Moderátor Lukáš Turiak: Do citlivých tém sa u nás „rýpe“ menej ako v zahraničí (rozhovor V športovom SITE)

Rozhovor s Lukášom Turiakom, športovým moderátorom.

Hosťom najnovšieho vydania relácie V športovom SITE bol športový moderátor Lukáš Turiak. Rodák zo Žiliny už niekoľko rokov participuje na mediálnom pokrytí tých najsledovanejších športových kontentov. Má za sebou desiatky televíznych štúdií k zápasom MS v hokeji. Rovnako sprevádza divákov pri sledovaní domácej extraligy a na jeho hlas v pozícii spíkra môžete naraziť na domácich zápasoch „Slovanov“, toho hokejového i futbalového. S Lukášom sme prebrali širokú škálu tém, ktoré sa týkajú kooperácie a symbiózy športu a médií.

Luky 1.jpg

Štúdiá aj pre laikov

Jednou z vecí, ktorú športovým žurnalistom na Slovensku mnohí vyčítajú je nízka úroveň odbornosti. Zvlášť tým, ktorí sa danému športu nevenovali na profesionálnej báze. „Medzi divákmi sú aj bývalí hráči, ktorí si možno povedia: ‚Čo sa pýta takúto banalitu?‘ Ale ľudia si musia uvedomiť, že my to nerobíme len pre tých pár zasvätených. Robíme to pre tisíce, možno milióny ľudí, z ktorých mnohí nikdy neboli v šatni. A práve preto má zmysel vracať sa aj k úplným základom,“ vysvetlil Lukáš Turiak a doplnil: „Nie každý, kto sleduje hokejovú ligu celoročne, ovláda úplne všetky nuansy, pravidlá alebo zmeny v tímoch. Preto je dôležité otvárať aj banálne otázky, ktoré mnohí možno ani nepovažujú za podstatné.“

Luky 5.jpg

Peniaze a ich vplyv na športovú scénu

Mnohí diváci zazlievajú tvorcom športových prenosov, že sú až príliš vážni a strojení. Aj napriek snahe o zábavnú entertainmentovú zložku, často na obrazovkách dominujú tváre chrliace fakty a dáta. „Podľa mňa je tá vážnosť v športe spôsobená aj tým, že sa v ňom točia peniaze. Sme strašne malá krajina, päť miliónov ľudí nie je veľa, a šport je u nás jedným z mála odvetví, kde tie peniaze naozaj reálne cirkulujú,“ vysvetľuje moderátor.

„Najmä tie najväčšie a najpopulárnejšie športy, ako hokej či futbal, sú také odvetvia, kde sa s financiami pracuje tak, že sa neočakáva priamy návrat v zmysle klasického biznis modelu. Keď nejaký sponzor pustí peniaze do hokeja alebo futbalu, prípadne do toho vstúpi štát, nemôžeme sa tváriť, že sa mu to vráti cez televízne práva ako v Premier League. U nás je to úplne iný svet.“ Lukáš tiež poukazuje na to, že sponzori preto počítajú s tým, že peniaze „odídu“, a za svoju investíciu požadujú najmä pridanú hodnotu v podobe viditeľnosti značky, vplyvu či pozitívnej asociácie.

Luky 2.jpg

Tlak na vysielateľov

Na scéne je určitý tlak na vysielateľov a organizátorov podujatí, ktorí si veľmi dobre uvedomujú, že ak sa partnerovi niečo nebude páčiť, môže si veľmi rýchlo nájsť iného dodávateľa, iného moderátora, inú agentúru, inú televíziu. Je to veľmi pominuteľné,“ hovorí Turiak.

„Myslím si, že práve z toho pramení určitá škrobenosť, možno ešte presnejšie konzervatívnosť.“ Práve preto sa v športových vysielaniach podľa neho až tak veľmi „nerýpe“ do tém, ktoré by mohli byť citlivé, napríklad do spojenia športu a politiky. „Dnešné komerčné televízie aj vysielatelia vo všeobecnosti majú úplne reálny dôvod nebyť si istí, či môžu otvárať akúkoľvek tému bez rizika, že tým niečo narušia, najmä keď ide o vzťahy so sponzormi alebo partnermi.“

Limity objektivity

Sme malá krajina. Na Slovensku sa jednoducho nedá vždy nájsť dostatok nezávislých ľudí,  takých, ktorí nie sú fanúšikmi niektorého klubu alebo priamo zamestnaní ako tréneri v jeho štruktúrach. A v takej situácii aj samotný hosť musí niekedy veľmi premýšľať, ako niečo povie. Musí hľadať správne formulácie, aby bola zachovaná čo najväčšia miera objektivity.“ Podľa Turiaka je objektivita najdôležitejšou hodnotou, ktorú sa moderátori aj hostia snažia dodržiavať, ale realita trhu aj vzťahov ju často limituje. „Nikto, koho niekto platí, si nedovolí ísť do nejakého ‚full-time nákladu‘ a nezačne svojmu vlastnému zamestnávateľovi verejne nadávať alebo ho kritizovať. A práve toto je niečo, čo na Slovensku stále riešime typickým spôsobom, a síce, potichu a so zametením po koberec,“ uzavrel moderátor Lukáš.

V relácii sa ďalej dozviete:

  • čo je na práci moderátora a spíkra najkrajšie
  • či môže byť komentátor alebo moderátor zároveň fanúšikom niektorého klubu
  • aké sú špecifiká slovenského športového televízneho prostredia
  • aký vplyv má na ľudí z televíznej brandže kritika
  • aká je dôležitosť sociálnych sietí na mediálnom športovom poli
  • či sa mu lepšie pripravuje na domáce alebo zahraničné súťaže
  • či môže moderovať športové prenosy aj človek, ktorý sa športu aktívne nevenoval
  • ako veľmi sa zlepšil prístup k športovým dátam
  • či je náročnejšie moderovať športové akcie alebo rôzne spoločenské eventy
Viac k osobe: Lukáš Turiak