BRATISLAVA 9. októbra (WEBNOVINY) – Strana SaS vyzýva vládu, aby odmietla projekt ropovodu do Schwechatu za súčasných podmienok. Predseda SaS Richard Sulík tak vo štvrtok reagoval na medializované informácie, že spoločnosť Transpetrol uvažuje o výstavbe ropovodu v bratislavskej Petržalke. „Slovensko takýto ropovod nepotrebuje, avšak znáša všetky finančné náklady a ekologické riziká. Takýto ropovod je pre Slovensko zbytočný, ale aj drahý a rizikový,“ vyhlásil šéf liberálov na tlačovej besede.
Ropovod by bol podľa Sulíka výhodný len pre Rusko, ktoré by cezeň dokázalo predávať ropu do Schwechatu, a pre Rakúsko, ktoré by tak malo náhradný zdroj ropy v prípade krízy. SaS sa tiež nepáči, že Slovensko by z tejto investície malo platiť až tri štvrtiny.
Pôvodne mal ísť ropovod cez územie Žitného ostrova
„Považujeme toto za tak nevýhodné pre Slovensko, že vyzývame vládu, aby využila svoj vplyv cez Transpetrol a odmietli tento projekt za týchto podmienok. Nie sme zásadne proti ropovodu, ale nevidíme najmenší dôvod, aby Slovensko platilo takéto vysoké náklady s tak nízkym úžitkom,“ ukončil Sulík s tým, že výhodnou alternatívou by bolo dokončenie napojenia na ropovod Adria.
Projekt ropovodu Bratislava-Schwechat Pipeline (BSP) je spoločným projektom Transpetrolu a rakúskej OMV. Za účelom tohto projektu spoločnosti zriadili konzorcium Bratislava – Schwechat Pipeline, ktoré má na starosti prípravu projektu.
V pôvodnej verzii z roku 2008 mal ropovod smerovať cez územie Žitného ostrova. Neskôr konzorcium BSP vypracovalo návrh 10 trás v takzvanom karpatskom alebo mestskom koridore. Pokiaľ mestský koridor vedie cez Bratislavu, karpatský mal smerovať cez Karpaty do rakúskej obce Marchegg.
Trasa plynovodu cez Petržalku je vraj najekologickejšia
Ministerstvo hospodárstva argumentuje v prípade výstavby ropovodu príjmami z tranzitu ruskej ropy do Rakúska a tiež možnosťou reverzného toku v prípade, že Rusko obmedzí alebo zastaví dodávky ropy na Slovensko.
Trasa číslo 10, ktorá je podľa vyjadrenia Transpetrolu považovaná za ekologicky aj ekonomicky najvýhodnejšiu, by mala viesť z Veľkého Bielu popod Dunaj. Následne cez areál Ekonomickej univerzity cez Dolnozemskú a Medveďovej k nemocnici na Antolskej a popri petržalskej čistiarni k hraničnému priechodu Jarovce-Kittsee. Podľa Transpetrolu však zatiaľ ide o teoretický a ilustračný model, ktorý sa môže meniť aj v rozsahu desiatok kilometrov.