BRATISLAVA 3. apríla (WEBNOVINY) – Vyjadrenia budúceho premiéra a predsedu Smeru-SD Roberta Fica o riešení rómskeho problému na Slovensku nechce vládny splnomocnenec pre rómske komunity Miroslav Pollák komentovať.
„Ja to beriem zatiaľ dosť rezervovane, lebo tie mnohé výroky boli spontánne povedané pri mnohých iných príležitostiach a nie pri príležitostiach, ktoré boli zamerané na túto tému,“ povedal dnes Pollák agentúre SITA s tým, že v súčasnosti sa riešia iné problémy.
Fico v rámci svojej prednášky o ľudských právach študentom Vysokej školy ekonómie a manažmentu verejnej správy povedal, že štandardnými metódami sa rómsky problém riešiť nedá a neštandardné Slovensko prijať nemôže.
Možnými riešeniami by podľa Fica mohlo byť obmedzenie dávok na tri deti či vybudovanie internátnych škôl, kde by vychovávatelia deťom pomohli osvojiť si spoločenské a hygienické návyky a zároveň by tam získali vzdelanie.
Nesúhlasia ani odborníci
Umiestňovanie rómskych detí do internátnych škôl nepovažuje Inštitút psychoterapie a socioterapie za efektívne riešenie. „Domnievame sa, že je oprávnené predpokladať, že zvyšovanie kontroly a obmedzovanie práv povedie k narastaniu napätia, k násilnostiam, čo môže zhoršiť ešte viac vzťahy medzi majoritnou spoločnosťou a Rómami,“ uviedla v stanovisku predsedníčka inštitútu Martina Kazičková.
Podľa nej je mylné predpokladať, že prostredie internátnej školy znamená pre dieťa bezpečné a pre neho dôveryhodné prostredie. „Je veľké riziko, že akýmkoľvek snažením pedagógov a vychovávateľov nebude možné v prežívaní detí nahradiť lásku rodičov či širšej rodiny, aj keď mnohokrát zlyhávajúcich.“
Obrazom: Štvrtý ročník Gypsy Spirit 2012
Trendom je decentralizácia
Inštitút súhlasí s medializovaným vyjadrením splnomocnenca vlády pre rómske komunity Miroslava Polláka, že internátne školy nie sú dobrým riešením a že systémovým riešením je „celodenné vzdelávanie rómskych detí – po škole by si robili v prítomnosti pedagógov úlohy, pripravovali sa aj na život mimo osád a večer by chodili domov do svojich rodín, s ktorými by neprerušili väzby“.
Podľa Kazičkovej trendy smerujú skôr k decentralizácii a prenosu úloh na komunitu namiesto sústredenia v centralizovaných, veľkých a štátom riadených, neprirodzených systémoch, ako je to vidieť v porovnaní detských domovov a profesionálnych rodičov. „Vytváranie internátnych škôl pre rómske deti považujeme za segregáciu, ktorá následne zvýši sociálnu exklúziu týchto detí, ich marginalizáciu, vzdialenie sa od majoritnej spoločnosti a nepodporí vzájomné spoznávanie a zbližovanie etník, ale skôr postaví medzi ne bariéru,“ dodala predsedníčka Inštitútu psychoterapie a socioterapie.