Slovenské banky sa vyhli 'miliardovému' útoku hackerov

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Hacker
Hacker Foto: ilustračné, Thinkstock

BRATISLAVA 17. februára (WEBNOVINY) – Banky na Slovensku nezaznamenali útok hackerov, ktorí vo svete od bánk vylákali miliardu amerických dolárov. Aspoň tak sa zhodne vyjadrili pre agentúru SITA.

Hackeri zasielali do mailov škodlivý softfér

„Nemáme informácie, že by sa spomínaný prípad týkal aj slovenských bánk. Banky venujú maximálnu pozornosť prevencii a bezpečnosti,“ povedala hovorkyňa Slovenskej bankovej asociácie Zuzana Murcko. Banky zároveň tvrdia, že majú kvalitné bezpečnostné systémy, avšak veľmi ich konkretizovať nechceli, aby sa nevystavili riziku.

Ako informovala spoločnosť Kaspersky, ktorá sa zaoberá internetovou bezpečnosťou, medzinárodný gang kyberzločincov ukradol vo svete za dva roky takmer jednu miliardu amerických dolárov od stovky finančných inštitúcií. Gang si vytypoval konkrétnych zamestnancov bánk, ktorým zaslal mail s prílohou. Keď ju otvorili, škodlivý softvér sa dostal do vnútornej siete.

Sledovali, ako jednotliví úradníci pracovali a dokázali tak napodobniť ich činnosť pri posielaní peňazí. Hackeri taktiež umelo navyšovali zostatok na účte a podvodnou transakciou potom peniaze vybrali. Zároveň vedeli na diaľku ovládať bankomaty.

Slovenské banky útoky obišli

„Takýto druh útoku sme nezaznamenali. Bezpečnostné systémy aj v IT oblasti máme nastavené na tej najvyššej možnej úrovni,“ povedala hovorkyňa ČSOB Zuzana Eliášová. Vzhľadom na to, aby ČSOB neposkytovala návod potenciálnym podvodníkom, tieto informácie považuje za interné. „Preto nebudeme tému bližšie komentovať,“ dodala Eliášová.

Rovnako zareagovala aj Tatra banka. „Tento útok nebol namierený proti našej banke. A čím to je? Je to množstvo faktorov, ale s cieľom udržania tejto bezpečnosti ich bližšie nebudeme špecifikovať,“ skonštatovala hovorkyňa Tatra banky Marína Masárová. To, že sa ich útok nedotkol, potvrdila aj VÚB banka.

Slovenská sporiteľňa podľa slov hovorcu Štefana Frimmera pred potenciálnymi útokmi využíva moderné bezpečnostné technológie na viacerých úrovniach. „Súčasne kladieme veľký dôraz aj na vzdelávanie našich zamestnancov, aby vedeli predchádzať možným hrozbám,“ doplnil Frimmer.

Pokusy o útoky sa opakujú pravidelne

Takéto pokusy o útok sa podľa Poštovej banky opakujú pravidelne. „Nás sa zatiaľ žiaden priamo nedotkol. Poštová banka nepodceňuje žiadne riziká a prijíma všetky potrebné opatrenia, aby takýmto situáciám predchádzala,“ povedala vedúca oddelenia PR Poštovej banky Naďa Urbanová.

Ako povedala hovorkyňa UniCredit Bank Zuzana Ďuďáková, banka každoročne investuje adekvátne prostriedky do zlepšovania svojho zabezpečenia, ktoré vyhovuje najprísnejším štandardom. Pri obrane voči väčšine phisingových útokov je podľa Ďuďákovej kľúčové, aby klienti dodržiavali zásady ochrany svojich osobných údajov a bezpečného zachádzania s internetovým bankovníctvom.

Podozrivé maily netreba otvárať

Bezpečnosť je prvoradá aj pre mBank. „Snažíme sa robiť všetko pre ochranu prostriedkov,“ povedal hovorca mBank Tomáš Palovský. Banka má preto aj na svojej internetovej stránke zásady bezpečnosti, ktorými by sa mali ľudia riadiť a vyzývajú, aby podozrivé správy neotvárali.

Podvod, resp. krádež peňazí, v takom rozsahu, ako je medializovaný, sa dá podľa Sberbank charakterizovať ako vysoko sofistikovaný útok na vnútornú infraštruktúru a procesy v bankách.

„To, že Slovensko sa zatiaľ v zozname nenachádza, neznamená, že tu v rovnakej dobe tiež neprebiehali pokusy o infiltráciu. Ak naozaj nedošlo k žiadnym udalostiam v bankovom sektore na Slovensku, možno to pripísať faktu, že slovenské banky pristupujú k správe a ochrane aktív svojich klientov obozretnejšie a prísnejšie, ako napr. krajiny tretieho sveta,“ povedala hovorkyňa Sberbank Slovensko Ľubomíra Chmelová.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať