BRATISLAVA/PRAHA 10. novembra (WEBNOVINY) – Spoločnosť SkyToll, a.s., ktorá prevádzkuje satelitný mýtny systém na Slovensku, zaslala českému ministerstvu dopravy ponuku na prevádzku rovnakého mýtneho systému v Česku. Vedenie spoločnosti v stredu uviedlo, že jej ponuka je o 1,2 mld. CZK nižšia, než koľko chce konkurenčná rakúska spoločnosť Kapsch. Tá sa neúspešne pokúšala získať zákazku na vybudovanie a prevádzku mýta na Slovensku.
SkyToll ponúka zabezpečiť výber mýtneho za 3,6 mld. CZK s pokrytím 5 500 kilometrov ciest I. triedy a 3 600 kilometrov ciest II. a III. triedy. Účinnosť výberu mýta navrhuje na úrovni 98,8 % oproti súčasným 96 %. Kapsch, ktorý v Čechách prevádzkuje mýtny systém na diaľniciach a rýchlostných cestách, pritom za cenu 4,8 mld. CZK ponúka pokrytie mikrovlnným systémom iba 5 500 kilometrov ciest I. triedy.
SkyToll predložil Ředitelství silnic a dálnic ČR a Ministerstvu dopravy ČR indikatívnu ponuku na dodávku elektronického mýtneho systému pre Českú republiku s využitím hybridných palubných jednotiek 25. októbra. Ako ďalej vyplýva z informácií na portáli prevádzkovateľa mýta v SR, české ministerstvo dopravy požiadalo SkyToll 18. októbra o návrh spôsobu rozšírenia už spoplatnenej cestnej infraštruktúry o vybrané cesty I., II. a III. triedy od 1. júla 2011. Návrh SkyToll-u pre ČR vychádza zo skúseností s elektronickým mýtnym systémom, založeným na satelitnej technológii, ktorý spoločnosť vybudovala na Slovensku za 11 mesiacov minulého roku.
„Satelitný výber mýta môže rýchlo, lacno a efektívne odstrániť nespravodlivý systém výberu mýta v Českej republike, s ktorým nie sú spokojní ani českí dopravcovia, samospráva a určite ani občania,“ uviedol koncom októbra generálny riaditeľ a predseda predstavenstva SkyToll-u Matej Okáli. Podľa neho odborníci v oblasti inteligentných dopravných systémov považujú satelitný výber mýta za najvhodnejšie technologické riešenie pre budúcnosť. „Mikrovlnné riešenie totižto nedokáže efektívne spoplatniť cesty nižších kategórií, ani zamedziť obchádzaniu spoplatnených úsekov,“ dodal Okáli.
Rozšírenie mýtneho systému v ČR by podľa Okáliho bolo prvým reálnym projektom medzinárodnej interoperability mýtnych systémov v Európe. Česko a Slovensko by tak získali prvenstvo v naplnení rozhodnutia Európskej komisie o Európskej mýtnej službe. Výrazne by to uľahčilo život najmä dopravcom, ktorí by na území ČR a SR používali iba jednu spoločnú hybridnú jednotku.