Slováci na internete nakupujú a míňajú čoraz viac

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Internet

BRATISLAVA 17. februára (WEBNOVINY) – Slováci v minulom roku v internetových obchodoch nakupovali a míňali viac ako v roku 2009. Ako vyplýva z informácii internetových obchodov cetelem.sk, hej.sk, hop.sk, mall.sk, martinus.sk, obchodny-dom.sk a pelikan.sk združených v Slovenskej asociácii pre elektronický obchod (SAEC), v minulom roku vybavili celkovo až 586 tisíc objednávok, čo predstavuje medziročný nárast o 46 %. Tržby týchto predajní v rovnakom období vzrástli o 17 %, keď dosiahli hodnotu 76,36 mil. eur. „Z porovnania počtu objednávok a obratu s predchádzajúcim obdobím nepriamo vyplýva, že počet priaznivcov nákupu cez internet rastie podstatne rýchlejšie ako hodnota zakúpených tovarov a služieb,“ uviedol výkonný riaditeľ asociácie Jozef Dvorský. Táto skutočnosť sa premietla aj do nižšej hodnoty priemernej objednávky, ktorá klesla zo 162,50 eur v roku 2009 na minuloročných 130,42 eur.

Na správaní spotrebiteľov sa podľa Dvorského ešte stále prejavuje vyššia miera opatrnosti a zdržanlivosti vyplývajúca z doznievajúcej finančnej a ekonomickej krízy v predchádzajúcom období. Napriek tomu však z pohľadu SAEC možno označiť minulý rok ako veľmi úspešný. V segmente predaja tovaru zákazníci uskutočnili 474 tisíc objednávok v celkovej sume 37 mil. eur. V sektore služieb bol obrat v rovnakom období na úrovni 40 mil. eur pri 112 tisíc objednávkach. Oproti roku 2009 to predstavuje rast obratu o 36,7% a rast počtu objednávok o 46,5%.

Objednávky tovaru boli v sledovanom období rovnomerne rozložené medzi jednotlivé kraje. Výnimkou bol jedine Bratislavský samosprávny kraj, v ktorom spotrebitelia uskutočnili takmer štvrtinu všetkých objednávok. Ostatné kraje sa na počte objednávok podieľali 10 až 12-percentným podielom. Štruktúra platieb za objednávky zostáva aj naďalej pomerne stabilná. Oproti roku 2009 výraznejšie stúpol iba podiel platieb v hotovosti spojených s osobným odberom tovaru, ktorý stúpol o 4 percentuálne body na 21 %. Takmer dve tretiny platieb zákazníci uskutočnili formou dobierky a 12 % si vybralo platbu prostredníctvom prevodu na bankový účet. Iba 1,5 % objednávok financovali zákazníci prostredníctvom splátkového predaja. Ten sa však podieľal na celkovom obrate za nákup tovaru cez internet takmer 4 %.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať