BRATISLAVA 17. apríla (WEBNOVINY) – Ruská letecká spoločnosť UTair zrušila pravidelnú linku z Bratislavy do Moskvy na letisko Vnukovo. Stalo sa tak po takmer štyroch rokoch odvtedy, keď do ruskej metropoly začala lietať 1. júna 2011, najprv štyrikrát týždenne. Neskôr lety prevádzkovala denne a v poslednom období už len raz týždenne.
Bratislavské letisko sa o zrušení leteckého spojenia do Moskvy dozvedelo iba pred niekoľkými dňami. „Ide o priamy dôsledok naplnenia protiruských sankcií medzinárodným spoločenstvom. V tejto chvíli nie je žiadna nádej, že by sa do konca letnej sezóny podarilo linku obnoviť,“ potvrdil pre agentúru SITA generálny riaditeľ Letiska M. R. Štefánika v Bratislave Ivan Trhlík.
Lety do Ruska rušia vo viacerých krajinách
„S rovnakými problémami sa z identických dôvodov stretávajú takmer všetky letiská, kam ruské letecké spoločnosti tradične lietali,“ dodal. Zrušenie pravidelnej linky do Moskvy bude mať podľa Trhlíka na plánovaný počet cestujúcich na bratislavskom letisku v tomto roku minimálny dopad.
Ruská letecká spoločnosť Aeroflot predtým prevádzkovala linku na trase Moskva – Bratislava od mája 2008 do mája 2010. Využívala moskovské letisko Šeremeťovo. Linku zabezpečovala raz týždenne a jej zatvorenie zdôvodnila vylúčením konkurencie s vlastnými letmi na linke z Moskvy do Viedne.
Rakúske aerolínie Niki, dcérska firma nemeckého Air Berlin, podľa denníka Hospodárske noviny (HN) zrušili plánované lety z Bratislavy, preložené pôvodne z apríla na október 2015, resp. leto 2016. „Plánované lety z Bratislavy nemôžu byť realizované. Dôvodom je zmena ekonomického modelu,“ informovala HN vedúca marketingu Niki Milene Platzer.
Niki predá päť lietadiel Embraer E190, ktoré mala používať na lety z Bratislavy do Viedne, a kúpi väčšie lietadlá Airbus A319 na dlhšie lety. Aerolínie Niki v januári zdôvodnili posun termínov letov z metropoly SR do Bruselu, Viedne a Palmy de Mallorca trhovými podmienkami.
Šéf letiska dohodol nové zaujímavé spojenia
Letisko v Bratislave zatiaľ nemá informácie o tom, že by spoločnosť Niki plánovala nejakú zmenu v začatí svojich letov z letiska od októbra 2015.
„Každá nová linka a jej zavedenie na letisku ako je Bratislava, teda letisko v stopercentnom vlastníctve štátu, so sebou nesie okrem technického, marketingového a ďalšieho zabezpečenia letiskom a leteckou spoločnosťou i obrovské množstvo administratívy a regulačné nariadenia Európskej komisie, ktoré je nutné splniť,“ zareagoval Trhlík. Preto sa podľa neho prípravy pre laickú cestovateľskú verejnosť môžu javiť ako neúmerne dlhé.
Generálny riaditeľ letiska sa v týchto dňoch vrátil z jedného z najvýznamnejších stretnutí šéfov letísk a zástupcov leteckých spoločností, kde sa mu podarilo dohodnúť nové letecké spojenia pre Bratislavu najneskôr od marca 2016. „Niektoré sú naozaj veľmi nečakané a jednoznačne potešia našich cestujúcich. K tejto téme sa ale vyjadríme konkrétnejšie nie skôr ako v priebehu letnej sezóny,“ dodal Trhlík.
je zapísaná v Obchodnom registri SR od mája 2004, disponuje základným imaním vo výške 292,43 milióna eur. História letiska siaha do roku 1946. Spoločnosť je v úplnom vlastníctve štátu, Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR spravuje všetky jej akcie od septembra 2014, kedy prevzalo od Fondu národného majetku jeho podiel vo výške 50,30 percenta.