BRATISLAVA 14. septembra (WEBNOVINY) – Pri takých diskusiách, ako je tá o Ukrajine a Rusku je dôležité, aby Európska únia dokázala hovoriť jedným jazykom. V sobotňajšej relácii Sobotné dialógy v RTVS to povedal eurokomisárom pre dopravu, mobilitu a politiku pre vesmír Maroš Šefčovič.
Sulík sa bojí, že pre Šefčoviča sa nespojíme s mimozemšťanmi
Podľa neho bude určite potrebné uvažovať o tom, akým spôsobom urobiť zahraničnú politiku Únie akcieschopnejšiu, ako prijímať rozhodnutia rýchlejšie. Dodal však, že za ešte dôležitejšie považuje to, aby sa medzi členskými štátmi hľadal konsenzus.
Ide o ekonomicky veľmi silné portfólio
„To, že tých záujmov a názorov je pri takýchto diskusiách vždy veľmi veľa, potvrdzuje aj to uplynulé obdobie a niekedy hľadať ten konsenzus je veľmi zložité, ale je lepšie mať konsenzus, ako prijať niektoré rozhodnutie veľmi rýchlo, ktoré nakoniec nie je podporované všetkými členskými krajinami,“ povedal Šefčovič.
K vyhláseniam slovenského predsedu vlády Roberta Fica o sankciách sa Šefčovič vyjadriť nechcel. „Z pozície člena Európskej komisie nemôžem komentovať výroky predstaviteľov členských krajín. Pre nás je dôležité implementovať tie rozhodnutia, ktoré boli spoločne prijaté. No a nakoniec po zložitých diplomatických rokovaniach sa podarilo dospieť k dohode ohľadom sankcií, tieto sankcie boli spustené,“ uviedol v relácii RTVS Šefčovič.
Šefčovič o svojej novej pozícii povedal, že ide o ekonomicky veľmi silné portfólio, o ktoré sa uchádzal. Dodáva, že v ňom bude možné vidieť výsledok na rozdiel od predošlej funkcie podpredsedu EK a komisára pre inštitucionálne vzťahy a administratívu.
Naša krajina môže z významného postu vyťažiť
Riaditeľ Výskumného ústavu dopravného v Žiline Ľubomír Palčák vníma ako veľmi dobrú správu pre Slovensko, že taký významný post, ako je komisár EÚ pre dopravu a vesmír, dostal predstaviteľ zo Slovenskej republiky. Myslí si, že naša krajina z toho môže vyťažiť.
„Na jednej strane, samozrejme, eurokomisári musia najmä napĺňať program Európskej únie, ale je dobré, že ten lobing v rámci jednotlivých rezortov európskej komisie funguje a toto by sme mali naozaj využiť,“ povedal pre RTVS Palčák.
Pripomenul, že Slovensko má dnes postavených zhruba 50 percent diaľnic a približne 20 percent rýchlostných ciest a zaostávame s modernizáciou železničných koridorov. V tejto oblasti pritom chceme využiť eurofondy. „My na Slovensku už vieme, kde máme tie problémy, musíme mať silné argumenty a eurokomisár pre dopravu nám môže v tom výrazne pomôcť,“ dodal.