BRATISLAVA 18. júla (WEBNOVINY) – Keď sa povie firemná filantropia alebo spoločensky zodpovedné podnikanie, ľudia si najčastejšie spomenú na firmy v telekom sektore a v energetike. Ďalšie spoločnosti, ktoré sú medzi ľuďmi spájané s prospešnými aktivitami, sú z oblasti médií, bankovníctva a informačných technológií. Ženy si ďalej skôr spomenú na kozmetické firmy, muži zase na spoločnosti z priemyslu. Vyplýva to z online prieskumu spoločnosti GfK Slovakia, do ktorého sa v júni zapojilo 1010 respondentov vo veku od 15 do 60 rokov. Vyše tretina ľudí nevedela uviesť žiadnu konkrétnu firmu, ktorá by časť zo svojho zisku zmysluplne investovala do spoločensky zodpovedných projektov. Ďalších 15 percent ľudí spájalo s týmito aktivitami skôr subjekty z tretieho sektora.
Najviac uznávanou aktivitou medzi ľuďmi na Slovensku je podpora vzdelávania a vedy, ktorú oceňuje 46 percent respondentov, hlavne mládež a vysokoškolsky vzdelaní ľudia. Na druhom mieste s vysokou podporou 43 percent skončila ekológia a ochrana životného prostredia. Podpora rodiny sa umiestnila na treťom mieste so 40 percentami a podpora zdravia a prevencie na štvrtom mieste s necelými 37 percentami. Tieto posledné tri oblasti si v oveľa väčšej miere všímajú ženy. Nežnejšie pohlavie je tiež oveľa citlivejšie na pomoc firiem, týkajúcu sa integrácie ľudí s telesným a mentálnym postihnutím do spoločnosti. Medzi ďalšie významné oblasti, kde ľudia oceňujú podporu firiem, je medicína a zdravotníctvo (29 percent), ktoré si spolu s prevenciou viac všímajú ľudia v zrelšom veku. Podporu humanitárnych a charitatívnych projektov oceňuje asi štvrtina ľudí na Slovensku.
Muži si oveľa intenzívnejšie ako ženy všímajú podporu športu a športových aktivít, kde túto aktivitu firiem oceňuje až 30 percent mužov. Ďalej si oveľa výraznejšie, podobne ako mladí ľudia, všímajú podporu talentov a nových podnikateľských nápadov. Muži sú tiež výrazne citliví na aktivity firiem pri podpore transparentného podnikania a boja proti korupcii, čo tiež zaujíma hlavne ľudí po štyridsiatke. Tí si oveľa viac všímajú aj aktivity v boji proti kriminalite a násiliu. Mladí ľudia vedia oceniť okrem podpory vzdelávania, vedy, ekológie, talentov, podnikateľských nápadov a športu aj podporu kultúry a kultúrnych podujatí a podporu literatúry.
Prieskum spoločnosti GfK Slovakia sa zameral na to, ako ľudia na Slovensku vnímajú spoločensky zodpovedné konanie firiem. V médiách alebo vo svojom okolí môžu ľudia často počuť o spoločenských aktivitách firiem, ktoré sa dobrovoľne angažujú v prospech spoločnosti, alebo určitej komunity. Súkromný subjekt do toho investuje svoj čas a peniaze nad rámec povinností, ktoré mu určuje zákon. Na Slovensku sa takto profiluje len niekoľko spoločností. „Ľudia na Slovensku si všímajú verejné aktivity a činnosť firiem, či už v pozitívnom alebo v negatívnom smere. Väčšina Slovákov sa v prieskume vyjadrila, že by obmedzili nákup a využívanie produktov a služieb danej spoločnosti, ak by sa dozvedeli, že sa firma napríklad nespráva transparentne k svojim zákazníkom alebo zamestnancom, výrazne znečisťuje životné prostredie, pácha trestnú činnosť alebo využíva nekalé podnikateľské praktiky. Asi štyria z desiatich ľudí by tiež obmedzili nákupy, ak by zistili, že niektorá firma financuje, alebo inak podporuje politickú stranu alebo subjekt. Na druhej strane asi polovica ľudí na Slovensku citlivo vníma a oceňuje spoločensky zodpovedné aktivity firiem,“ tvrdí výkonný riaditeľ spoločnosti GfK Slovakia Martin Mravec.
SITA