BRATISLAVA 10. mája (WEBNOVINY) – Rozhodnutie Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS), a.s. zrušiť tender na stavbu druhej etapy diaľnice D1 Jánovce – Jablonov pri Levoči bolo podľa stavebnej spoločnosti Doprastav, a.s. správne a nevyhnutné. „Predmetná súťaž vykazovala závažné a iným spôsobom neodstrániteľné nedostatky, a to právneho aj vecného charakteru,“ informoval v utorok agentúru SITA generálny riaditeľ Doprastavu Dušan Šamudovský.
Generálny riaditeľ NDS Alan Sitár informoval o zrušení tendra v pondelok vzhľadom na to, že hrozilo jeho zastavenie a tým aj oddialenie samotnej stavby 9,5-kilometrovej časti plánovanej diaľnice. Úsek pri Levoči v dĺžke 18,5 kilometrov (km) je rozdelený na dve časti. Doprastav podal na Krajskom súde v Bratislave žalobu na preskúmanie zákonnosti rozhodnutia Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO). Úrad v marci len čiastočne vyhovel námietkam firmy proti nejasným súťažným podmienkam, nariadil NDS odstrániť nedostatky a spresniť podmienky, ale súťaž nezrušil. „Spoločnosť Doprastav podala žiadosť o odklad vykonateľnosti rozhodnutia ÚVO, a to až do rozhodnutia o žalobe,“ potvrdil Šamudovský aj podanie návrhu na vydanie predbežného opatrenia. Keby ho súd prijal, tender by bol pozastavený zrejme na dlhé mesiace. Túto žiadosť po zrušení súťaže Doprastav zo súdu v týchto dňoch stiahne ako bezpredmetnú. Nové obstarávanie na stavbu druhej časti D1 Jánovce – Jablonov by malo začať do konca mája, pričom ponuky by sa mali predbežne otvárať v závere augusta.
Nová súťaž podľa žltej knihy
Avizovaná zmena výberu typu zmluvných podmienok v novej súťaži, už podľa žltej namiesto červenej knihy FIDIC (Medzinárodná federácia konzultačných inžinierov), je podľa riaditeľa Doprastavu plne na rozhodnutí obstarávateľa. „Už výber tohto typu zmlúv však znalým veci našepkáva, kde boli nedostatky. V tomto type zmlúv budú už totiž všetky problémy spojené s uvedením projektu do súladu s platnými technickými normami a zmenou stavebného povolenia úlohou zhotoviteľa,“ dodal Šamudovský.
Pri použití žltej knihy budúci dodávateľ zabezpečí popri stavebných prácach aj prípravu projektovej dokumentácie. V prípade postupu podľa červenej knihy je dodanie dokumentácie úlohou projektanta, ktorého vyberá obstarávateľ.
Doprastav mal na podanie súdnej žaloby zákonné právo
Dôrazne sa ohradzuje voči medializovaným obvineniam, že bezdôvodne zdržiava súťaže na stavbu diaľnic. „ÚVO nerozhodol o všetkých častiach našich námietok a predmetné rozhodnutie bolo neúplné, neurčité, zmätočné a umožňovalo voľný výklad povinností uložených verejnému obstarávateľovi. V zásadnej veci týkajúcej sa stavebného povolenia sa navyše odvolalo na dodatočné stanovisko stavebného úradu, ktoré svojim obsahom bolo v priamom rozpore s odôvodnením rozhodnutia ÚVO,“ zdôvodnil Šamudovský podanie žaloby proti rozhodnutiu úradu z 9. marca.
Riaditeľ Doprastavu pripomenul, že úrad si dal v tejto veci vypracovať aj niekoľko nezávislých expertíz, ich závery a odporúčania však vo svojom rozhodnutí ignoroval. „Z celého konania o námietkach bolo jasné, že ÚVO je pod veľkým tlakom, aby rozhodol v prospech obstarávateľa za každú cenu. A preto sme využili už len poslednú možnosť – podanie žaloby na príslušný súd, ktorý je jediný oprávnený správnosť rozhodnutia ÚVO preskúmať,“ dodal Šamudovský. Podľa neho všetky dôkazy hovoria o tom, že úrad konal len v takzvanom verejnom záujme, ale nie podľa zákona a ani odborne a spravodlivo. Ak by úrad podľa Šamudovského konal podľa zákona, súd by nevydal rozhodnutie o odklade vykonateľnosti jeho rozhodnutia a NDS nemusela rušiť súťaž. Doprastav chcel žalobou dosiahnuť zrušenie rozhodnutia úradu a vrátenie mu veci na nové prerokovanie. Rozhodnutie súdu by bolo pre úrad záväzné.
