BRATISLAVA 24. mája (WEBNOVINY) – Spotrebiteľská atmosféra sa na Slovensku naďalej zlepšuje. Podľa Spotrebiteľského barometra Štatistického úradu SR totiž index spotrebiteľskej dôvery v apríli stúpol o 1,5 bodu na záporných 16,3 bodu. Medziročne sa tak nálady spotrebiteľov na Slovensku vyjadrené indexom zlepšili už o takmer 28 bodov. Výsledky Spotrebiteľského barometra by mal na svojom stredajšom rokovaní prediskutovať vládny kabinet.
„V porovnaní s predchádzajúcim obdobím sa pri troch zložkách obavy obyvateľov oproti minulému mesiacu znížili, viac pri predpokladanom vývoji ekonomiky Slovenska a odhadovanom vývoji nezamestnanosti, menej pri očakávanej finančnej situácii v domácnostiach. Pri štvrtej zložke, pri perspektívach úspor v domácnosti, hodnota poklesla,“ konštatuje v správe Štatistický úrad SR.
V aktuálnom prieskume sa skúmalo 15 ukazovateľov. V porovnaní s marcom 2010 sa pri indexovej podobe výsledkov z dvanástich mesačne sledovaných ukazovateľov štyri zlepšili, v dvoch, teda pri očakávanom vývoje ekonomiky a nezamestnanosti, zmena presiahla hranicu 5 bodov. Pri jednom ukazovateli, očakávanej inflácii, ostala hodnota indexového výsledku približne na úrovni predchádzajúceho obdobia. Pri siedmich koeficientoch sa situácia v porovnaní s predchádzajúcim mesiacom zhoršila.
V komparácii s rovnakým obdobím minulého roka je výsledok porovnania priaznivý v 10 prípadoch z 15. „Voči aprílu 2009 sa citeľne zlepšilo najmä očakávanie vývoja nezamestnanosti, hodnotenie doterajšieho vývoja spotrebiteľských cien, oboch indikátorov o hospodárskej situácii v krajine, ale i očakávanej finančnej situácie v domácnosti,“ uvádza sa v materiáli. Zhoršenie sa týkalo iba troch indikátorov, teda očakávanej inflácie, podmienok sporenia a plánov na kúpu auta, pričom žiadna zmena nepresiahla 5 bodov.
Podľa poskytnutých údajov z 26 krajín EÚ v rebríčku štátov usporiadaných podľa klesajúceho indexu spotrebiteľskej dôvery Slovensko, po sezónnom očistení a zaokrúhlení hodnoty indexu na záporných 16 bodov, dosiahlo spolu s Poľskom umiestnenie na 12. a 13. priečke. V Európskej únii ako celku sa od minulého mesiaca spotrebiteľská atmosféra zlepšila o dva body na mínus 12 bodov, čím o 4 body prevýšila výsledok zistený na Slovensku.
SITA