GIGLIO 19. januára (WEBNOVINY) – Kapitán stroskotanej talianskej lode Costa Concordia, Francesco Schettino zanechal na lodi viac ako 300 cestujúcich, ktorí potrebovali pomoc – zdravotne postihnutí, deti a starší ľudia. Napriek tomu podľa vlastných slov urobil všetko, aby pasažierov ochránil, aj keď chybu priznal. „Som obeťou vlastnej dobrosrdečnosti,“ povedal.
Potvrdil, že osobou, ktorú chcel na brehu pozdraviť, bol legendárny kapitán spoločnosti Costa, Mario Polombo, ale malo to byť aj priateľské gesto voči hlavnému stevardovi Antonellovi Tievolimu pochádzajúcemu z ostrova Giglio. „V skutočnosti manéver nevyšiel, pretože som kurz zmenil príliš neskoro,“ povedal Francesco Schettino, ktorého citoval taliansky denník Corriere della Sera.
Talianski potápači sa pripravujú preskúmať ponorené časti vraku. Ich hlavnou úlohou je nájsť asi 20 nezvestných, 19. januára 2012. Foto: SITA/AP
Obyvatelia na ostrove Giglio, kde loď Costa Concordia stroskotala, prišli bezprostredne po piatkovom nešťastí na pomoc. Ako povedal starosta Sergio Ortelli, "v tú noc som koordinoval záchranné operácie na brehu, môj zástupca bol v úrade a ďalší člen mestskej rady usmerňoval záchranné člny." Foto: SITA/AP
Vo štvrtok 19. januára 2012 obnovili pátranie vo vraku lode Costa Concordia. Deň predtým ho museli prerušiť, keď sa loď pohla. Foto: SITA/AP
Na stabilizáciu vraku čakajú na ostrove Giglio pracovníci holandskej firmy Smit Salvage, ktorá má vypumpovať zo 17 nádrží vraku asi 2300 ton paliva, 19. január 2012. Foto: SITA/AP
Na obrázku je jeden z nezvestných členov posádky talianskej výletnej lode Giuseppe Girolamo, Giglio 19. január 2012. Foto: SITA/AP
„Môžem však povedať, že kurz bol od začiatku určený správne, počas plavby nebol nijako upravovaný. Plával som bez prístrojov, pretože vody som poznal, manéver som už predtým tri alebo štyri razy robil, teraz ma však útes prekvapil. V každom prípade môžem povedať, že som Foto: SITA
urobil všetko pre bezpečnosť pasažierov a členov posádky.“
Najvážnejším obvinením voči kapitánovi je „že na lodi zanechal 300 ľudí, ktorých mal na starosť a ktorí neboli schopní sa o seba postarať“ – zdravotne postihnutých, deti a starších ľudí, „kým on napriek svojim právnym záväzkom nebol posledný, kto loď opustil.“
Kapitán v tejto súvislosti uviedol, že „jeho zámerom nebolo ujsť.“ „Pomáhal som pasažierom spustiť jeden zo záchranných člnov. V istom bode sa spúšťacie zariadenie zaseklo a my sme ho museli uvoľniť. To sa však vzápätí pohlo a ja som spadol do záchranného člna.“ Zaujímavé na tejto kurióznej obhajobe je to, že v rovnakom člne sa našli aj druhý a tretí dôstojník Dimitrios Christidis a Silvia Coronica, dodal denník Corriere della Sera.
Kapitána Francesca Schettina prepustili v utorok 17. januára z väzby a umiestnili ho do domáceho väzenia, v ktorom zostane zrejme až do začiatku súdneho procesu. Čeliť bude obvineniam z niekoľkonásobného neúmyselného zabitia a opustenia lode pred ukončením evakuácie. Hrozí mu 15 rokov za mrežami.
