Totálny chaos a deštrukcia legislatívneho procesu. Tak vníma Občianske združenie Via Iuris legislatívne návrhy k reforme povoľovania veľkých stavieb, ktoré predkladá do parlamentu hnutie Sme rodina.
V parlamente sa podľa združenia práve prijíma najväčšia reforma povoľovaní veľkých stavieb ako diaľnice, fabriky, železnice za posledné dekády, no deje sa tak bez akejkoľvek diskusie, prostredníctvom poslaneckých návrhov a v rozpore s európskou aj medzinárodnou legislatívou.
V tlačovej správe to konštatoval Patrik Kimijan z oddelenia komunikácie Via Iuris.
Desiatky noviel súvisiacich zákonov
Na aktuálnej schôdzi prerokováva parlament 68 noviel zákonov súvisiacich s prijatím novej stavebnej legislatívy. Tento balík bol predložený v podobe troch poslaneckých návrhov.
Prvým je návrh, ktorý odráža predstavu ministerstva životného prostredia o tom, ako chrániť prírodu pri výstavbe predkladaný skupinou poslancov OĽaNO.
Celkom inak však vidí ochranu prírody pri výstavbe skupina poslancov zo Sme rodina, ktorí predložili svoj vlastný návrh.
Tretí návrh je tiež z dielne poslancov Sme rodina, a ten prináša novely ďalších zákonov, ktoré sú nevyhnutné pre novú stavebnú legislatívu.
Zmätočné a nekvalitné návrhy
Takýto postup by bol podľa Via Iuris neprijateľný, aj keby novely upravovali len technické detaily zákonov, tu ale ide o reformu a úplne nový dizajn povoľovacích procesov veľkých a environmentálne náročných projektov, ako aj zmeny v kompetenciách orgánov štátnej správy.
„Je šialené, aby takáto zásadná reforma, najväčšia od revolúcie, bola predložená do parlamentu formou poslaneckých návrhov, o ktorých neprebehla žiadna odborná diskusia ani verejné pripomienkovanie,” upozorňuje Ivana Figuli, právnička Via Iuris.
Súčasná vláda už ani nemá kompetenciu na predkladanie novely Trestného zákona, myslí si Kolíková (video)
Podľa nej navrhujú také povoľovacie procesy, kde bude rýchlosť na úkor ochrany životného prostredia a práv verejnosti, ktorej chcú odobrať právo odvolať sa proti rozhodnutiu zo zisťovacieho konania a proti záverečnému stanovisku v EIA.
„Navrhované zmeny sú v mnohom v rozpore nielen so smernicou o EIA, ale aj s Aarhuským dohovorom. Návrhy sú zmätočné a nekvalitné, vnútorne rozporné, nedomyslené a neposkytujú jednoznačné odpovede na to, ako má prebiehať povoľovanie veľkých projektov,” dodáva Ivana Figuli s tým, že nový stavebný úrad získa nielen všetky poplatky, ale aj mnohé kompetencie.
Poplatky pôjdu novému úradu
Zásadnou novinkou totiž je aj návrh presmerovať všetky vyzbierané správne poplatky z povoľovania stavieb, ktoré už nepôjdu do štátneho rozpočtu ako doteraz, ale získa ich nový úrad pre územné plánovanie a výstavbu, ktorý zriadil Štefan Holý.
Navyše, novovzniknutý úrad má okrem obrovských príjmov prebrať aj kompetencie niekoľkých ministerstiev – bude napríklad pôsobiť ako špeciálny stavebný úrad v oblasti budovania stavieb železníc, diaľnic, letísk.
Holý musel stiahnuť novelu obstarávania, vláda má zásadné výhrady k návrhom výborov
Predkladaná reforma nielenže neprešla verejnou diskusiou a riadnym medzirezortným pripomienkovým konaním, ale tentokrát poslanci Sme rodina reformu na úseku životného prostredia neprediskutovali ani len s ministerstvom životného prostredia.
Výsledkom podľa Via Iuris je, že rôzne skupiny koaličných poslancov predkladajú k jednej reforme dva rôzne, absolútne nekompatibilné poslanecké návrhy. Jeden odráža predstavu ministerstva životného prostredia, druhý záujmy Sme rodina.