BRATISLAVA 21. marca (WEBNOVINY) – Ekonomiky krajín strednej a východnej Európy budú v ďalších rokoch rásť, avšak pomalším tempom ako doteraz. Takýto vývoj očakávajú podľa záverov štúdie spoločnosti Roland Berger Strategy Consultants manažéri z krajín strednej a východnej Európy. Slovensko má pritom podľa prieskumu medzi 320 manažérmi dobrú šancu dokončiť do roku 2020 transformačný proces a dostať sa na úroveň vyspelých ekonomík. Samotní slovenskí manažéri sú vo výhľade ďalšieho vývoja ekonomickej situácie v krajine optimistickí.
Celý región sa však podľa záverov štúdie potrebuje preorientovať na nové odvetvia. Tie doteraz najdôležitejšie, ako napríklad priemysel náročný na nerastné suroviny, chemický priemysel či automobilový priemysel, budú totiž strácať na význame. „Naproti tomu dôjde v nasledujúcich desiatich rokoch k prudkému rozvoju energetiky a IT,“ uvádza spoločnosť v správe z prieskumu.
Vďaka zemepisnej polohe pôsobí región strednej a východnej Európy podľa názoru manažérov ako most medzi západnou Európou a Ruskom. V prospech tohto regiónu hovorí okrem iného aj kultúrna homogenita a vysoká vzdelanosť obyvateľstva. „Byrokracia, korupcia a zlá infraštruktúra však ostanú slabinami aj v strednodobom horizonte,“ očakávajú manažéri.
Stredná a východná Európa už podľa záverov štúdie nebude riadená tak ako v súčasnosti, teda ako jeden región. Dôvodom je rozdielny hospodársky vývoj jednotlivých krajín. Zatiaľ čo stredoeurópske ekonomiky budú v roku 2020 ťahané predovšetkým inováciami, krajiny východnej a juhovýchodnej Európy ostanú „továrňami“, ktoré budú naďalej súťažiť s krajinami BRIC (Brazília, Rusko, India, Čína – pozn. redakcie). „Región bude čím ďalej pestrejší. Preto už teraz spoločnosti začínajú strednú a východnú Európu deliť na jednotlivé sub-regióny,“ uvádza managing partner pražskej kancelárie Roland Berger Strategy Consultants Constantin Kinský. Tri pätiny z oslovených manažérov pritom očakávajú, že tento trend bude v nasledujúcej dekáde ešte silnieť
Spoločnosť Roland Berger Strategy Consultants bola založená v roku 1967 a zameriava sa na oblasť strategického poradenstva. Prostredníctvom 36 kancelárií v 25 krajinách spoločnosť pôsobí na všetkých hlavných medzinárodných trhoch. V roku 2009 dosiahli tržby spoločnosti so zhruba 2 tis. zamestnancami 616 mil. eur.