Trhlina v trupe talianskej výletnej lode Costa Concordia. Foto: SITA/AP
Vo vnútri vraku výletnej lode Costa Concordia, ktorá v piatok 13. januára 2012 po náraze na plytčinu stroskotala pri brehoch talianskeho ostrova Giglio. Foto: SITA/AP
Trup lode Costa Concordia ležiaci na boku pod hladinou mora pri ostrove Giglio. Foto: SITA/AP
V priestoroch potopenej lode Costa Concordia. Foto: SITA/AP
Potápač prehľadáva vnútro potopenej výletnej lode Costa Concordia. Foto: SITA/AP
Počet obetí havarovanej talianskej výletnej lode stúpol v sobotu na 13. Luxusná loď Costa Concordia narazila na plytčinu pri talianskom ostrove Giglio v piatok (13. januára 2010) v neskorých hodinách. Mohutné plavidlo následne nabralo vodu a začalo sa nakláňať. Na palube bolo viac než 4200 ľudí. Costa Concordia je najväčšou loďou v histórii, ktorá stroskotala, prekonala aj Titanic. Foto: SITA/AP
Počet obetí havarovanej talianskej výletnej lode stúpol v sobotu na 13. Luxusná loď Costa Concordia narazila na plytčinu pri talianskom ostrove Giglio v piatok (13. januára 2010) v neskorých hodinách. Mohutné plavidlo následne nabralo vodu a začalo sa nakláňať. Na palube bolo viac než 4200 ľudí. Costa Concordia je najväčšou loďou v histórii, ktorá stroskotala, prekonala aj Titanic. Foto: SITA/AP
Počet obetí havarovanej talianskej výletnej lode stúpol v sobotu na 13. Luxusná loď Costa Concordia narazila na plytčinu pri talianskom ostrove Giglio v piatok (13. januára 2010) v neskorých hodinách. Mohutné plavidlo následne nabralo vodu a začalo sa nakláňať. Na palube bolo viac než 4200 ľudí. Costa Concordia je najväčšou loďou v histórii, ktorá stroskotala, prekonala aj Titanic. Foto: SITA/AP
Počet obetí havarovanej talianskej výletnej lode stúpol v sobotu na 13. Luxusná loď Costa Concordia narazila na plytčinu pri talianskom ostrove Giglio v piatok (13. januára 2010) v neskorých hodinách. Mohutné plavidlo následne nabralo vodu a začalo sa nakláňať. Na palube bolo viac než 4200 ľudí. Costa Concordia je najväčšou loďou v histórii, ktorá stroskotala, prekonala aj Titanic. Foto: SITA/AP
Počet obetí havarovanej talianskej výletnej lode stúpol v sobotu na 13. Luxusná loď Costa Concordia narazila na plytčinu pri talianskom ostrove Giglio v piatok (13. januára 2010) v neskorých hodinách. Mohutné plavidlo následne nabralo vodu a začalo sa nakláňať. Na palube bolo viac než 4200 ľudí. Costa Concordia je najväčšou loďou v histórii, ktorá stroskotala, prekonala aj Titanic. Foto: SITA/AP
Talianski záchranári obnovili vo štvrtok pátranie vo vraku výletnej lode Costa Concordia, ktorá stroskotala v piatok 13. januára neskoro večer. Práce museli v stredu prerušiť, keď sa napoly potopený vrak mierne pohol.
Hovorca pobrežnej stráže Filippo Marini vyhlásil, že loď je stabilizovaná a ďalšie posuny nehrozia, záchranné
Foto: SITA, AP
operácie však môžu skomplikovať veľké vlny.
Potápači sa teraz chystajú prezrieť časti lode, ktoré sú pod vodou, čo je náročnejšia časť záchrannej operácie. Podľa Mariniho použijú slabé výbušniny, aby v lodi vytvorili viac otvorov.
Šesť dní náraze lode s 3200 cestujúcimi a 1000-člennou posádkou na plytčinu pri toskánskom ostrove Giglio je však nádej na nájdenie živých ľudí minimálna. Havária si doteraz vyžiadala najmenej 11 obetí, ďalších asi 20 ľudí je nezvestných. Podľa potápačov sa ďalšie obete môžu nachádzať po trupom lode.
Potápajúca sa loď by tiež mohla spôsobiť environmentálnu katastrofu, keďže v jej nádržiach sa nachádza 2300 ton paliva. Experti sa ho chystajú v najbližších dňoch z plavidla odčerpať. Na ostrove už sú pracovníci holandskej firma Smit Salvage, ktorí majú vypumpovať palivo zo 17 nádrží lode.