BRATISLAVA 14. decembra (WEBNOVINY) – Prvý vnútroštátny autovlak z Bratislavy na východné Slovensko začne jazdiť v nedeľu 15. decembra.
Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) spúšťa službu v spolupráci s Wagon Slovakia Košice ako nočnú prepravu auta s cestujúcimi vo vlaku Zemplín medzi Humenným a Bratislavou s lôžkovými a ležadlovými vozňami, agentúru SITA o tom informovala hovorkyňa ZSSK Jana Morháčová.
Zmeny vo vlakovej doprave
Od 15. decembra začne platiťFoto: slovakrail.sk
autovlakom prinesie viaceré zmeny v regionálnej, vnútroštátnej aj medzištátnej vlakovej doprave. Všetky zmeny v železničnej doprave, ktoré budú platiť od 15. decembra, nájdu cestujúci na stránke www.slovakrail.sk.
Autá bude prepravovať nočný rýchlik R 614/615 Zemplín, ktorý odchádza z Bratislavy o 23:40 a v opačnom smere ide z Humenného o 21:28.
„Veríme, že nočný autovlak môže priniesť do istej miery víťazstvo nad individuálnou automobilovou dopravou, čo je v súčasnosti najväčší konkurent verejnej železničnej dopravy. Nemôžeme síce s cestnou dopravou súperiť v rýchlosti, ale určite v plynulosti dopravy a v efektivite využívania času,“ uviedol riaditeľ Úseku obchodu ZSSK Jozef Schmidt s tým, že vodiči nemusia riešiť zápchy a hrozby havárií na preťažených cestách.
„Cestujúci nastúpi večer do vlaku, chvíľu môže pracovať na počítači a následne sa vyspí. V cieli cesty ráno vystúpi oddýchnutý a čerstvý a má k dispozícii svoje auto. To všetko bez platenia za hotel,“ poznamenal.
50 eur za jednu jazdu
V pilotnej fáze bude ZSSK prepravovať autá do výšky 1,5 metra na spodnej plošine autovozňa. Vodič má vyhradené miesto v lôžkovom vozni. Cena za prepravu autovlakom s prihliadnutím na náklady pri jazde autom sa začína na sume 50 eur za auto a vodiča jedným smerom.
Príplatok za lôžko na spanie je osem eur na osobu. S vodičom môžu cestovať naraz štyria ďalší spolucestujúci. Zakúpenie spiatočného lístka je spojené s ďalšou zľavou.
Rezervácia cestovných dokladov je možná dva mesiace až dve hodiny pred pravidelným odchodom vlaku. Každé auto musí byť sprevádzané najmenej jedným držiteľom vodičského oprávnenia. Auto je potrebné pristaviť na nakládku dve hodiny pred odchodom
V prospech trasy Humenné – Bratislava a späť rozhodlo veľké spádové územie Zemplína, ide o husto osídlené okresy, ako je Snina, Medzilaborce či Vranov nad Topľou a Trebišov.
Záujem o autovlak rastie
Súčasne ide o dostatočnú vzdialenosť pre dobré nastavenie nočného vlaku, aby sa cestujúci vyspali. Do tohto regiónu nie je plánovaná diaľnica a zatiaľ ani iná rýchlostná komunikácia.
„Veríme, že ľudia budú autovlak využívať pri ceste z východného Slovenska za zamestnaním či administratívou do hlavného mesta. V opačnom smere zasa pri dovolenkách na Domašu a Zemplínsku Šíravu,“ zdôraznil Jozef Schmidt.
Železničná spoločnosť Slovensko už dlhšie úspešne prevádzkuje tri autovlaky, nočný z východného Slovenska do Prahy na trase Poprad – Tatry – Praha a z Košíc do Prahy denný aj nočný autovlak. Záujem rastie, v tomto roku ZSSK autovlakom prepravila viac ako 14-tisíc vozidiel a počas sviatočných dní posilňuje prepravu až na takmer 60 vozidiel denne jedným smerom.