Poslanci Európskeho parlamentu schválili smernicu Green Claims, ktorá by mala v zavádzajúcich a nepravdivých environmentálnych označeniach a tvrdeniach urobiť poriadok. Rastúci počet „zelených“ označení na obaloch bez porovnávacích údajov je nielen neprehľadný, ale často aj zavádzajúci.
Uviedla Katarína Kretter, riaditeľka komunikácie OZV ENVI – PAK s tým, že na novodobý fenomén už dlhšie upozorňovali. Kretter dodala, že výrobky s prívlastkom environmentálne, prírodné, biodegradovateľné či klimaticky neutrálne, sa už nebudú môcť používať bez overených informácií a dôkazov.
Hlavným cieľom je pomôcť zákazníkom
„Európska legislatíva má jednoznačný cieľ. Pomôcť zákazníkom zorientovať sa v neprehľadnom mori rôznych ´eko´ vyhlásení a chrániť ich pred zavádzajúcimi marketingovými praktikami,“ uviedla riaditeľka komunikácie OZV ENVI – PACK. Podľa Kretter budú v budúcnosti v Európskej únii povolené už len také označenia udržateľnosti, ktoré budú založené na oficiálnych systémoch certifikácie alebo zavedené verejnými orgánmi.
365.bank uzavrela rok 2023 so ziskom takmer 85 mil. eur. V zmysle svojej stratégie naďalej upevňuje pozíciu retailovej banky
Smernica okrem iného zakáže tvrdenia, že výrobok má neutrálny, znížený alebo pozitívny vplyv na životné prostredie z dôvodu systémov kompenzácie emisií. Ohľadom zavádzajúcich marketingových praktík pri označení „eko“, Kretter uviedla, že existuje tzv. greenwashing a upozornila na jeho nástrahy.
Úmyselné zavádzanie
„Niektoré firmy úmyselne zavádzajú svojich zákazníkov, keď hovoria o ekologickej prospešnosti svojich produktov a služieb. Na druhej strane greenwashing nemusí byť vždy vedomý, niekedy je to len o nedostatku informácií. Výsledok je však v oboch prípadoch rovnaký. Riešenie, ktoré sa tvári ako ekologické, v skutočnosti také nie je,“ vysvetlila Katarína Kretter.
Druhý ročník Ekoolympiády s inováciami aj atraktívnymi cenami
Spoločnosť OZV ENVI – PAK doplnila, že produkty a služby dnes firmy rady farbia nazeleno, pretože udržateľnosť, ekológia aj vzťah k životnému prostrediu sú jedným z dôležitých faktorov pri kúpe produktov.
„Spotrebitelia čoraz viac preferujú produkty a služby, ktoré sú šetrné k životnému prostrediu a zároveň preukazujú zodpovednosť voči spoločnosti. Firmy by preto mali nielen prezentovať svoje úsilie o udržateľnosť, ale ho aj skutočne realizovať, a tak si získať dôveru a lojalitu spotrebiteľov. Preto je dôležité, aby boli firmy v týchto aktivitách autentické, a aby realizovali také projekty, ktoré sú založené na skutočnom vplyve ich biznisu na životné prostredie,“ uzatvorila Kretter.