BRATISLAVA 18. apríla (WebNoviny.sk) – Postoj voči sexizmu v reklame môže verejnosť prejaviť v ďalšom ročníku Sexistického kixu. Ako agentúru SITA za iniciatívu Sexistický kix informovala Michaela Jankovičová, iniciatíva poskytuje aj tento rok platformu na vyjadrenie nesúhlasu s neetickou reklamou, ktorá znevažuje ľudí na základe rodu.
Kreativita sexizmus nepotrebuje
Sexistický kix poukazuje na skutočnosť, že zobrazovanie ľudí znevažujúcim či stereotypizujúcim spôsobom na základe rodu nepatrí do verejného priestoru.
Anticena sa zameriava najmä na aktívnu spoluprácu so širokou verejnosťou a vysiela signál reklamným zadávateľom, že naozajstná kreativita sexizmus nepotrebuje. Sexistické reklamy možno nominovať na webovej stránke www.sexistickykix.sk oddnes do konca septembra.
Slováci majú záujem o nájomné byty, prieskum odhalil aj dôvody nízkeho stavu bytového fondu
Iniciatíva v predchádzajúcom ročníku priniesla zmenu v procese nominačnej fázy a zaviedla nominačný formulár s možnosťou označiť sexistické prvky, ktoré problematické reklamy obsahovali.
Tretí ročník bol najúspešnejší
Ukázalo sa, že 33 z nich obsahovalo rodové stereotypy, v 46 reklamách sa objavila sexualizácia, 26 reklám zobrazovalo ženy alebo mužov, 17 reklám zobrazilo rozkúskované telá, 18 reklám použilo jazykový sexizmus, dve reklamy implicitne zobrazili prvky násilia a v 18 reklamách sa objavil mýtus krásy.
„Medzi nominovanými reklamami v treťom ročníku sme zaznamenali aj také, ktoré neobsahovali prvky sexistickej reklamy tak, ako ich máme preddefinované pre nominovanie, no napriek tomu ich považujeme za sexistické a veľmi problematické. Ide najmä o reklamné kampane, ktoré zasahujú do reprodukčných práv žien,“ uviedla spoluorganizátorka anticeny Sexistický kix Diana Gregorová.
Takmer polovica Slovákov nemá podľa prieskumu dostatok informácií o výhodách sietí 5G
V minulom roku iniciatíva zaznamenala zvýšenie záujmu o možnosť verejne vyjadriť svoj odmietavý názor na sexistickú reklamu. „Tretí ročník anticeny bol zatiaľ najúspešnejší, čo sa týka počtu nominovaných reklám i hlasov. Bolo nominovaných až 112 reklám, čo je dvojnásobok oproti predchádzajúcemu ročníku. Počas hlasovacej fázy za najsexistickejšiu z nich hlasovalo takmer 1400 ľudí, ktorí rozdali vyše 20 000 hlasov,“ zhodnotila minulý ročník spoluorganizátorka anticeny Sexistický kix Jitka Dvořáková.
Verejnosť vníma sexizmus citlivo
Podľa jedného z členov poroty a prezidenta Klubu reklamných agentúr Róberta Slováka verejnosť sexizmus vníma čoraz citlivejšie: „Mnohí ľudia nominovali na anticenu aj iné ako prvoplánové zobrazovania nahoty v reklame, medzi nomináciami sa objavilo niekoľko reklám, ktoré využívali rodové stereotypy. Sexistický kix pomáha edukovať nielen odbornú, ale aj laickú verejnosť a to je skvelá správa,“ uzavrel.
O anticene bude rozhodovať verejnosť a odborná porota počas októbra a výsledky budú vyhlásené na Medzinárodný deň odstránenia násilia na ženách, ktorý si pripomíname 25. novembra.