vám ostávajú a možno ich používať bez obmedzenia pre komerčné účely. Cena sa väčšinou pohybuje v centoch až eurách, podľa konkrétnej fotografie a jej rozlíšenia. Nezískate ale záruku exkluzivity.
„Veľké“ licencie (rights managed)
Nemajú pevne danú cenu za použitie, tá sa vypočítava individuálne podľa spôsobu použitia (web, print, reklama), množstva zhotovených kópií a ďalších parametrov (cieľový trh, exkluzivita atď.). Tieto licencie sa poskytujú na konkrétny projekt a na obmedzenú dobu. Pre ďalšie použitie fotografie musíte zakúpiť ďalšiu licenciu. Ceny sa pohybujú rádovo v desiatkach až stoviek eur a tento typ licencie používajú hlavne fotobanky a samotní autori.
Namiesto troch dolárov sto násobná pokuta
Tieto dva príklady zo sveta veľkých spoločností môžu byť úsmevné, no pre malých a stredných podnikateľov môže byť podobná chyba ďaleko háklivejšia. Podľa aktuálne platnej právnej úpravy (§ 56, ods. 2,618/2003Z.z. (autorský zákon)), sa môžu vlastníci práv „domáhať náhrady škody za bezdôvodné obohatenie za nepovolené použitie diela“, čo sa v porovnaní s cenami uvedenými vyššie, nezdá ako extra horibilná suma. Avšak, ako vždy, je tu drobný háčik – platí iba v prípade, keď úhradu vymáha vlastník práv (autor alebo jeho zástupca) a / alebo sa jedná o dielo s pevne stanovenou cenou za používanie.
V ostatných prípadoch môže byť celková suma mnohonásobne vyššia. U výhradných licencií sa celková cena vypočítava na základe znaleckého posudku a v prípade zapojenia špecializovanej spoločnosti na vymáhanie rastie celková čiastka až astronomicky – tieto spoločnosti už nie sú obmedzené žiadnym „stropom“, pokiaľ ide o ceny za ich služby. Diskusiu o etike nechajme stranou, ale výsledok je jasný – celková vymáhaná čiastka môže úplne legálne „vyskočiť“ aj na stonásobok obstarávacej ceny fotografie. Neveríte? Obstarávacia cena 0,79 €, nepovolené nadobudnutia bude kompenzované napríklad dvojnásobkom – 1,6 € a náklady poverenej spoločnosti: 1000 €. Toto bol extrémny príklad, bohužiaľ ale nijako ojedinelý. Aký bude výsledok, ak sa prípad dostane na súd, to už je iná záležitosť – stratený čas a investované prostriedky vám už nikto nevráti.
Je to na internete – je to zadarmo?
Celý problém vzniká najčastejšie z neznalosti. Jednou z najčastejších chýb, ktorých sa dopúšťajú aj reklamné agentúry (o vašej sekretárke nehovoriac), je predpoklad: „našli sme obrázok na Google, prečo ho nepoužiť?“. Tu si ale musíme uvedomiť, že vyhľadávače (či už Google alebo Zoznam alebo ktorýkoľvek iný) sú iba katalógy, ktoré zhromažďujú všetok obsah. Ak budeme vyhľadávač považovať za fotobanku, máme zamiesené na problém. Vyhľadávače indexujú všetok obsah, ktorý sa nachádza na internete – ale nie sú jeho autorom ani vlastníkom práv. Analogicky – snáď nikoho by nenapadlo, že Google napísal „Skrotenie zlej ženy“, aj keď text celej hry ľahko vyhľadá. Rovnaké to je aj u fotografií. Nepochopenie funkcie vyhľadávačov je ďaleko rozšírenejšie, než sa zdá – aj v odporúčaniach niektorých právnikov či priamo pri odvolaní proti platobnému rozkazu nájdeme často zdôvodnenie typu: „grafika je voľne dostupná na internete, napríklad vo výsledkoch Zoznam.sk“.
Ušetrite si problémy, radšej si fotografiu kúpte
Aj keby nehrozilo riziko prehratých súdnych sporov, nie je lepšie si takéto starosti pre niekoľko fotografií ušetriť? Grafické podklady pre akúkoľvek príležitosť si môžete zaobstarať aj lacnejšie vďaka mikrofotobankám. Mikrofotobanky predstavujú relatívne nový spôsob na získanie kvalitných fotografií online za zlomok ceny „veľkých fotobánk“. Ponúkajú kvalitné fotografie od tisícov autorov z celého sveta a vďaka nevýhradnému licenčnému modelu – royalty fee – poskytujú nízku cenu a jasné licenčné podmienky. Získanie práv pre neobmedzené použitie vychádza na pár desiatok €, klient sa za túto sumu zbaví všetkých starostí s autorskými právami k použitej fotografii. Mikrofotobanka totiž ručí za to, že je oprávnená poskytovať práva k fotografii a akékoľvek prípadné spory bude riešiť sama a na vlastné náklady. Pokiaľ teda nabudúce použijete fotografiu „z internetu“, zamyslite sa, či nebude lacnejšie si ju kúpiť.
NAJČASTEJŠIE MÝTY O AUTORSKÝCH PRÁVACH FOTOGRAFIÍ
Kde nie je symbol copyright ©, je to zadarmo – chyba, to platilo v minulosti, podľa aktuálne platnej právnej úpravy je „chránené každé autorské dielo“, copyright sa uvádzať nemusí“ (stručne povedané).
Bolo to na internete, je to zadarmo – chyba, často podporená vyhľadávačmi – ako je popísané v článku.
Pri nekomerčnom využití nemusím nič platiť – chyba, záleží na licencii, ale všeobecne to rozhodne neplatí.
Som autorom výslednej fotografie, potom nič nemôžem porušiť – trochu kuriózne chyba, ale platí: zobrazenia umeleckého diela (napr. obrazu) sa považuje za reprodukciu a trvá autorstvo pôvodného autora diela.
Používam obrázok ako súčasť svojej grafiky / tvorby, ďalej už ide o moje dielo – chyba, v takom prípade často platia špecifické podmienky použitia.