BRATISLAVA 27. marca (WebNoviny.sk) – Obaja finalisti prezidentských volieb získali porovnateľný priestor v spravodajstve celoplošných televízií, pričom boli zobrazení väčšinou neutrálne.
Vyplýva to z analýzy aktivít prezidentských kandidátov, ktorý vypracovali neziskové organizácie MEMO 98, STRATPOL a Slovenský inštitút pre bezpečnostnú politiku (SSPI).
Zameriavali sa pri tom na aktivity na oficiálnych facebookových profiloch Zuzany Čaputovej a Maroša Šefčoviča, ale tiež na ich mediálne pokrytie v štyroch celoplošne vysielajúcich televíziách. Televízie podľa analýzy priniesli široké spektrum informácií o oboch kandidátoch, čo umožnilo, aby sa voliči mohli kvalifikovane rozhodnúť.
Stratégia pozitívnej kampane
Pokiaľ ide o sociálne siete, obaja kandidáti sa podľa analýzy rozhodli držať stratégie pozitívnej kampane, ktorú viedli od začiatku.
Šefčovič vytkol Čaputovej rozprávku O statočnej Zuzane, v dueli rozoberali rôzne témy
„Najemotívnejšie príspevky Maroša Šefčoviča boli spojené s jeho manželkou Helenou, na ktorú sa zniesla kritika po tlačovej konferencii, na ktorej dávala výrazne najavo nespokojnosť s otázkami novinárov,“ uviedol Matej Kandrik z organizácie STRATPOL.
Doplnil, že negatívne komentáre smerovali na jeho protikandidátku, ktorej vytýkal Šefčovič nezáujem zúčastňovať sa na diskusiách a neskôr kritizoval nejasnosti o jej koncipientskej praxi. „Väčšina príspevkov Zuzany Čaputovej obsahovala slová vďaky. Oproti kampani pred prvým kolom Čaputová pridávala viac neutrálnych príspevkov, neutrálne a vecné argumenty zvolila napríklad aj v prípade spochybňovanej koncipientskej praxe,“ skonštatoval Kandrik.
Mazanie neželaných komentárov
Pokiaľ ide o počet interakcií na sociálnych sieťach, podľa analýzy je jednoznačne víťazkou Zuzana Čaputová so 134 188 interakciami. „Oproti Marošovi Šefčovičovi získala takmer o 60 percent viac reakcií,“ dodal Kandrik.
Zuzana Čaputová: Dôležitá je nielen idea zákona, ale aj realizácia idey (rozhovor)
Analýza sa zamerala aj na neželané komentáre. „Veľké upratovanie sme zaznamenali najmä u Maroša Šefčoviča. Admini jeho facebookového profilu zmazali až štyri z 10 komentárov,“ zdôraznila Monika Masariková zo Slovenského inštitútu pre bezpečnostnú politiku.
Maroš Šefčovič sa chce opierať o svoje skúsenosti z diplomacie (rozhovor)
Podľa analýzy Šefčovič zmazal 44 percent (4 160) komentárov. „U Zuzany Čaputovej bolo zmazaných 10 percent (854) komentárov,“ dodala Masariková.