ÚVO v stanovisku pre agentúru SITA v pondelok vyhlásil, že aj v uvedenom prípade prostredníctvom komisie pre rozhodovanie v konaní o námietkach konal štandardným postupom pri ochrane verejného záujmu, v zmysle platného zákona o verejnom obstarávaní a v zákonom stanovenej lehote. „Úrad pripraví k žalobe pri dodržaní a rešpektovaní platných legislatívnych noriem a lehôt vyjadrenie, ktoré poskytne Krajskému súdu v Bratislave. Do skončenia súdneho konania sa nebude k veci vyjadrovať,“ uviedol hovorca úradu Branislav Zvara.
Doprastav mal podobné námietky proti podmienkam aj v prípade tendra na stavbu prvej etapy D1 Jánovce – Jablonov v dĺžke 9 km. Hoci ÚVO vo februári vyhovel námietkam tiež iba čiastočne s tým, že NDS musela napraviť chyby, ale súťaž mohla pokračovať, Doprastav vtedy nepodal žalobu proti úradu. „V prípade I. úseku NDS podstatné pochybenia odstránila 7. apríla vydaním doplnenia a vysvetlenia súťažných podkladov. Ako aj následnou úpravou takzvaných finančných míľnikov, ktorých nastavenie pod hrozbou neprimeraných pokút, aj za jediný deň omeškania, bolo pre akéhokoľvek zhotoviteľa nesplniteľné,“ vysvetlil Šamudovský. Tieto doplnky k súťažným podmienkam podľa neho následne umožnili pokračovať v súťaži a budúcej realizácii prvého úseku D1 Jánovce – Jablonov v súlade so záväznými technickými normami a všeobecne záväznými právnymi predpismi.
Súťažné podmienky na druhý úsek diaľnice podľa Doprastavu vykazovali závažnejšie nedostatky. Spočívali v tom, že už samotné stavebné povolenie bolo vydané v rozpore so zákonom a predpismi, tvrdí firma. Celý proces stavebného konania trval v čase, keď už niekoľko mesiacov platila nová norma o navrhovaní tunelov (súčasťou druhej etapy D1 pri Levoči je aj výstavba tunela Šibenik).„Stavebné povolenie, ako aj súťažné podklady, vrátane projektovej dokumentácie ako ich súčasti, túto skutočnosť od 1. 2. 2008, kedy vstúpila do platnosti ďalšia úprava normy, ignorovali. Záväznou podmienkou toho istého stavebného povolenia však je – stavbu, vrátane tunela, realizovať v zmysle platných noriem,“ pokračoval Šamudovský. To by podľa neho bolo možné len tak, že okamžite po vyhodnotení súťaže by bolo zmenené zadanie a úspešný uchádzač by po skončení súťaže vypracoval a ocenil úplne nové riešenie tunela a súvisiacich objektov a požiadal o zmenu stavebného povolenia. Úsporu nákladov na nové riešenie možno odhadnúť až na 20 % pôvodnej ceny. „Tento postup jednoznačne umožňoval špekulatívne oceňovanie týchto objektov s vedomím, že po súťaži budú prepracované a nanovo ocenené,“ dodal riaditeľ Doprastavu.
Žiadosti o vysvetlenie súťažných podkladov adresovali NDS v nezvykle veľkom rozsahu aj iní uchádzači. Mali vyše päťsto otázok. Keďže Doprastav podal ako jediný komplexné námietky, s čím je spojená povinnosť zložiť nemalú kauciu, ostatní uchádzači pravdepodobne preto námietky v tej istej veci nepodali.
NDS vyhlásila tendre na oba úseky D1 Jánovce – Jablonov, ktoré mali byť pôvodne postavené v rámci prvého balíka PPP, vlani koncom novembra. Stavebné práce na prvom úseku za predpokladanú cenu 94,65 mil. eur bez dane by mali trvať dva a pol roka, respektíve 914 dní. Druhý úsek má predpokladanú cenu 265,68 mil. eur bez dane. Jeho výstavba je naplánovaná na viac ako tri a štvrť roka, alebo na 1 217 dní. Súčasťou druhého a zároveň drahšieho úseku diaľnice bude dvojrúrový tunel Šibenik dlhý 635,5 metra, ako aj mimoúrovňová križovatka a privádzač Levoča. NDS chce výstavbu diaľnice pri Levoči financovať z európskych peňazí a štátneho rozpočtu cez Operačný program Doprava.